"מדינת ישראל זקוקה לשידור ציבורי. אני מאמין בחשיבותו ובנחיצותו של השידור הציבורי [...] אני חוזר ומדגיש, חבריי חברי הכנסת, שאני מאמין בשידור הציבורי, בחיוניות שלו ובצורך בו, במיוחד על רקע שוק התקשורת הריכוזי הקיים בישראל [...] הצעת החוק שמונחת לפניכם תקנה לשידור הציבורי סוף-סוף את המעמד לו הוא ראוי".

הדובר: שר התקשורת גלעד ארדן. השנה: 2014. המקום: כנסת ישראל, לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על הצעת החוק להקמת תאגיד השידור הישראלי.

בסיום דבריו הודה ארדן לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד "על הגיבוי, התמיכה והשותפות בקידום הרפורמה החשובה הזו". הדברים שאמר ארדן, כיום שגריר ישראל באו"ם ומבכירי הליכוד, מהדהדים כפליים על רקע כוונתו המוצהרת של שר התקשורת מהליכוד ב-2023 לחסל את השידור הציבורי ולהרוס את המוסד שמפלגתו הקימה.

שר התקשורת שלמה קרעי, המקורב ליאיר נתניהו, הכריז על כוונתו להרוס את השידור הציבורי בישראל מרגע כניסתו לתפקיד. את הצהרת הכוונות שלו נימק בנימוקים של "הגברת התחרות" ו"גיוון השוק", אולם מסמך היסוד של תוכניתו, שנחשף ב"עין השביעית", מגלה כי האמת הפוכה.

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

לפי התוכנית, קרעי לא מתכוון רק לחסל את השידור הציבורי, אלא גם להשתלט על תקציביו ולהשתמש בהם על מנת שהממשלה תנתב בעצמה את מאות מיליוני השקלים לגופי תקשורת שהיא חפצה ביקרם, לפי קריטריונים שיגבירו את הריכוזיות, את תופעת התוכן השיווקי ואת כוחם של כלי התקשורת הגדולים ושל המפרסמים.

השידור הציבורי, הסביר ארדן ב-2014, "נותן מענה לכשלי השוק של הערוצים המסחריים שמונחים אך ורק משיקולי רייטינג". את כשלי השוק הללו מעוניין קרעי להפוך לאבן הראשה של השוק, ולקבוע את שיקולי הרייטינג כקריטריון היחיד כמעט לחלוקת כספי משלם המיסים לגופי התקשורת.

"אני מאמין בשידור הציבורי, בחיוניות שלו ובצורך בו, במיוחד על רקע שוק התקשורת הריכוזי הקיים בישראל", אמר ארדן ב-2014. את השוק הריכוזי קרעי מעוניין להפוך לריכוזי עוד יותר, על-ידי העדפת כלי תקשורת גדולים המסוגלים להעמיד "מאצ'ינג" לתקציב הממשלתי.

מימין: שר התקשורת גלעד ארדן, חברת הכנסת קארין אלהרר ושר האוצר יאיר לפיד, ועדת המשנה לדיון בחוק לשידור ציבורי חדש, 11.6.14 (צילום: פלאש 90)

מימין: שר התקשורת גלעד ארדן, חברת הכנסת קארין אלהרר ושר האוצר יאיר לפיד, ועדת המשנה לדיון בחוק לשידור ציבורי חדש, 11.6.14 (צילום: פלאש 90)

שר התקשורת ארדן הסתמך על עבודותיהן של ועדות ציבוריות שמינתה הממשלה; עמדותיהם של אנשי מקצוע מתחום הכלכלה, המשפט והתרבות; שימועים ציבוריים והליך חקיקה מסודר. שר התקשורת קרעי מסתמך על מסמך בן ארבעה עמודים שחובר בפורום קהלת ע"י ד"ר למדעי המדינה ללא השכלה או ידע רלוונטיים, ומעוניין להעביר את תוכניתו בחוק ההסדרים ללא דיון ציבורי כלשהו.

ב-2014 יזם שר תקשורת מהליכוד יחד עם שר אוצר מיש-עתיד תוכנית הבראה לשידור הציבורי, בהליך חקיקה ענייני ומסודר, ובתמיכת ראש הממשלה נתניהו. ב-2017 החליט נתניהו להילחם בתאגיד, אחרי שלא הצליח להשתלט על שידוריו, וניסה לסרסו או לסגור אותו כליל. שר האוצר מכולנו בלם את תוכניותיו.

ב-2023 שר תקשורת מהליכוד מעוניין לחסל את השידור הציבורי במחטף, ללא כל נימוק ענייני. בקואליציה לא חברות מפלגות המעוניינות לעצור את תאוות השליטה בתקשורת של נתניהו. ראש הממשלה עצמו טרם התבטא בנושא. כדאי אולי שיקשיב שוב לדברים שאמר לו ארדן לפני תשע שנים.