בלשכת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, טשטשו ביומן הרשמי מפגש שערכה השרה לפני כארבעה חודשים עם קבוצת מכחישי אקלים. היומן נחשף כעת כתוצאה מבקשת חופש מידע של "שקוף". "הפגישה מופיעה ביומן כפי שתואמה מראש" הוא התירוץ שנמסר מלשכת השרה.

בערב חורפי באמצע פברואר קיבלו חלק מכתבי הסביבה בישראל הודעה דומה מגורמים שונים: סילמן, שנכנסה לתפקיד רק כחודש וחצי קודם לכן, נפגשה עם "הפורום לרציונליות סביבתית", שמה המכובס של קבוצת מכחישי אקלים, בהם הפרופסורים יונתן דובי (כימיה) ומיכה קליין (גיאוגרפיה) והד"ר לתלמוד הלל גרשוני.

"מקורות המעורים בפרטים אמרו כי הם הציגו לשרה ולמנכ"ל המשרד במשך כשלוש שעות עמדות שלפיהן אין משמעות לפעילות ישראל בתחום האקלים, הביעו ספק בעובדות המדעיות הקובעות שפעילות אנושית הביאה למשבר וכן הטילו ספק בחומרתו", כתבו ב"הארץ".

מי שלא דיברר את האירוע והודיע עליו לעיתונות, היה לשכת השרה עצמה, שלא שלחה הודעה רשמית לכתבים בעניין. כעת, יומן השרה חושף כי בלשכה טשטשו את דבר קיום הפגישה גם ביומן עצמו: ביומן לא מצויינת מטרת הפגישה, שם הפורום או הדמויות המשתתפות. במקום זאת, נכתב ביומן על סיור ומפגש "בסוגיה הבוערת בנוגע לתפקוד המשרד ומדיניות סביבתית בישראל", בכפר הנוער עיינות.

הרישום ביומן השרה

הרישום ביומן השרה

לאחר שדבר הפגישה התפרסם, לא הכחישו אותה בלשכת השרה: "השרה והמנכ"ל נפגשים עם מגוון רב של אנשים", מסרו אז לעיתון "הארץ". בשבוע שלאחר מכן התייחסה סילמן פעם נוספת לפגישה עם הפורום: "כשרה אפגש עם מי שאני רוצה ומעוניינת", אמרה בכנס סביבתי, "אפגש עם כל מי שמעוניין לחלוק את הדעה שלו". אלא שלמרות הדברים, ביומן, כאמור, הפגישה עצמה לא תועדה באופן ברור.

יש לציין כי הרישום המעורפל אינו מאפיין בהכרח את הרישומים ביומן: פגישות אחרות תועדו ביומן באופן בהיר ואף דובררו בתקשורת. כך למשל, יממה לפני הפגישה עם מכחישי האקלים, השרה ערכה אירוע שולחנות עגולים עם הארגונים הירוקים בחדר הדיונים בלשכתה. לפגישה הגיעו נציגים משורה של עמותות סביבה וארגוני הגנה על בעלי החיים, שדנו בנושאים שעל סדר היום. הפגישה תועדה ביומן באופן מובן ובהיר. כך גם פגישת היכרות עם פעילי סביבה מארגון מצילים את הרי ירושלים, או פגישות עם יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר; עם יו"ר קצא"א ארז חלפון ועם מנכ"ל החברה איציק לוי. אפילו פגישה עם שר הדתות של הונגריה במלון מצודת דוד ניתן למצוא ביומן.

עם זאת, לצד טשטוש הפגישה עם מכחישי האקלים, ראשית כהונתה של השרה סילמן לוותה בתיעוד חסר נוסף. כך למשל, בחודש הראשון סילמן קיימה שש פגישות מסתוריות עליהן אין שום פירוט, לא נושא הפגישה או מיקומה ולא סיבת ההסתרה. לאורך היומן, מצויינות גם פגישות פוליטיות רבות ללא ציון משתתפי הפגישה.