בית המשפט העליון הורה לצרף את מכתבו של העיתונאי והמגיש בגלי-צה"ל, ספי עובדיה, לעתירה למינוי מפקד קבע לגלי-צה"ל.

עמותת "הצלחה", המנהלת את העתירה כבר ממאי השנה שעברה, באמצעות עורכי הדין אפי מיכאלי ואלעד מן, ביקשה לפני כשבועיים לצרף לחומר הראיות את המכתב בו מפרט עובדיה טענות להתנהלות אנטי-עיתונאית, צנזורה ואיומים מצידו של דני זקן, המפקד הזמני של גלי-צה"ל.

העתירה הוגשה נגד שר הביטחון בני גנץ, בדרישה כי משרד הביטחון יתנהל לפי החוק, המינהל התקין (וההיגיון המקצועי) וימנה מפקד קבוע לתחנה. מאז התחלף שר ביטחון והעתירה עודנה תלויה ועומדת, כשהפרקליטות בתשובותיה לבית המשפט ממסמסת ומורחת את העותרים ואת הציבור - בשיתוף פעולה של בית המשפט.

רק בשבוע שעבר הורה סוף סוף בית המשפט לשר הביטחון יואב גלנט לנמק מדוע החליט להתעלם מהחלטה פה אחד של ועדת האיתור המקצועית, שבחרה באור צלקובניק למשרת מפקד התחנה, ולמנות במקומו מינוי זמני נוסף, של זקן, שנכשל עוד בשלב הראיונות שערכה ועדת האיתור.

כפי שנכתב כאן לא פעם, מינוי זקן היה מהלך מפורש ובוטה של גלנט להשתלטות פוליטית על התחנה. זקן מקורב ליעקב ברדוגו, מתומכיו המובהקים של ראש הממשלה נתניהו בתקשורת ומי שמפיץ כבר שנים את דפי המסרים שלו ואף מייעץ לו במקביל לעבודתו כ"עיתונאי". ברדוגו הזניק את הקריירה התקשורתית שלו דרך גלי-צה"ל, שם מונה לפרשן פוליטי - בהוראת נתניהו, כפי שהצהיר בביהמ"ש דוברו לשעבר של נתניהו ניר חפץ (ברדוגו הכחיש).

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

עם מינויו של זקן פרסמנו כאן תחזית לאופן בו ינסה זקן לפעול על מנת לשרת את גלנט ונתניהו, להשחית את התחנה ולעצב אותה כגוף תעמולה ממשלתי. זקן מחה בתוקף וטען כי מדובר בפרשנות חלולה שתופרך במהרה, אולם עד כה נראה כי ההיפך הוא הנכון. מכתבו של עובדיה, ש"הצלחה" מבקשת לצרף כעת לעתירה, הוא הוכחה נוספת לכך.

עובדיה, נכתב ב"עין השביעית", יהיה אחת המטרות המרכזיות של זקן: "התוכנית המרכזית שתזכה למעקב ולחץ צמודים תהיה תוכנית הבוקר הפוליטית בהגשת ספי עובדיה ויניר קוזין, שבה יש את ההתמשקות הישירה והנחשפת ביותר עם פוליטיקאים. עובדיה שינה לאחרונה את ההתנהלות האנמית האופיינית והביע עמדה ברורה נגד המהפכה המשטרית, מה שלא נעלם מעיני משפחת נתניהו".

ואכן, עובדיה, במכתב ששלח לזקן באמצעות עורכי דינו רן שפרינצק ונועה בר, מצהיר על "התערבות פסולה משיקולים זרים בתוכן עיתונאי, תוך פגיעה בעיתונאי בכיר,
בעיתונות החופשית ובציבור", כפי שנכתב בכותרת מכתבו. "עניינו של מכתב זה בהתערבות חמורה מצדך בעבודתו העיתונאית של מרשנו ובניסיון להצר את צעדיו, עד כדי הטלת ספק בהמשך העסקתו; וזאת משיקולים זרים, אישיים ופסולים, ותוך הפרת הקוד האתי של תחנת גלי צה"ל והוראת הפיקוד העליון בעניינה", נפתח המכתב.

עובדיה, לאחר שהוא מציין את היותה של התוכנית בהגשתו המשותפת תוכנית מצליחה ופופולרית, מספר כיצד "ביום א', 16.7.2023, בעת שידור התכנית, מתח מרשנו במסגרת תפקידו ביקורת עיתונאית לגיטימית על מר יעקב ברדוגו. מר ברדוגו הינו איש עסקים ויועצו של ראש הממשלה (כפי שאושר על ידי ברדוגו בפרסומים בתקשורת), המציג עצמו גם כ"פרשן" המפרסם טורים ומשדר במספר ערוצי טלוויזיה
ורדיו.

ספי עובדיה ויניר קוזין בתמונת תדמית של גלי צה"ל

ספי עובדיה ויניר קוזין בתמונת תדמית של גלי צה"ל

"בנוסף ולא בלי קשר, ברדוגו מצוי עמך בקשרי חברות אישיים , כפי שציינת באוזני מרשנו לא אחת. לפי ציטוטים שהובאו מפיך (בפרסום מיום 5.6.2023 בעיתון "הארץ") ולא הוכחשו על ידך מעולם, ברדוגו אף סייע לך מול לשכת ראש הממשלה לקבל את המינוי לתפקיד שאותו אתה ממלא כיום.

