פשרה נוספת בתביעת הפרת הפרטיות נגד "אלקטור" והליכוד. אחרי שקבוצת האזרחים, שהגישו תביעת מיליון שקל נגד הליכוד ואפליקציית "אלקטור", התפשרו עם המפלגה בהסכם חסוי, כעת הגיעו גם לפשרה חסויה עם החברה המפעילה את האפליקציה.

"אלקטור", אפליקציית "ניהול הבוחרים" ששימשה את הליכוד במערכת הבחירות של שנת 2020, היתה אחד הכלים המרכזיים בארסנל התעמולה של המפלגה. ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, התאמץ לשכנע את תומכיו להתקין את האפליקציה ולהשתמש בה לפי הנחיות אנשי הקמפיין.

השימוש באפליקציה התבסס על מאגר מידע עצום שנמצא בידי הליכוד: לצד פרטיהם האישיים של 6.4 מיליון בעלי זכות הבחירה בישראל, שהתקבלו כחוק במסגרת פנקס הבוחרים, במפלגה ערכו מבצע מקיף לאיסוף מידע על דעותיהם הפוליטיות של הבוחרים ופרטים אישיים נוספים – רקע רפואי ורגשי, למשל – שהשימוש בהם עשוי להשפיע על ההצבעה.

עו"ד ברק כהן (צילום: פלאש 90)

עו"ד ברק כהן (צילום: פלאש 90)

בתחילת 2020, כמה שבועות לפני הבחירות, התגלתה שורה של ליקויי אבטחה ב"אלקטור", ובראשם דליפת המאגר, ועל כן נפתחה חקירה מטעם הרשות להגנת הפרטיות. מסקנות החקירה היו חריפות: אלקטור הפרה את חוק הגנת הפרטיות ואת תקנות הגנת הפרטיות; ומפלגות הליכוד וישראל-ביתנו, שעשו שימוש באפליקציה, הפרו גם הן את החוק והתקנות.

במרץ 2020, עוד לפני שהתפרסמו מסקנות חקירת הרשות, הגישו 19 אזרחים בראשות הפעיל החברתי ברק כהן תביעה בטענה כי הליכוד ומפעילי האפליקציה הפקירו את פרטיותם של אזרחי ישראל, ועל כן ראוי להטיל עליהם תשלום פיצויים בסך מיליון שקל.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, נטען כי הליכוד וחברת "אלקטור" הפרו את הוראות חוק הגנת הפרטיות שנוגעות לאבטחת מאגרי מידע, בין היתר בכך שאנשים לא מזוהים הורשו "לגשת בצורה לא מורשית למאגר המידע, שלא באמצעות פרצות האבטחה, ולשלוף מידע על אחרים". בנוסף נטען בכתב התביעה כי הנתבעים הפרו את תקנות הגנת הפרטיות שמחייבות להפעיל מנגנון לתיעוד הגישה למאגר המידע, עריכת סקרי סיכונים, הדרכות ובדיקות אבטחה תקופתיות.

בכתב ההגנה שהגישו בחברת אלקטור תוכנה בע"מ, המפעילה את האפליקציה, נטען כי "גם אם לכאורה, הייתה פירצה למערכת ודלף מידע" הרי ש"הוא נעשה על ידי תוקף עם כוונות זדון שהחליט לבצע זאת מסיבותיו הוא [..] וככל הנראה מתוך אינטרסים מסוימים הנוגעים [לליכוד]".

 

השימוש במערכת "אלקטור", טענו בחברה, אינו מביא כלל לפגיעה בפרטיות. רק למשתמש אחד ניתנת האפשרות לבצע חיפושים חופשיים במידע, כשכל יתר המשתמשים מוגבלים בכמות החיפושים, בסוג החיפוש ובהיקף המידע אליו הם נחשפים.

ב"אלקטור" הדגישו כי החברה קיבלה מהמפלגה את המידע הבסיסי בלבד על אודות האזרחים בעלי זכות הבחירה, וכי כל התוספות, כגון מספרי טלפון וכתובות דואר, התווספו על ידי הלקוח, במקרה זה מפלגת הליכוד. "טענות התובעים, הנוגעות לאופן פעילות המערכת, נסמכות על פרסומים בלתי מבוססים בתקשורת וברשתות החברתיות, ואינה מתבססת על ראיות מוכחות ומבוססות כלל ועיקר", נטען בכתב ההגנה של "אלקטור".

מתוך סרטון פרסומת לאפליקציית "אלקטור" (מימין: מנהל החברה, צוריאל ימין)

מתוך סרטון פרסומת לאפליקציית "אלקטור" (מימין: מנהל החברה, צוריאל ימין)

אחרי שלפני מספר חודשים הגיעו התובעים לפשרה חסויה עם המפלגה, כעת הם הגיעו גם לפשרה חסויה עם החברה שמפעילה את האפליקציה.

"אני מודה לשופטת לימור רייך שהצליחה לגשר על הפערים בין הצדדים, ועשתה עבודה מקצועית, ואני מאמין שהתוצאה כעת, גם אם היא לא מושלמת, תצליח להבהיר לגורמים הבאים בשוק שכדאי שיעמדו בדרישות אבטחה והגנת פרטיות מחמירות כדי להמנע ממצבים דומים", מסר עו"ד קלינגר, בא-כוח התובעים.

את "אלקטור" ייצג עו"ד בכור יאמין, שהדגיש בכתב ההגנה כי הוא עובד בהתנדבות ("פרו-בונו"). טרם התקבלה תגובתו להסכם הפשרה.

יצוין כי לקראת בחירות 2021, לאחר מסקנות חקירת הרשות להגנת הפרטיות, שבו בליכוד להשתמש באפליקציה והאקרים טענו פעם נוספת כי הצליחו שוב לפרוץ אליה ולגרום לנתוניה לדלוף. בעקבות אחד הדיווחים על כך, בכאן 11, הגישה אלקטור תביעת דיבה נגד התאגיד, שעודנה מתנהלת.

בנוסף, עדיין תלויה ועומדת תביעה שהגיש עו"ד יונתן ברוורמן נגד הליכוד ו"אלקטור" בעילות דומות, ואשר אוחדה עם תביעת קבוצת האזרחים.

1215-03-20
23811-03-20