תיראו מופתעים: שר הביטחון יואב גלנט החליט שלא לוותר על כוח וסמכות ולא לסגור את תחנת הרדיו הציבורית גלי-צה"ל. גלנט הודיע הבוקר כי יאמץ את המלצות הוועדה שכינס לבחינת עתיד התחנה, להותיר את התחנה מתפקדת - ובשליטת צה"ל. לוועדה היתה גם המלצה נוספת - לשנות את תמהיל התכנים בתחנה ולהגביר את העיסוק ב"ציונות, מורשת קרב, השפה העברית, תרבות, מוזיקה ועוד", אולם ספק גדול אם שינוי כזה אכן יתרחש ואם לגלנט - או לבוס שלו - יש כוונה או עניין בתחנה מחוץ לשימוש בה כמכשיר פוליטי.

אותה "ועדה" כונסה אד-הוק כפתרון זמני לבעיה קבועה: עתירה בשל היעדר מפקד של קבע לתחנה. עמותת "הצלחה", באמצעות עורכי הדין אפי מיכאלי ואלעד מן, מנהלת כבר יותר משנה מאבק משפטי מול המדינה למינוי מפקד קבוע לגלי-צה"ל, הפועלת כבר שנתיים תחת מפקדים זמניים. בתקופת הממשלה הקודמת כבר התכנסה ועדת איתור ובחרה מועמד (אור צלקובניק, אז מנכ"ל רדיו 103 והיום מנכ"ל חדשות 13), אולם המינוי התעכב עקב החלטה תמוהה של היועמ"שית לממשלה בשל פיזור הכנסת.

עם הקמת הממשלה הנוכחית ומינוי גלנט לשר הביטחון, במקום ללכת בדרך המלך ולאשר את המינוי, הוכיח בכיר הליכוד כי הוא הולך בדרכיו של נתניהו, ושל ראשי ממשלה ושרי ביטחון לפניו, ומעוניין להתייחס לגלי-צה"ל לא כאל שידור ציבורי עצמאי אלא כאל מאחז כוח פוליטי ותקשורתי. גלנט התעלם מבחירת הוועדה ומינה עוד מפקד זמני: דני זקן, מקורבו ושותפו לשידור בגלי-ישראל של יעקב ברדוגו, העסקן ואיש התקשורת מהמקורבים ביותר לנתניהו.

במה שנראה כניסיון מריחה בוטה על מנת לדחות את ההכרעה בבג"ץ, הודיעה הפרקליטות, בשירותו של גלנט, על הקמת אותה "ועדה לבחינת עתידה של גלי-צה"ל". על החשיבות העצומה שייחס גלנט למסקנותיה ניתן ללמוד מכך שהן מעולם לא פורסמו.

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

אלא שזקן אולי ניסה - אבל לא ממש הצליח לספק את הסחורה. כמו דמויות אחרות ביקום הביביסיטי, משר התקשורת שלמה קרעי ועד שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, ניסיונות ההתערבות והצנזורה של זקן היו מגושמים ונחשפו שוב ושוב בתקשורת. לאחרונה גם העיד על כך בפומבי ספי עובדיה, מבכירי העיתונאים בתחנה, שהצהיר על "התערבות פסולה משיקולים זרים" של זקן.

איתות ראשון לכך שבציר גלנט-נתניהו מתכוונים להחליף את הסוס הגיע בשבוע שעבר, עת עם פקיעת תוקף המינוי הזמני של זקן, האריך אותו גלנט בחודשיים בלבד והפך אותו - דה פקטו - לברווז צולע. כעת דופק גלנט מסמר נוסף בארון הקריירה של זקן כמפקד גלי-צה"ל, ומודיע כי בכוונתו למנות מפקד קבוע "בעל רקע צבאי - פיקודי משמעותי, וניסיון מוכח עם המערכת הצבאית הכללית", קריטריונים שזקן לא עומד (גם) בהם.

האם נתניהו סימן איש תקשורת מבין חסידיו שיש להם "רקע פיקודי משמעותי"? האם שרה נתניהו אישרה? והאם גלנט יסכים להמשיך ולהתבזות ולבזות את כלי התקשורת שנקלע לתחום סמכותו? רק בסוף אוקטובר יידרש גלנט להסביר לביהמ"ש כיצד ניתן להסביר את התנהלותו שלא כניסיון השתלטות פוליטי על התחנה - או חוסר קומפוטנטיות משווע.

כך או כך, הבחירה של גלנט להגביר עיסוק בתכנים לאומיים בגלי-צה"ל, גם אם כלל לא תיושם, תקל על הפוליטרוק הבא שימונה לתפקיד מפקד התחנה לשתול בתוכה דמויות לא עיתונאיות ונאמנות לשלטון.

*  *  *

להלן ההודעה המלאה שנשלחה מדוברות משרד הביטחון: "שר הביטחון יואב גלנט הגיש היום לייעוץ המשפטי לממשלה את עמדתו באשר להמשך פעילות גלי צה"ל, לקראת הדיון שצפוי להתקיים בבג"צ בחודש אוקטובר. בהתאם להמלצת הוועדה, שר הביטחון החליט להותיר את גלי צה"ל במקומה הארגוני הנוכחי, כיחידה צבאית הכפופה ארגונית לראש אגף כוח האדם בצה"ל. בנוסף, השר החליט לאמץ את המלצתה המרכזית של הועדה, לביצוע שינוי משמעותי בתמהיל שידורי התחנה.

"באמצעות שינוי זה, יתחזק הקשר בין פעילות התחנה לבין חיילי צה"ל - קהל היעד המקורי של התחנה. לפיכך, יוגדל משמעותית היקף שעות השידור של תכנים העוסקים בציונות, מורשת קרב, השפה העברית, תרבות, מוזיקה ועוד. תוכניות אלו יהוו עוגן מרכזי בלוח השידורים, וישתבצו בשעות שידור בעלות אחוזי האזנה גבוהים.

"בנוסף, בראיית השר, המשך תפקודה של התחנה כיחידה צבאית, לצד הטמעת התכנים העוסקים במערכת הביטחון ורלוונטיים לחיילי צה"ל, דורש מפקד תחנה קבוע בעל רקע צבאי - פיקודי משמעותי, וניסיון מוכח עם המערכת הצבאית הכללית".