"בתמצית, הביקורת העיתונאית של מרשנו נגעה לשימוש הכפול שעשה ברדוגו במונח 'סוכני כאוס': מחד גינה לאחרונה את ראשי האופוזיציה ושומרי הסף, הגורמים לדעתו ל'כאוס' במדינה; ומאידך בעבר המליץ בעצמו לבכירי הליכוד ליצור 'כאוס', כשהמפלגה נותרה באופוזיציה, במטרה להוביל להפלת הממשלה הקודמת.

"לא יכולה להיות מחלוקת אמיתית כי מדובר בביקורת עיתונאית לגיטימית ובסוגייה ראויה לדיון, במיוחד בשים לב להיותו של ברדוגו דמות תקשורתית ופוליטית מרכזית. להפתעתו של מרשנו, עוד באותו היום שבו שידר את דברי הביקורת האמורים, זימנת אותו לשיחה, שנקבעה בבהילות כבר ליום המחרת [...] שמטרתה היא אחת: להרתיע ולהניא את מרשנו מלהוסיף ולהשמיע דברי ביקורת ביחס למר ברדוגו.

"כך, במסגרת השיחה טענת שהפרסום השלילי אודות ברדוגו פוגע במאמצי התחנה להתקיים, תחת אקלים פוליטי מסוכן – ואף הסברת למרשנו כיצד יוכל הדרג הפוליטי להסב לתחנה נזקים כבדים. הלכה למעשה, הבהרת למרשנו כי אם גלי צה"ל תימנע מנקיטת עמדה שלילית כלפי ברדוגו, המקורב לראש הממשלה, סיכויי הסגירה שלה יפחתו.

"סיפרת בשיחה כי ראש הממשלה הביע לפי הטענה את מורת רוחו על דברי הביקורת שהושמעו על ידי מרשנו בשידור. בהמשך לכך הסברת, כי ברדוגו נתפס כ'מישהו משלהם' כלשונך – ולכן ביקורת עליו נראית לכאורה כ'מתקפה על הליכוד כולו'"

"לתדהמתו של מרשנו הוספת וסיפרת בשיחה, כי ראש הממשלה הביע לפי הטענה את מורת רוחו על דברי הביקורת שהושמעו על ידי מרשנו בשידור. בהמשך לכך הסברת, כי ברדוגו נתפס כ'מישהו משלהם' כלשונך – ולכן ביקורת עליו נראית לכאורה כ'מתקפה על הליכוד כולו'.

"מדובר בדברים חמורים במיוחד. מפקד תחנה ציבורית, האמון על שמירת חופש הביטוי ועל קיום תקשורת חופשית במדינה דמוקרטית, פועל במחשכים כדי להניא מגיש של תוכנית מרכזית מלמתוח ביקורת על מקורבם המשותף של ראש הממשלה ושלו-עצמו – הכל בכסות של חשש כביכול לעצם קיומה של גלי צה"ל בשל התנכלות מטעמים פוליטיים.

"בניסיון להצדיק את התערבותך הבוטה בתכני השידור ובעבודתו העיתונאית של מרשנו , טענת בין היתר בשיחה כי מרשנו 'סגר חשבון' אישי עם ברדוגו. מדובר בטענה מופרכת ומשוללת כל יסוד. מר ברדוגו נוהג להשתלח תדיר, לרוב בסגנון אישי נמוך, בפלטפורמות השידור השונות שבהן פועל, בעובדי ציבור, במפקדי צה"ל ולוחמיו, ואף בעיתונאים כגון מרשנו. מובן כי לא ניתן לקבל שכל עיתונאי שספג
השתלחויות ומתקפות אישיות מברדוגו יושתק מלבקרו בטענה שמדובר ב'סגירת חשבון'".

עורכי דינו של עובדיה ממשיכים ומתארים כיצד "לאחר השיחה החלה מסכת של התנכלויות מצדך כלפי מרשנו ותוכניתו. כבר למחרת השיחה דווח באתר 'וואלה' כי החלטת להוריד את התוכנית מלוח השידורים מיד לאחר החגים. זאת, על אף הישגיה הלא שנויים במחלוקת וכחלק ממה שתואר בכתבה כ'טיהור פוליטי' שאתה יוזם לכאורה בגלי צה"ל. לאחר הפרסום, חרף פנייתו של מרשנו אליך בעניין, נמנעת מלהכחיש כי אכן קיימת אפשרות שהתוכנית תרד מלוח השידורים בעתיד הנראה לעין".

בנוסף לזאת, חוזהו של עובדיה הוארך בתקופת זמן מינימלית, התואמת את התחזית להורדת התוכנית אחרי חגי תשרי, וכבר עכשיו נשקל קיצור התוכנית בשעה - למרות הצלחתה במדדים המקובלים. "התנהלותך המתוארת לעיל מהווה הפרה שלך את הדין, את כללי האתיקה העיתונאית, את הוראת הפיקוד העליון, את הקוד האתי ואת חובותיך כמפקד גלי צה"ל, ובכלל זה את חובת הנאמנות שלך כלפי התחנה וכלפי הציבור. התנהלותך זו מקימה עילות תביעה למרשנו בין היתר כלפי התחנה, וכלפיך באופן אישי. מרשנו לא יהסס לשמור על זכויותיו בכל דרך חוקית העומדת לרשותו", מסכם המכתב.

זקן עצמו, יש לציין, לא הכחיש את הדברים. בתגובה ארוכה ששלח לכלי התקשורת תקף את עובדיה וכינה את הדברים באופן כללי כשקריים, אולם אישר את דבר הפגישה ולא הכחיש את תוכנה.

להורדת הקובץ (PDF, 921KB)