מ"מ מפקד גלי צה"ל דני זקן הורה לעורכים בתחנה שלא לנקוב במספרים בעת שהם מסקרים את הפגנות המחאה נגד מדיניות ממשלת נתניהו. אלא שעל הפגנת התמיכה בממשלה דיווחו בגלי-צה"ל תוך שהם נוקבים במספר המפגינים. דוגמה קטנה, אך מייצגת, של האופן מנסה זקן לעצב את שידורי התחנה. האם ההשפעה על התכנים בתחנה, כך שיהיו נוחים יותר לממשלה, עתידה לעלות בקרוב מדרגה?

זקן נכנס לתפקידו במרץ האחרון, כמחליף במילוי מקום של המפקדת גלית אלטשטיין, ממלאת מקום בעצמה. מינויו של זקן נולד בחטא: ועדת איתור בחרה במועמד לתפקיד: מנכ"ל רדיו 103FM אור צלקובניק. שר הביטחון הנכנס, יואב גלנט, בחר להתעלם מהחלטות הוועדה המקצועית ומינה את זקן - המועמד שניסה להתקבל בדרך המלך אך לא צלח את הוועדה. נגד המינוי תלויה ועומדת עתירה של תנועת "הצלחה".

נתניהו ידוע בחיבתו לעיכוב מינויי קבע ומתיחת תפקידם של ממלאי מקום, במטרה להחליש גופים ציבוריים ולהפוך אותם קלים יותר להשפעה. גלנט עצמו סירב להסביר מה עומד מאחורי החלטתו להתעלם מכללי המינהל התקין, אבל המסר היה ברור: בממשלת נתניהו לא מעוניינים במינוי מקצועי אלא במפקד מטעם.

גם זהותו של המועמד לא השאירה מקום רב לספק: זקן, אדם נוח לבריות, לא זר לתקשורת הביביסטית. הוא היה פאנליסט בערוץ 14, ערוץ התעמולה הלא רשמי של ממשלת נתניהו. הוא גם מקורב ליעקב ברדוגו ושידר איתו תוכנית משותפת בתחנת הרדיו הביביסטית גלי-ישראל, לשם עבר ברדוגו אחרי שעזב את גלי-צה"ל.

יעקב ברדוגו בוועידה של העיתון "מקור ראשון", 8.12.2019 (צילום: יונתן זינדל)

יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל)

ברדוגו הוא התועמלן הלא-רשמי הראשי של רה"מ בנימין נתניהו, והתבטאויותיו ידועות באופי המניפולטיבי והארסי שלהן. הוא מאבות הטיפוס של "איש התקשורת הביביסטי", אדם המועסק בכלי תקשורת אך הוא אינו עיתונאי (ברדוגו הוא בכלל איש עסקים) ואינו מחויב לערכים או מוסכמות עיתונאיות. כך למשל במקביל להיותו פרשן פוליטי, הוא נמצא בקשר הדוק עם נתניהו ומייעץ לו.

עם כניסתו של זקן לתפקיד שורטטה ב"עין השביעית" תוכנית העבודה הצפויה שלו: "השדרנים הפגיעים ביותר הם אלו המועסקים כפרילאנסים בתחנה (במסגרת 'הסכם יועצים'). בגזרה זו צפויים להיות מקוצצים למחצה או כליל, רזי ברקאי (שחזר להגיש בתחנה בבוקר יום חמישי), רינו צרור ויעל דן, שמחמת ותיקותם אינם נוחים להשפעה ולהתערבות. גזרה נוספת היא מינוי של שתולים מטעמו, לתפקידי ניהול והגשה. המועמד המתבקש הוא ברדוגו, שייבא את תוכניתו מגלי-ישראל הביביסטית בחזרה לגלי-צה"ל, אולם ייתכנו כמובן גם מועמדים נוספים".

היום, רק חודשיים וחצי אחרי הפרסום, מאשרים ב"דה מרקר" את התחזית: ב"דה מרקר" מתפרסם דיווח של יסמין גואטה ורפאלה גויכמן לפיו זקן צפוי שלא להאריך את חוזיהם של צרור, ברקאי ודן, ולהחליפם במגישות מהתקשורת הביביסטית. בעיתון נוקבים בשמותיהן של ליטל שמש, שרה בק, יערה זרד ומגי טביבי מערוץ 14. רק כדי לסבר את האוזן, בק היא זו שאמרה בשידור (בשיחה עם יעקב ברדוגו), כי ה-CIA עומד מאחורי ההפגנות נגד הממשלה על רקע שקופית שקרית ובה עלילה על ניסיון לינץ' בשרה נתניהו.

שרה ב"ק מראיינת את יעקב ברדוגו בתוכנית "האולפן הפתוח" של ערוץ 14, 1.3.23 (צילום מסך)

שרה ב"ק מראיינת את יעקב ברדוגו בתוכנית "האולפן הפתוח" של ערוץ 14, 1.3.23 (צילום מסך)

מהלכיו של זקן מוגשים תמיד בנימוקים עיתונאיים, אולם הם מתפרקים עם הבדיקה הקלושה ביותר. כך למשל את סילוקם של השדרנים הוותיקים מנמק זקן, כך על-פי "דה מרקר", ברצונו לעקור מהתחנה עיתונאים דעתנים, ולייצר תחנה "בלי פובליציסטיקה" שיש בה רק "עיתונות נקייה". אלא שהמגישות אותן הוא שוקל כחלופה באות באופן מובהק מעולמות הפובליציסטיקה ולא מעולמות העיתונות והחדשות. למעשה, שידורי החדשות והאקטואליה של ערוץ 14 בנויים במובהק על המודל ההפוך, של פובליציסטיקה נטולת עיתונות.

