מאילת ועד קריית שמונה, דוכן או מסעדת המבורגרים שמכבדים עצמם מציעים בתפריטם המבורגר "מושחת". כלומר, בכמות שאינה הגיוניות לקיבה האנושית. יש אפילו "סופר מושחת". המעבר בסלנג האוכל הישראלי מאוכל "מוגזם" ל"מושחת" מאפיין גם ההתפתחות בחיים הפוליטיים: בעבר פוליטיקאים אמרו לציבור שגם אם "הגזימו", המעשה אינו פלילי ונעשה בתום לב. לעיתים אף לקחו אחריות אישית. כיום, פוליטיקאים שנתפסים במעשה של שחיתות מובהקת אינם מוכנים להודות אפילו ש"הגזימו", אלא טוענים שהדבר היה מותר, או שגם אחרים או קודמיהם בתפקיד נהגו באופן דומה, ובכל מקרה צריך להמתין לסיום ההליך המשפטי – אז תוכח חפותם. כלומר, השחיתות היא חלק מהתפריט.

לפי כתב האישום שהוגש נגד ח"כ דוד ביטן, ההמבורגר שלו הוא "סופר מושחת". בפתח 61 העמודים נכתב כי "בין השנים 2011-2017 לקח הנאשם ביטן טובות הנאה משורה של יזמים ובעלי אינטרסים, בסכום כולל של מאות אלפי שקלים. בתמורה לטובות ההנאה, פעל הנאשם ביטן לקידום אינטרסים של אותם גורמים, תחילה במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובהמשך במסגרת תפקידו כח"כ ויו"ר הקואליציה, תוך ניצול מעמדו, קשריו והשפעתו בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה".

ח"כ ביטן אינו שונה מאישים רבים במדינה, כולל ראש הממשלה נתניהו, שהמשיכו וממשיכים לכהן בתפקידים ציבוריים למרות החקירות וההליכים פליליים נגדם בגין חשדות לשחיתות. בהתאם, עורכי הדין המייצגים אותו מסרו לתקשורת את התגובה הגנרית: "ביטן החליט לא לבקש מהכנסת חסינות בפני העמדה לדין, אלא להתמודד עם האישומים בבית המשפט, תוך ביטחון מלא כי בתום ההליך המשפטי יוכרע שלא נפל כל פסול במעשיו וששמו ינוקה מכל רבב".

על פי המקובל בישראל, מאחר שח"כ ביטן כופר בהאשמות כלפיו ולכל אדם עומדת זכות החפות, התקשורת והציבור אמורים לבלוע את ההמבורגר שלו ולהמשיך כרגיל, במשך מספר שנים כשמדובר במערכת המשפט הישראלית, עד לקבלת פסק דין חלוט. רק אז תיעשה הערכת מצב לגבי הלגיטימיות הציבורית שלו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה דוד ביטן בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 27.2.2017 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הקואליציה דוד ביטן בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 27.2.2017 (צילום: יונתן זינדל)

בינתיים, על רקע ההפיכה המשטרית, ח"כ ביטן הפך לחביב העיתונים, האתרים והאולפנים. נראה שהדבר נובע מטעמים פרקטיים: הוא בין היחידים ממפלגת הליכוד שמוכנים לדבר עם תקשורת מחוץ למרפאת טיפת חלב המפנקת של ערוץ 14. בנוסף, כאשר חבריו לקואליציה מתראיינים ל"ערוצי התעמולה", הם נוהגים להסתער בזעם על המראיינים, חלקם אף מוסיפים "וידוא הריגה" לחופש העיתונות כאשר הם חוזרים ומטיחים במראיינים שעבודה עיתונאית בסיסית כמו שאילת אישי ציבור שאלות לא נוחות – היא ניסיון להשתיק מיליוני מצביעים וביטוי לפוזיציה הפוליטית של השואל.

ח"כ ביטן, לעומת זאת, מתראיין באופן נעים הליכות, מתלוצץ עם מראייניו, והכי חשוב, מעז להביע עמדות החורגות מדף המסרים של סביבת ראש הממשלה נתניהו. אגב, באופן אירוני, בפעם הקודמת בה נהנה ביטן מעדנה תקשורתית, היה זה דווקא משום שתיפקד כדוברו הלא רשמי של נתניהו.

