שלומי זאדה, עובד במשרד ראש הממשלה, תובע 300 אלף שקלים מהעיתונאים בן כספית וטל שניידר שצייצו כי על ידו קעקוע של ארגון "לה פמיליה". זאדה טוען כי מעולם לא היה חבר בארגון וכי הציוצים (ובפרט כינויו "ברנש") מהווים לשון הרע כמו גם פגיעה בפרטיות והעלבת עובד ציבור.

ב-10 באפריל השנה צייץ כספית בחשבון הטוויטר שלו תצלום של זאדה כשהוא יושב בידיים שלובות במסיבת עיתונאים של נתניהו. בתצלום סומן בעיגול קעקוע על אמתו ובו הכיתוב La Familia, כשמו של ארגון אוהדי קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, הידוע בעמדות ימניות קיצוניות ופעילות אלימה וגזענית.

"מי מכיר, מי יודע?", תהה כספית בציוץ. "הברנש הזה ישב עכשיו במסיבת העתונאים של נתניהו. זה בתוך הקריה, כן? קודש הקודשים וגו'. אני לא מכיר אותו. יכול להיות שמדובר במפקד סיירת מטכ"ל. מצד שני, על היד יש לו קעקוע עליו כתוב לה פמיליה".

הציוץ של בן כספית על שלומי זאדה (צילום מסך)

הציוץ של בן כספית על שלומי זאדה (צילום מסך)

שתי דקות לפני הציוץ של כספית צייצה העיתונאית טל שניידר את אותו התצלום עם הדגשה דומה של הקעקוע ותהייה דומה: "במסיבת העיתונאים של ראש הממשלה שנערכת בבסיס צבאי הקריה בתל אביב - מי זה האדם היושב מאחורי המזכיר הצבאי תא"ל אבי גיל עם קעקוע של לה פמיליה La Familia על זרועו?".

בהמשך הפנתה שניידר לשרשור ציוצים של עיתונאית "הארץ" נעה לנדאו, שהציגה את תמיכתו של זאדה בארגון "לה פמיליה". לנדאו כתבה כי "בחשבונות הסושיאל שלו, הפומביים לגמרי, יש דווקא המון אהבה לבית"ר בכלל ו'לה פמיליה' בפרט", וצירפה צילומי מסך המעידים על כך.

שניידר הוסיפה לקוראיה: "לא שיימינג ולא פרופיילינג. אדם עם קעקוע גאה של ארגון שהוא על הרף הפלילי יושב במסעת של רהמ, אירוע אליו מגיעים עובדים קרובים ולרוב מספר מצומצם של אנשים".

הציוץ של טל שניידר על שלומי זאדה (צילום מסך)

הציוץ של טל שניידר על שלומי זאדה (צילום מסך)

בשל הציוצים הללו הגיש זאדה, באמצעות עו"ד אוריאל חור ניזרי, תביעה נגד כספית ושניידר.

זאדה מתאר בכתב התביעה את עצמו כ"עובד משרד ראש הממשלה בתחום הלוגיסטי של המשרד מזה למעלה משני עשורים". מנגד, זאדה אינו מכיר בנתבעים כעיתונאים. את כספית מתאר זאדה כ"פעיל ציבורי ופוליטי אשר משתייך לשמאל הישראלי הרדיקאלי והינו לעיתים אף פועל כמגיש דעותיו הפוליטיות במסגרת כלי התקשורת", ואילו את שניידר מתאר זאדה כ"פעילה פוליטית אשר אף היא משתייכת לשמאל הרדיקאלי של המפה הפוליטית בישראל".

לדבריו, הוא "איננו אוהד הקבוצה [בית"ר ירושלים] ובוודאי שאיננו חבר הארגון", וממילא "אף אם היה ובניגוד לפרסום האמור אין בכך כל פגם". זאדה טוען כי "הכיתוב על ידו של התובע, הינו יחד ובסמוך לשמות בני משפחתו - אשר בתרגום הכיתוב משפה זרה 'לה פמיליה' הינו 'המשפחה'".

הציוץ של נעה לנדאו על שלומי זאדה, ואחת התמונות שפרסמה המתעדות אותו כאוהד ביתר" ירושלים (צילום מסך)

הציוץ של נעה לנדאו על שלומי זאדה, ואחת התמונות שפרסמה המתעדות אותו כאוהד ביתר" ירושלים (צילום מסך)

יצוין בהקשר זה כי לפי כתב ynet אדם קוטב, אליו הפנתה בין היתר לנדאו בשרשור שלה, כשניגש אליו במסיבת העיתונאים ושאל אותו על הקעקועים שלו סיפר לו זאדה בהקשר הקעקוע שעל ידו כי "זה ארגון חסד שעוזר בתרומות לאנשים, התנדבות ומה לא ואת זה לרוב לא מראים בתקשורת". בכך קשר עצמו זאדה לארגון האוהדים, שלצד עבירות פליליות, אלימות וגזענות אנשיו עוסקים גם בהתנדבות בקהילה.

זאדה טוען כי כספית ושניידר הפיצו עליו "פייק ניוז, ללא בקשת תגובה מאת התובע תוך ביזויו והשפלתו מתוך כוונה לפגוע בו תוך השפלתו ברבים ממניעים פסולים".

לדבריו, "הבחירה לעשות שימוש במילה הארמית 'ברנש', הידועה אף כמילת גנאי למילה בן אדם כנאמר בהקשר שלילי, מהווים הוכחה נוספת לכך, כי אין באמור בפרסום משום תהיה באשר לזהות האדם ו/או תפקידו, אלא פרסום שכל כולו נועד לפגוע, להשפיל ולבזות אדם ומבלי אפילו לשאול אותו לפשר האמור ולבקש את תגובתו לכל הפחות".

עוד טוען זאדה כי "מהפרסום בנסיבות עולה ניחוח של גזענות על רקע דתי / עדתי. כאשר קשה יהיה לקבל פרשנות אחרת לדברים לאור חזותו של התובע ועובדת היותו חובש כיפה ממוצא מזרחי, בעוד הפרסום התבסס על צילום תמונה בלבד ללא שום בקשת תגובה".

מבחינת זאדה, כספית ושניידר לא רק פרסמו עליו לשון הרע "אלא הם חצו אל עבר מתחם ההסתה של ממש והעלבת עובד ציבור, תוך פגיעה קשה בפרטיותו עת נאלץ התובע להסביר למדינה שלמה מי הוא ומה הוא ללא שעשה דבר כלשהו מלבד התייצבותו למקוס עבודתו מזה למעלה מעשרים שנה".

טרם הוגשו כתבי הגנה אולם לכתב התביעה צורפה תגובת כספית למכתב ההתראה שקיבל מבא-כוחו של זאדה.

עו"ד ליעד ורצהיזר כתבה במענה לטענותיו של זאדה כי לא ברור כלל מהו לשון הרע שפורסם עליו, כי המילה "ברנש" כשלעצמה אינה מהווה לשון הרע, כי הפרסום לא היה גזעני כלל וכלל וכי זאדה עצמו מזדהה עם "לה פמיליה" כפי שעולה מפרסומים שונים, "כך שאם נגרם למרשך נזק כלשהו כתוצאה מזיהויו עם 'לה פמיליה', אין לו להלין אלא על עצמו", לשון המכתב.

18080-09-23