הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור דחה פנייה של עמותת "הצלחה" בקשר לראיון ששודר בתוכניתה של אילה חסון בכאן 11 עם דייר בבניין ברחובות שנפגע מרקטה במהלך מבצע "מגן וחץ". ב"הצלחה" טענו כי הראיון, ששודר סמוך לאירוע היה הפרה לכאורה של חוק הגנת הפרטיות ושל הקוד האתי של התאגיד משום שסיפק פרטים על נפגעים טרם ההודעה למשפחה.

הממונה, אורי פז, הצביע על כך שהמרואיין טעה בזהות הנפגע וכי הבניין הנפגע צולם ממילא ולכן, לדעתו, קרובי ומכרי הדיירים ידעו ממילא כי יתכן שנפלו קורבן. פז לא התייחס לכך שצילום הבניין לא חשף בהכרח את זהות הנפגעים באופן פרטני כפי שעלה לכאורה מן הראיון.

"יש כאן הרוג, מה אתה יודע להגיד?", פנה כתב התאגיד דניאל אלעזר לבעל דירה שנפגעה מן הרקטה, בדיווח ישיר מזירת האירוע ביום חמישי האחרון. "אחד מהם הוא נכה, יושב על כיסא גלגלים", השיב המרואיין. "אז הוא לא הספיק… יש שם ממ"ד?", שאלה חסון מן האולפן, והמרואיין השיב: "לא יודע אם הוא הספיק.. כנראה שהוא כבר לא איתנו, אני מקווה שלא".

לא חסון ולא אלעזר התייחסו לעובדה כי השידור מתרחש זמן קצר מאוד אחרי האירוע, וכי בדברי המרואיין הוא חושף פרטים אישיים ורפואיים.

זירת פגיעת הרקטה ברחובות (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

בפנייה של עמותת "הצלחה" כתב עורך הדין אלעד מן לממונה על קבילות הציבור בתאגיד אורי פז כי "לכאורה מדובר בהפרה של הדין (בין השאר החוק להגנת הפרטיות) וכן של אמות המידה שנקבעו בקוד האתי של התאגיד לעניין שמירת הפרטיות, במיוחד אגב אירועים דומים לאלו".

"נזכיר כי מדובר בשידור חי ובלא בדיקות מקדימות טרם השידור, כאשר קיים סיכוי כי קרובים של אותו אדם ומכריו, שאינם מעודכנים בפרטי האירוע, יכולים ללמוד עליו בפעם הראשונה מתוך דיווח זה", נכתב עוד בפנייה. "על השלכות שליליות של מצבים אלו נכתב לא אחת ואף תוקנו לאורך השנים הוראות התקנונים האתיים כדי להתמודד ולמנוע הישנות מצבים אלו".

ב"הצלחה" ביקשו מהתאגיד לשקול להסיר את הדיווח כדי שלא תתאפשר צפייה בקטעים המדוברים. עוד ביקשו לחדד אצל הכתבים והמגישים את כללי הדיווח.

פז, בתשובתו לפניית "הצלחה", טען כי המרואיין עצמו הוא שחשף, ללא הכוונה, כי הוא בעל הדירה שנפגעה, אם כי הוסיף ש"לאחר שכבר נחשפו פרטים מזהים מפי עד הראייה עצמו וביוזמתו, לא היה מקום מצד המערכת שלנו לבקש ולהוסיף עוד פרטים בשידור".

מתוך השידור החי של התאגיד (צילום מסך)

עוד טען פז להגנת ההתנהלות באולפן כי "לא ניתן להתעלם גם מן העובדה שהפגיעה החמורה בבניין המגורים וההרס הרב שנוצר במקום היו חשופים לעין כל. עובדה זו אינה מותירה ספק כלשהו לגבי זיהוי הדירה שנפגעה, כך שבני משפחה וחברים שהיו ערים לדיווחי הרשתות החברתיות וכלי התקשורת, או שנכחו בזירה עצמה, הבינו בזמן אמת את משמעות הפגיעה, ולא רק ברכוש, וזאת זמן רב לפני הריאיון שבוצע על ידינו מהשטח".

ובכלל, כך פז, "בדיעבד התברר שבאירוע נהרגה אישה, וכי העדות שמסר השכן היתה ממילא שגויה. מאחר שכך, ולאור הנסיבות שתוארו לעיל, החלטנו שלא להסיר את השידור מהאתר של התאגיד".

עם זאת, הוסיף הממונה על הקבילות כי נהלי וכללי הדיווח במצבי קיצון מעין אלה יחודדו בקרב עיתונאי חטיבת החדשות של התאגיד.