שיא האבסורד הגיע בשבועיים האחרונים, כאשר ח"כ ביטן הפך למרואיין מבוקש בנושא המאבק ביוקר המחיה, במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת

כיום, מעת לעת, ח"כ ביטן מוכן "להמתיק סוד" בראיונותיו על "מאחורי הקלעים" הפוליטיים, בדרך כלל בצירוף מילות הפתיחה "להגיד את האמת", ומעיד - מבלי לחשוף שמות כמובן - שיש עוד בליכוד ובקואליציה שחושבים כמותו. בהינתן שח"כ ביטן בעצמו מודה שראש הממשלה נתניהו אינו מדבר איתו למעט "שלום שלום", סביר להניח שזה גם מצב יחסיו עם חברים רבים אחרים בקואליציה – שרק אולי בצפון קוריאה אפשר למצוא יותר נאמנים מהם למנהיג. למרות הספקות לגבי מהימנות המידע של ח"כ ביטן על המתרחש בתוך הממלכה הסגורה, הכתבים, נטולי מקורות חלופיים, קונים ממנו בתאווה את הסחורה.

פועל יוצא של העסקה התקשורתית הזו, הוא שכתב האישום החמור נגד ביטן התאדה מהתקשורת הישראלית. אין צורך לטרוח להוסיף שח"כ ביטן "חשוד", "מואשם" או את המילה "לכאורה", כי פשוט כלל לא מזכירים את הנושא. מן הסתם, אם יזכירו את הפרט ה"קטן" הזה לציבור הצופים או המאזינים, איזו לגיטימציה וחשיבות עיתונאית יהיו לראיונות עם ח"כ ביטן על המתרחש בחדרים האחוריים של הכנסת?

שיא האבסורד הגיע בשבועיים האחרונים, כאשר ח"כ ביטן הפך למרואיין מבוקש בנושא המאבק ביוקר המחיה, במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. כך למשל קרה בתוכנית "פגוש את העיתונות" של חדשות 12 (29.4), בה טען ח"כ ביטן כי הוא היחיד בקואליציה שמטפל ביוקר המחיה בעוד שחבריה האחרים, ביניהם גם ראש הממשלה נתניהו עצמו, תקועים עמוק ב"רפורמה המשפטית". בתגובה העיתונאי עמית סגל אמר "כמו שאומרת בתיה עוזיאל, במקרה הכינותי מראש", ואז הוקרן סרטון קצר ומחמיא מדיון בוועדת הכלכלה בו ח"כ ביטן צרח "או שהמחירים ירדו במדינה או שאני מטפל בכם בדרך אחרת". כך הוא נמשח רשמית לאביר המאבק ביוקר המחיה.

ח"כ דוד ביטן מנהל ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, 26.3.23 (צילום: יונתן זינדל)

ח"כ דוד ביטן מנהל ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, 26.3.23 (צילום: יונתן זינדל)

יתכן שביטן אכן מצטיין בעבודתו הפרלמנטרית. קשה לדעת זאת מהכיסוי התקשורתי, שכן העיתונות הישראלית נמנעת מלסקר ברצינות את מה שקורה בחדרים הקדמיים של הכנסת, ובראשה עבודת החקיקה בוועדות. אבל אם כבר סרטונים, כדי שנוכל להתייחס ברצינות לסחורה שביטן מוכר לעיתונאים הלהוטים, סגל והקולגות שלו היו צריכים להקרין לביטן סרטון אחר. הכוונה לסרטונים המפלילים ממצלמה נסתרת של המשטרה שפורסמו לראשונה בחדשות 13, של אותן פגישות סודיות בהן נתפרו עסקאות השוחד לכאורה, שהובילו לכתב אישום. בסרטון הערוך שפורסם, שאורכו כ-9 דקות, ח"כ ביטן נראה ונשמע מדבר על פרטי הפרטים של אותן העסקאות וסכומי הכספים שהועברו אליו.

