"בוחרים במשפחה", מייסודו של מיכאל פואה, הוא ארגון דתי-רדיקלי ששם לו למטרה להצר את צעדיהם של הומואים ולסביות בישראל. הוא נלחם נגד זכותם להורות, ומטיף באמצעים שונים נגד אורחות חייהם, אותם הוא רואה כתועבה המובילה להכחדה. פואה עצמו מתנגד לתרומות דם מהומואים ובעד "טיפולי המרה נפשיים".

הארגון פועל תחת המסגרת של "חותם", ארגון אנטי-חילוני בנשיאות הרב יעקב אריאל ובניהול עמיטל בראל, המעוניין לשנות את סדר היום במדינת ישראל. לצד "חותם" פועלים ארגונים נוספים, כמו ליב"ה ו"חזון", וכמובן, מפלגת נעם. כולם מקדמים אג'נדה שמטרתה להעמיק את חדירת הדת למנגנונים ולמוסדות ממלכתיים.

לאחרונה עלה ארגון "בוחרים במשפחה" לכותרות בעקבות כנס של תא הסטודנטים בטכניון, שכלל תכנים אנטי-להט"ביים במסווה של חגיגת חנוכה. בעקבות הפרסומים על הכנס, תבעו "חותם" ו"בוחרים במשפחה" את "הארץ" ו"וואלה", בטענה שבכותרות הכתבות זוהו עם מפלגת נעם ההומופובית, וכי הדבר הסב להם נזק "בל יתואר".

אתמול התחלפו הצדדים במשחק האיומים המשפטיים, ו"בוחרים במשפחה" עברו מן הצד האקטיבי לפסיבי. אוניברסיטת בן גוריון שלחה לארגון מכתב התראה לפני תביעה, ובו דרשה להסיר את הפרסום על הקמת תא סטודנטים של "בוחרים במשפחה" באוניברסיטה, ולפצות אותה במאה אלף שקל. בארגון הסירו את הפרסום מדף הפייסבוק שלהם, וטוענים כי מדובר בניסיון השתקה פסול.

"בוחרים במשפחה" פרסמו שלשום (8.1) בדף הפייסבוק שלהם הודעה על הקמת תא סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון. ההודעה לא פירטה באשר למטרות הארגון, מלבד תיאור כללי כי הוא מעוניין "לחזק את ערכי המשפחה בחברה ובמדינה מול מגמות הפירוק בארץ ובעולם, מתוך ההבנה שהמשפחה היא אבן היסוד לקיום החברה והעם".

למחרת, נשלח מהאוניברסיטה מכתב, מלשכת היועצת המשפטית, בו נטען כי תא הסטודנטים עליו הכריזו "בוחרים במשפחה" כלל לא קיים: "מדובר בהודעה כוזבת ומטעה. תא באוניברסיטת בן -גוריון נדרש לאישור ע"י אגודת הסטודנטים. כל עוד לא אושר- הוא אינו תא אוניברסיטאי. היות ולא פניתם לאגודה לקבל אישור, ממילא - הבשורה על הקמת תא באוניברסיטה מהווה הטעיה".

להורדת הקובץ (PDF, 192KB)

באוניברסיטה טענו גם נגד השימוש שעשו "בוחרים במשפחה" בלוגו האוניברסיטה, שבהודעת הארגון על תא הסטודנטים, נראה משולב בלוגו הארגון. "בכך הפרתם את זכויות האוניברסיטה בלוגו שלה, פגעתם פגיעה חמורה במוניטין האוניברסיטה, והנכם מטעים את הציבור להאמין כי האוניברסיטה שלובה בדרך כלשהי עם ארגונכם", נכתב במכתב של האוניברסיטה.

בארגון שלחו היום (10.1) מכתב תגובה למכתב ההתראה. פואה, החתום על המכתב, מודיע כי "מן הזהירות" הוסר הפרסום מדף הפייסבוק של "בוחרים במשפחה", אך טוען כי הטענות בדבר הצורך ברישום תא סטודנטים, אינן נכונות. לדבריו, את התא הקימה אפרת לופו, חברת מועצת אגודת הסטודנטים, והיא דיווחה על כך ליו"ר האגודה, שלא עדכן אותה כי ישנו נוהל להקמת תא, ובנוסף "בדקה בתקנונים המפורסמים ולא מצאה שום הנחיה בדבר הקמת התא".

נראה כי פואה צודק. בדיקת תקנוני האוניברסיטה ואגודת הסטודנטים שלה אכן לא מצאה הנחיות כאלה, זאת בניגוד למשל לאוניברסיטה העברית המציגה נוהל ברור לרישום תא. פניות לאוניברסיטה ולאגודה לא הניבו מענה בנידון.

הדיון הפרוצדורלי כנראה יתקיים בהמשך, אולי בבית המשפט, אולם מאחוריו ניצבת סוגיה מהותית של חופש הביטוי והאיזונים שלו עם ערכים אחרים, למשל - הימנעות מהפצה של תכנים המכילים אולי שנאה והסתה. באופן אירוני, גם אם נפוץ ושכיח, ב"בוחרים במשפחה", ארגון שכל מהותו הוא חוסר סובלנות לדעות ואורחות חיים אחרות, מתעטפים באצטלא של חופש ביטוי ובשיח זכויות על מנת להציג את טיעוניהם.

להורדת הקובץ (PDF, 377KB)

כבר ההודעה על הקמת תא הסטודנטים נפתחת בהצהרה כי התא "קם, בין היתר, בעקבות קולות הקוראים להשתיק קולות אחרים שאינם חופפים לתפיסת עולמם. פעולות הדה-לגיטימיציה שבוצעו לאחרונה כלפי אותם קולות מושתקים מעלות חשש כבד לאובדן חופש הביטוי המהווה רגל מהותית בדמוקרטיה".

גם מכתב התגובה של "בוחרים במשפחה" למכתב ההתראה של אוניברסיטת בן-גוריון, מעלה את אותם טיעונים ובאותו הטון, מלין על "יחס פוגעני ומעליב" ומצטט מ"הצהרת האחריות החברתית של האוניברסיטה" פיסקה בזכות "חופש הביטוי והכבוד ההדדי".

פואה עצמו, בשיחה עם "העין השביעית", טוען כי קיבל ייעוץ משפטי לפיו המכתב "מנוגד לחוק". לדבריו, "ישנו חופש התארגנות לסטודנטים ואין שום תקנון שמקביל את ההתארגנות הזו". "זה מכתב הזוי", הוא מסכם, "והוא נועד להשתיק קולות ולא לאפשר חופש כמו שהוא מתיימר. זה ניסיון השתקה".