מדוע השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, מי שמשך למשרדו את רשות החברתיות הממשלתיות, מונע ממבקר המדינה לבחון את טוהר המידות שלו? מעקב "שקוף" מגלה כי במשך כשנתיים, 731 יום ליתר דיוק, השר מסרב להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר. מדובר בהצהרה שנועדה לבחון האם ההון, המניות או הנדל"ן שברשותו השתנו באופן מעורר חשד, בזמן שכיהן בתפקיד ציבורי. איזה תפקיד? גם אז, מדובר היה באחריות על רשות החברות, שבקדנציה ההיא, בממשלה ה-35, סופחה למשרד הדיגיטל שבראשו עמד אמסלם.

זה לא נגמר פה. לפי משרד המבקר, השר אמסלם מאחר גם ב-78 ימים בהגשת הצהרת ההון שהיה מחויב להגיש לאחר שנכנס לתפקידו הנוכחי. סירובו לדווח על מצב ההון שלו, מונע ממשרד מבקר המדינה לבדוק פרטים הנוגעים לצבירת ההון שלו ולהבין את מכלול ניגודי העניינים שלו בתפקיד רגיש כמו זה שהוא מחזיק בו.

רשות החברות אחראית על שורת תפקידים שמשפיעים על חיי היומיום של כל אחד ואחת, בגופים כמו חברת החשמל, רשות הדואר, רכבת ישראל, ועוד. אך נראה שלא רק במנהל התקין אמסלם מזלזל, אלא גם בהליך המינוי המקצועי: "אני מגיש אנשים שאני מכיר", אמר בריש גלי בראיון לרשת ב'. "אנשים מהחבר'ה?" שאל אותו המראיין אסף ליברמן. "בוודאי. התפקיד שלי זה להגיש אנשים שאני מכיר ומעריך".

שורה של פרשיות שחיתות

הצהרות הון איפשרו בעבר למבקר המדינה להצביע על מספר פרשיות בהן עלה חשד לשחיתות. כך למשל, דו"ח מבקר מ-2003 כלל ביקורת נוקבת על רה"מ אריאל שרון בשל ניגוד עניינים בפעולות הנוגעות למועצת מקרקעי ישראל, עליו המבקר יכול היה לדעת מהצהרת ההון שהגיש. בשנת 2011 גילה המבקר כיצד אהוד ברק העביר מניות ואחזקות לבנותיו באופן פסול, במידע שעלה מהצהרת הון – שאת הגשתה דחה ברק שוב ושוב. גם אחד מסעיפי הרשעתו של אהוד אולמרט נגע להצהרות ההון המטעות שהגיש במכוון למבקר המדינה, על מנת להסתיר את הכספים שקיבל ממשה טלנסקי.

ברק ואולמרט, 17.1.2009 (צילום: רוני שוסטר, פלאש 90)

ברק ואולמרט, 17.1.2009 (צילום: רוני שוסטר, פלאש 90)

סירוב להגיש הצהרת הון מחבל בעבודת המבקר ומשאיר פתח לשחיתות. הגשת הצהרות הון היא אחד הכלים הבודדים שיש ברשות שומרי הסף בישראל, שבה כללי האתיקה החלים על שרים הם מינימליים ואינם כוללים ענישה מרתיעה כלפי המפרים אותם. בעבר דיווחנו ב"שקוף" על שרי ממשלה וראשי ממשלה שאינם מגישים בזמן את הצהרות ההון שלהם, וגם פרסמנו דיווחים על השרים הבעייתיים ש"גררו רגליים" במשך תקופות ארוכות בהגשת הצהרת ההון הנדרשת. כך דיווחנו על שר השיכון לשעבר זאב אלקין שהיה היחיד שסירב להגיש הצהרת הון בתקופת כהונת "ממשלת השינוי".