יועץ התקשורת רונן צור תובע 500 אלף שקלים מהעיתונאי אבישי גרינצייג בגין לשון הרע.

ב-6.8 דיווח גרינצייג בתוכנית "עצם העניין" של כאן 11 כי צור, שכיום מנהל מאבק לסגירת ערוץ 14 וקורא לחברות שלא לפרסם בערוץ, עבד בעבר מאחורי הקלעים כיועץ אסטרטגי לערוץ ויעץ להם כיצד להתמודד עם מפרסמים שמחרימים את ערוץ 14. עוד טען גרינצייג, בראיון עם קלמן ליבסקינד, כי צור ניסה למכור לערוץ 14 את אתר התחקירים שהקים, תוך שהוא מתנה זאת בכך שגם לאחר המכירה יוכל לקדם באתר התחקירים את הלקוחות שלו. בנוסף, דיווח גרינצייג, צור ביקש וניסה להשתלב כפאנליסט בתוכנית "הפטריוטים".​

לאחר הדיווח בכאן 11 צייץ גרינצייג בטוויטר הפנייה אליו עם המילים הבאות: "הזדמנות להיכרות מחודשת ומפתיעה עם רונן צור ומאבקו בערוץ 14 כפי שלא הכרתם. הצפייה מומלצת. ערכים לפני כסף". בכך כיוון גרינצייג לציוץ שצייץ צור כמה ימים לפני כן, בעקבות הודעות חברת דלק-מוטורס על הפסקת פרסום בערוץ 14, ובו כתב "ערכים לפני כסף".

למחרת צייץ גרינצייג: "יועץ התקשורת רונן צור נלחם בטרור הביביסטי, אבל מייעץ ומסייע מאחורי הקלעים מפעם לפעם לחברת הכנסת קטי שטרית מן הליכוד. שטרית תקפה לפני מספר ימים את המהלך הבזוי לטענתה של החרמת ערוץ 14. כשפניתי הבוקר לח"כ שטרית היא הכחישה כל קשר לרונן צור: 'הקשר היחיד הוא שיש לנו את אותו רב'".

בהמשך אותו היום, בעקבות תגובת צור, צייץ גרינצייג הערה על תגובת צור בתוספת המילים "שקר כדרך חיים". בערבו של אותו היום התראיין צור בתוכניתו של אמנון לוי בערוץ 13, שם שודרה תגובתו של גרינצייג: "רונן צור איננו חשוד באמירת אמת".

כל אחד מחמשת הפרסומים הללו (הכתבה, הציוצים והתגובה לערוץ 13), הוא "מעשה עוולה", טוען צור בתביעה שהגיש באמצעות עו"ד אורן גרוס. לדבריו, הפרסומים של גרינצייג מהווים "רמיסה חסרת תקדים של כבודו ושמו הטוב של התובע, השפלתו, ביזויו, במשלח ידו, בקשריו האישיים, בדרכו המקצועית, בדרכו הציבורית, בהתנהלותו ובאורח חייו".

לפי צור, גרינצייג גרם לו "נזקים עצומים באופן שכבר עכשיו ניתן לומר בברור שיהיה קשה מאוד לתקנם", אם כי לא מספק פירוט כלשהו באשר לאותם נזקים. עוד טוען יועץ התקשורת כי העיתונאי לא עשה "בירור מינימלי ביחס לעובדות שפרסם".

לפי צור, טרם הפרסום הראשון ב"עצם העניין" של כאן 11 פנה אליו גרינצייג בשאילתה שכללה ארבע שאלות אך לא ציין כי הוא מתכוון לפרסם את הדברים בתוך שעות בודדות.

בנוגע לקשריו עם ח"כ קטי שטרית טוען צור כי מעולם לא שימש כיועצה ולא היה ביניהם הסכם ייעוץ, ואף הבהיר זאת לגרינצייג טרם הציוץ של העיתונאי בעניין. עם זאת, צור ציין כי "במשרדו נצפים אישי ציבור שמגיעים אליו לשיחות מזדמנות"

צור טוען כי הפרסום בכאן 11 הציג תמונה מעוותת של המציאות שכן יעץ לערוץ 14 בשנת 2021, כשהערוץ נקרא ערוץ 20, ולא לאחרונה כפי שניתן היה להבין מהפרסום של גרינצייג. עוד טען צור כי הוא זה שהתבקש על ידי מערכת "הפטריוטים" להופיע בתוכנית, והשיב פעמים רבות בשלילה למעט פעם אחת שבה פנה אליו מנכ"ל ערוץ 14 "בטענות קשות ובנימה מאיימת" בנוגע לקמפיין שצור מנהל נגד הערוץ.

