מנכ"ל אגודת העיתונאים ת"א יוסי בר מוחא נצפה היום (רביעי 15.8) בצהריים בבית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון. עובדים שהיו במקום אומרים כי בר מוחא נכנס למשרדו של המו"ל ארנון (נוני) מוזס, אך בר מוחא מסר ל"העין השביעית" כי כלל לא נפגש עם מוזס או עם נציג אחר מהנהלת הקבוצה, אלא עם עורכת העיתון סיגל בוכריס-רגב ועם העורך הראשי אבי משולם, שלדבריו "לא מעורבים כלל בענייני העסקתם של עיתונאים".

עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" מנהלים מאבק עובדים על רקע פיטורים המוניים הצפויים ב"ידיעות אחרונות", ynet, "לאישה" ו"כלכליסט", אולם בר מוחא מצהיר כי בפגישתו כלל לא עסק בענייני עובדים וכי "אנו לא מעורבים כלל בענייני סכסוכי עיתונאים". לדבריו, הפגישה נסובה על כנס אילת לעיתונות ושיתופם של עיתונאים מהעיתון בכנס.

עובדי הקבוצה מיוצגים כעת על ידי ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל, אחרי מאבק שהסתיים בשנת 2014 עם פסיקת בית הדין הארצי לעבודה.

כבר 20 שנה שבר מוחא מכהן כמנכ"ל האגודה, שכבר שנים ארוכות אינה ארגון יציג באף כלי תקשורת בישראל. חברי אגודה רבים הם פנסיונרים, וכשבאגודה נדרשים להצדיק את קיומם הם מסבירים כי הם מסייעים באופן פרטני לעיתונאים שנקלעים לבעיה.

מימין: יוסי בר-מוחא, יעקב כפיר ואבי בן-טל, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

מימין: יוסי בר-מוחא, יעקב כפיר ואבי בן-טל, 29.9.13 (צילום: "העין השביעית")

אלא שב-2014 התברר פתאום שנותר עוד מרץ התאגדותי במותניה של האגודה, שהכניסה עצמה לקלחת ניסיונות ההתאגדות של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", שנים אחרי שהעבודה המאורגנת בקבוצה גוועה.

עיתונאים ב"ידיעות אחרונות" וארגון העיתונאים טענו כי המאבק בין האגודה לבין הארגון שירת את הנהלת הקבוצה, שיכלה להרשות לעצמה להתעלם מדרישות הארגון. בארגון העיתונאים, שפעל אז בתוך ההסתדרות, טענו כי המצג לפיו אגודת העיתונאים היא הארגון היציג בקבוצה אינו אמיתי.

בית הדין לעבודה דחה במספר ערכאות את בקשת האגודה להיות הארגון היציג בקבוצה ומתח ביקורת על שיתוף הפעולה שלה עם הנהלת הקבוצה. "לכאורה, אין בסיס לטענת אגודת העיתונאים בדבר היותה 'הארגון הקיים'", כתב השופט דורי ספיבק מבית הדין לעבודה בתל-אביב. לדבריו, התעלמות האגודה מהליכים משפטיים קודמים והתעקשותה רק כעת על מעמדה באתר "אינה ראויה והיא מעוררת, כטענת ההסתדרות, את החשש שמדובר בניסיון לדחות את הקץ ולמנוע הכרעה לגופה בשאלת היציגות של הארגון".

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

אגודת העיתונאים תל-אביב פנתה אז לבית הדין הארצי לעבודה, באמצעות עו"ד אילן בומבך, אולם בקשתה נדחתה אחרי שהשופטים מתחו ביקורת על חוסר הפעילות של האגודה. "כף רגלכם דרכה אי-פעם במקום הזה?", שאלה אחת השופטות, ושופטת אחרת אמרה: "אתם אולי לא כל-כך מבינים באיזה מגרש אתם נמצאים. אין דבר כזה שהאגודה באה ומתעוררת 'אני ארגון יציג!' כשאין לכם חברים, כשכולם שם בחוזים אישיים, כשאין יחסי עבודה קיבוציים בכלל".

מאוחר יותר, בפסיקה נוספת, בה אישר בית הדין הארצי לעבודה את היותו של ארגון העתונאים ארגון יציג בקבוצת "ידיעות אחרונות", כתבו השופטים: "קשה להשתחרר מהרושם ש'ידיעות אחרונות' והאגודה, מתוך ידיעה מראש כי האגודה אינה ארגון יציג במקום העבודה, העלו את טענת קיום משא-ומתן ביניהן, לא על מנת לקדם הסכם קיבוצי בין ארגון עובדים יציג למעסיק, אלא על מנת למנוע, לאור כלל המניעות ההלכתית, מבעד ארגון עובדים שהצטייר בעיניהם כארגון יציג להפוך לכזה".

העובדים נערכים למאבק

השבוע (13.8) הודיעו ועדי העיתונאים של הקבוצה להנהלה כי הכריזו על סכסוך עבודה. זאת בעקבות הודעת הנהלת הקבוצה לעובדים על פיטורים המוניים של כרבע מעובדי הקבוצה: כ-35 ב"ידיעות אחרונות" וכ-80 ב-ynet, ופיטורים נוספים ב"כלכליסט" וב"לאשה". במערכות כלי התקשורת בקבוצה מועסקים כ-530 עובדים.

לדברי אלי גרשנקרוין, מנכ"ל ארגון העיתונאים, מטרות המשא ומתן הן לצמצמם בצורה משמעותית את רשימת המפוטרים ולדאוג לתנאי המפוטרים, הפורשים והעובדים שיישארו לעבוד בקבוצה.

העילה לפיטורים ההמוניים, לצד מצבה הכלכלי של הקבוצה, הוא המשך איחוד המערכות. גרשנקרוין אמר במהלך האסיפה כי בהנהלה לא הסבירו מהי משמעות איחוד המערכות, ומסרו רק כי מדובר ב"האחדה של פונקציות".