גואטה וגויכמן מאשרות גם כי כי זקן אכן מתעתד להחזיר לתחנה את ברדוגו, שבגלגול הקודם בגלי-צה"ל הפך למגיש הדומיננטי בתחנה ועשה בה כבשלו. זאת אחרי שמפקדים נוחים להשפעה העניקו לו את משרת הפרשן הפוליטי (חרף ניגודי העניינים הבוטים) ואת משבצת הפריים של יומן הערב (לצד שדרן חיוור כירון וילנסקי, שלא היה מסוגל להעמיד עמדה משלו מול זרם המניפולציות של ברדוגו בשידור).

על כך יש להוסיף כי חזרתו של ברדוגו לתחנה למעשה כבר החלה. זקן קבע כבר מספר הופעות של ברדוגו ביומן הצהריים, בהגשת אמיר איבגי, עיתונאי תומך נתניהו. זאת בזמן שברדוגו נמצא בסכסוך משפטי עם התחנה.

בגלי-צה"ל מתפתלים

חלק אחר של תוכנית העבודה של זקן, כפי שנכתב ב"עין השביעית" במרץ, התייחס ישירות לסיקור המהפכה המשטרית. "ההוראות הישירות הראשונות שיועברו יהיו לגבי אופי והיקף סיקור המחאה נגד מדיניות הממשלה. הן יכללו הנחיות לגבי איזונים מלאכותיים וטרימינולוגיה אסורה ומותרת". כאמור, גם תחזית זו התממשה.

זקן נוהג להתערב מדי פעם באופן ישיר בדיווחים. הנימוקים תמיד עיתונאיים, אולם הכיוון בדרך כלל חד-צדדי: נגד סיקור שייטיב עם המפגינים מתנגדי הממשלה. אם זה באיסור על הבלטת אלימות המופעלת כלפי המפגינים או אפילו כלפי עיתונאים, או בהוראה להבליט דיווחים שאינם נוחים למחאה. יש לציין כי ההתערבויות יוצאות דופן בלא קשר לאופיין, משום שמפקדי התחנה הקודמים התרכזו בניהול ולא נהגו לעמוד בקשר ישיר עם הכתבים והעורכים, משימה המופקדת על עורך החדשות של התחנה.

כאמור, דוגמה אחרת לעריכה הבררנית בתחנה היא ההוראה, שניתנה ישירות מזקן, שלא לנקוב במספרי המפגינים בעת סיקור המחאה המתמשכת. הנימוק להוראה היה עיתונאי, אולם גם כאן ניתן היה להבחין במניע שמאחוריה. כך, בדיווחים על ההפגנה  שנערכה באפריל בתמיכה במדיניות הממשלה, נקבו השדרנים שוב ושוב במספר (200 אלף מפגינים).

בניין תחנת גלי צה"ל ביפו, אוגוסט 2015 (צילום: נתי שוחט)

בניין תחנת גלי צה"ל ביפו (צילום: נתי שוחט)

בתגובה לפניית "העין השביעית", לא הכחיש זקן במפורש את ההוראה, רק עטף אותה במלל מתפתל. זקן, שמסר את תגובתו באמצעות דוברת גלי-צה"ל יעל חדאד, בחר להכחיש דווקא את הדיווחים בהם הוראתו נסתרה, זאת למרות שהם זמינים להאזנה וניתן פשוט להקשיב להם. גם התירוץ שנתן, לפיו מותר לדווח על מספרי מפגינים אם מייחסים אותם למקור, אינו נכון על פניו. בדיווחים על הפגנת תומכי הממשלה לא יוחסו המספרים למקור כלשהו.

הנה התגובה במלואה: "אין ולא תהיה הנחיה להימנע מפרט עיתונאי חשוב זה או אחר, בהקשר להפגנות ובכל דיווח חדשותי בכלל. הנחיית הבסיס של מפקד גלי צה"ל, היא לפעול תמיד במקצועיות ובהגינות כדי להביא את מירב המידע בדרך שקופה ומדוייקת למאזינים. באשר למספרים, לאחר דיון בפורום רחב, הקו המנחה הוא שלא להסתמך בדיווחים על מארגני הפגנה זו או אחרת, ימין או שמאל. יש לאמת את הדבר, באופן מיטבי באמצעות עדות ישירה של הכתב בשטח, או גורם רשמי דוגמת משטרת ישראל. ובכל מקרה, יש לייחס את הנתון למי שמוסר אותו, באופן שקוף למאזין. יש לכך עדויות אינספור בשידורים מההפגנות ובחדשות גלי צה"ל. כל טענה אחרת שקרית מיסודה".

טענות חלולות דומות מסרו בגלי-צה"ל גם ל"דה מרקר": "מ"מ מפקד גל"צ מוביל תהליכים לביסוס קו עיתונאי-מקצועי", "השינויים נעשים דרך שיח רחב עם כלל הנוגעים בדבר בתחנה"., "סיקור האירועים וההתרחשויות הפוליטיות והאחרות נעשה וייעשה לפי אמות מידה מקצועיות בלבד וללא הטיה", "מפקד גלי צה"ל, כמו התחנה כולה, פועלים בעצמאות עיתונאית מלאה וחופש עריכתי מוחלט, מתוקף חוק. לשר התקשורת, כמו כל גורם אחר, אין ולא תהיה נגיעה בשידורי גלי צה"ל".

בנוסף מסרו בתחנה כי "הטענה לשילוב מגיש כזה או אחר, כחלק מניסיון להטות את שידורי התחנה, משוללת כל יסוד" ו"הטענה כאילו נעשתה פנייה לעיתונאיות שצוינו בפניה אינה נכונה". זאת למרות שכלל לא נטען כי פנייה כזו נעשתה, אלא רק כי אלו השמות שזקן מעלה בפורומים רלוונטיים.