בכך ח"כ ביטן שונה אפילו מאישי ציבור ישראלים אחרים החשודים או נאשמים בפלילים. נכון שעומדת לו חזקת החפות והזכות להתמודד בבחירות הינה זכות שהוכרה כזכות יסוד חוקתית, אך לגביו אין מדובר רק במסמכים "אילמים" או בעדי מדינה שבית המשפט יצטרך להכריע בשאלת מהימנותם – אלא בצילומים בהם ניתן לראות את ח"כ ביטן עצמו ולשמוע אותו בקולו.

בדומה לפגיעה החמורה של מינוי אדם כאיתמר בן-גביר בתפקוד המשטרה, גם במקרה של מינוי ח"כ ביטן ליושב ראש ועדת הכלכלה לא מדובר רק בפגיעה בערכים הדמוקרטיים

העובדה שלמרות פרסום הסרטונים המפלילים במרץ של השנה שעברה, ח"כ ביטן התמודד לכנסת ונבחר, לא מעידה על חוזק המשטר הדמוקרטי בישראל, אלא דווקא על חולשתו. משטר דמוקרטי אינו מבוסס רק על חוקים יבשים ורשמיים אלא גם על ערכים דמוקרטיים. אמנם, בג"ץ פסל את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר, אך יש פסול ערכי גם במינוי מורשע בהסתה ובטרור לשר הממונה על המשטרה, גזענית גאה לשרה לקידום מעמד האישה, שקרנית כרונית לשרת ההסברה ומי שמעוניין לפרק את מערכת המשפט לשר המשפטים.

נוסף על כך, בדומה לפגיעה החמורה של מינוי אדם כאיתמר בן-גביר בתפקוד המשטרה, גם במקרה של מינוי ח"כ ביטן ליושב ראש ועדת הכלכלה לא מדובר רק בפגיעה בערכים הדמוקרטיים, אלא בפגיעה בתפקוד משק המדינה והמאבק ביוקר המחיה.

בהתאם לסעיף 100 לתקנון הכנסת, תחומי עיסוקה של ועדת הכלכלה הם "מסחר ותעשיה, אספקה וקיצוב; חקלאות ודיג; תחבורה על כל ענפיה; איגוד שיתופי; תכנון ותיאום כלכלי; פיתוח; זיכיונות המדינה; עבודות ציבוריות; שיכון". באתר האינטרנט של הוועדה צוין כי בשנים האחרונות זו עסקה בתשתיות, תחבורה, תקשורת, צרכנות, הגבלים, ביטוח, בנקאות, אנרגיה, תיירות, נדל"ן, קרקעות, דיור ציבורי ועוד ועוד.

על פי מחקרים של מחלקת המדינה בארה"ב, של הבנק העולמי, של ארגון ה-OECD בו ישראל חברה וגם על פי מחקרים שנערכו כאן בישראל, מעשים כמו אלו שמתוארים בכתב האישום נגד ח"כ ביטן – הכוללים כאמור "טובות הנאה משורה של יזמים ובעלי אינטרסים, בסכום כולל של מאות אלפי שקלים" ובתמורה לטובות ההנאה פעולה "לקידום אינטרסים של אותם גורמים" – משליכים על כל התחומים האלה שבאחריות ועדת הכלכלה, על יציבות והצלחת המשק הישראלי ועל יוקר המחיה.

כך למשל, כיצד ח"כ ביטן יכול לדון בוועדה בנושא משבר ומחירי הדיור כאשר הוא מואשם בקבלת שוחד מקבלנים, חברות בנייה ויזמי נדל"ן לצורך קידום פרויקטים שלהם? למעשה, מי שישתתפו בדיונים בוועדה בראשות ח"כ ביטן בכנסת, היו יכולים לחילופין להשתתף בדיונים עם הדמות שלו בארץ נהדרת – זה רציני באותה המידה.

במקרה של ח"כ ביטן התקשורת לא נרדמה בשמירה, היא פועלת באופן אקטיבי להרדים את הציבור, ולשכנע אותו שמושחת זה רק המבורגר.