בתגובה הציע לו צור, כך לפי כתב התביעה, כי הערוץ "ייזום שינוי בטון המסית כנגד חיילי צהל וקבוצות אזרחים ותיעשה פניה משותפת להרגשת הרוחות בחברה הישראלית" [כך במקור]. הצעה זו, לפי צור, "נדחתה בבוז" על ידי מנכ"ל ערוץ 14. בהמשך כתב התביעה כותב צור כי היה זה דווקא נציגו של הבעלים, נתנאל סימן טוב, שפנה אליו בעניין.

עוד טוען צור כי היו אלה ראשי ערוץ 14 שהתעניינו ברכישת אתר התחקירים שהקים, ולא הוא ש"ניסה למכור" את האתר להם. בנוגע לקשריו עם ח"כ קטי שטרית טוען צור כי מעולם לא שימש כיועצה ולא היה ביניהם הסכם ייעוץ, ואף הבהיר זאת לגרינצייג טרם הציוץ של העיתונאי בעניין. עם זאת, צור ציין כי "במשרדו נצפים אישי ציבור שמגיעים אליו לשיחות מזדמנות".

מלבד האשמתו של גרינצייג בפרסום לשון הרע, עורם צור שורת טענות משפטיות שהקשר של לפחות חלקן לעניין, אינו לגמרי ברור: כך טוען צור כי גרינצייג ביצע עוולה חוקתית כשהפר את חוק יסוד כבוד אדם וחירותו, ביצע עוולת רשלנות, עוולת הטעיה ועוולת הפרת חובה חקוקה. עוד טוען צור כי גרינצייג פגע באוטונומיה של צור "מאחר שהתובע נמצא במצב נחות מהמצב שהיה בו עובר לפרסומים הפוגעניים".

שפל ערכי

מלבד הטענות ביחס לפרסומים של גרינצייג מקדיש צור פרק מכתב התביעה לאישיותו של גרינצייג. לפי צור, עיתונאי התאגיד הוא "אדם קיצוני חשוך, משיחי, וגזען, והומופוב המשתמש באלימות מילולית כנגד אוכלוסיות וקהילות שהתובע שם לו למטרה להגן עליהן ועל זכותן לשוויון ויחס מכבד, על כך יעידו דברים שאמר בשנים האחרונות כנגד קהילת הלהט"ב, בית המשפט העליון והתקשורת 'השמאלנית'".

בין היתר מפנה צור למאמר שכתב גרינצייג לאתר "כיפה" לפני שמונה שנים, שם כתב העיתונאי בגנות "הקלקול המוסרי של הארגונים הגאים". גרינצייג ביקר את דברי שר החינוך דאז נפתלי בנט, לפיהם יגדיל את תקציב ארגון הנוער הגאה איגי, וטען כי מדובר ב"שפל ערכי וכניעה אומללה לסחיטה הלהט"בית והתקשורתית גם יחד".

עוד הפנה צור את בית-המשפט לכך שלטענתו, בשנים 2017-2018 שימש גרינצייג מנהל "התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית" שלפי צור "עוסקת בהסתה שיטתית כנגד חיילות בתפקידי לחימה, הסתה פרועה ואלימה כנגד קהילת הלהט"ב ויצאה כנגד ביטול החוק להתיישנות על עבירות מין בטענה שיכביד על חשודים בעבירות מין, לא פחות ולא יותר".

"כן", כותב צור בהמשך כתב התביעה, "כזהו הנתבע, אדם מסוכן המחזיק בתעודת עיתונאי ובתואר כתב המשפט של תאגיד השידור הציבורי, בזמן שמחזיק בדעות מצמררות השואבות את האידאולוגיה שלהן מימים אפלים בתולדות האנושות".

טרם הוגש כתב הגנה אולם גרינצייג התייחס לתביעה בטוויטר וכתב בין היתר כך: "אני מוכן להתערב שרונן צור לא ימשיך עם התביעה הזו עד להליך ההוכחות, כי הוא יודע טוב מאוד מה האמת ומה יקרה על דוכן העדים. על כל פנים, כל מטרת התביעה הייתה ניסיון להפחיד ולהכפיש אותי. צור בדרכו הכוחנית אפילו לא ניסה להסתיר זאת".

בהמשך כתב גרינצייג כי סמוך להגשת התביעה פנו אליו עיתונאים ששאלו אותו על הפרטים בנוגע לעברו, כביכול, אולם השתכנעו שמדובר ב"קשקוש" ולא פרסמו את הדברים, עד שפירסם אותם לבסוף הבלוגר דניאל עמרם.

בנוגע לעצם העניין, טוען גרינצייג כי לא ניהל את "התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית" במשך כמה שנים אלא עבד שם "חודשים ספורים".

25890-08-23