מדוע החליט שר הביטחון יואב גלנט להתעלם מהחלטת ועדת האיתור המקצועית, שבחרה מועמד פה אחד, ולמנות - שוב - מפקד זמני לתחנת הרדיו גלי צה"ל? שנה ושלושה חודשים אחרי שעמותת "הצלחה" עתרה לבג"צ, בית המשפט העליון הורה סוף סוף למדינה לנמק את התנהלותה.

העתירה של "הצלחה", באמצעות עורכי הדין אלעד מן ואפי מיכאלי, הוגשה כבר במאי 2022. המפקדת הזמנית של גלי-צה"ל היתה גלית אלטשטיין, שר הביטחון היה בני גנץ, והעותרים ביקשו מביהמ"ש שיורה למשרד הביטחון למנות מפקד קבוע לתחנה, בהתאם לנוהל ולחוק ועל מנת להבטיח את התפקוד התקין של התחנה.

במשרד הביטחון מינו ועדת איתור, שבחרה פה אחד באור צלקובניק, אז מנכ"ל רדיו 103FM, להיות המפקד הבא של גלי-צה"ל. אלא שאז פוזרה הכנסת והייעוץ המשפטי לממשלה עצר את המינוי עד למינוי ממשלה חדשה.

מדוע צריך היה לעצור את תהליך המינוי? גלי-צה"ל היא כלי תקשורת ולא גוף פוליטי או ממשלתי, ועדת האיתור לא היתה פוליטית, מדוע אם כן זהותו של שר הביטחון צריכה לשנות את החלטתה? ההוראה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שעמדה על קוצו של יו"ד מינהלי, זרעה זרע פורענות שהביא לרמיסת הנהלים במגף צבאית.

כך קרה שגם לאחר שמונתה ממשלה ומונה שר ביטחון - יואב גלנט - נמשכה המציאות הלא תקינה של ממלא מקום בתפקיד מפקד התחנה. נמשכה - ואף החריפה: גלנט לא סתם התעלם מהצורך למנות מפקד קבוע, אלא החליף את המפקדת הזמנית - במפקד זמני אחר: דני זקן. זאת למרות שזקן היה בין המתמודדים על התפקיד ולא צלח את שלב הראיונות בוועדת האיתור.

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

דני זקן (מימין) ויעקב ברדוגו בתוכנית שהגישו יחד בתחנת גלי-ישראל (צילום מסך)

גם העתירה נותרה תלויה ועומדת, כשהפרקליטות, המייצגת את משרד הביטחון, מבקשת עוד ארכה ועוד ארכה, עוד ארכה ועוד ארכה, ובית המשפט מניח למציאות הלא תקינה להימתח עוד ועוד. ההיתממות של המדינה, ושיתוף הפעולה של ביהמ"ש, הביאו אותנו להווה: כלי תקשורת ציבורי שבראשו עומד מינוי זמני, כשחדשות לבקרים מתפרסמות בתקשורת עדויות וטענות על כך שהוא משמש זרוע פוליטית של הממשלה בתוך גלי-צה"ל.

לא זאת אף זאת: אחד התירוצים של גלנט והמדינה לדחיית המענה לביהמ"ש, היה מינוי ועדה - עוד ועדה - לקביעת עתידה של גלי-צה"ל. אלא שהוועדה הגישה את מסקנותיה כבר לפני חודש, ותשובה - אין. גם את המסקנות עצמן, אגב, גלנט מסתיר.

בינתיים, מונה צלקובניק לתפקיד חדש: מנכ"ל חדשות 13. אלא שלאחרונה הגישו עורכי דינו לבית-המשפט תגובה ממנה השתמע: אם חשבתם שבכך נגמר הסיפור - טעיתם. שום דבר לא ירד מעל הפרק. ייתכן שהמהלך המשפטי הזה עודד את השופטים הנכבדים - עוזי פוגלמן, יוסף אלרון ואלכס שטיין - להידרש סוף סוף לצעד המתבקש ולצוות על משרד הביטחון: אנא נמק, מדוע אינך פועל לבחירת מפקד קבוע לגלי צה"ל?

המינוי - הזמני - של זקן, מסתיים בסוף החודש. ביהמ"ש העניק למדינה חודשיים כדי להגיש את נימוקיה. מה יהיה בינתיים? למדינה - השם המכובס ל"גלנט ונתניהו" - לא ממש אכפת שזקן יישאר על הכסא הזמני. לרוע המזל, נראה שגם לביהמ"ש המציאות הרעילה לא ממש מפריעה.