אחרי הפרסום ב"עין השביעית" - בעל חברת הלובי "הקבינט" יואל חסון יפסיק להגיש את תוכנית הרדיו ב-ynet יחד עם הכתבת הפוליטית מורן אזולאי. השבוע פנה עורך הדין שחר בן מאיר לחסון ולייעוץ המשפטי של הכנסת במכתב שבו טען כי חסון מפר את החוק בעצם הגשתו את התוכנית.

"לאחר שידור התוכנית התעוררה ביקורת על כך שיואל הוא כיום בעלים של חברת לובי פעילה, ולכאורה עשוי לשתול מסרים ללא גילוי נאות של האינטרסים שהוא מייצג", כתבה היום (שלישי) אזולאי בחשבונות המדיה החברתית שלה. "מהיכרותי איתו, הוא לא בא לרדיו כדי לקדם עניינים אישיים או מקצועיים". אזולאי הוסיפה: "למרות שמראש סוכם שלא תהיה לו נגיעה לתכנים או לבחירת המרואיינים והנושאים, ולמרות שבניגוד ליועצים רבים אחרים שמושמעים ומצולמים רשימת הלקוחות שלו גלויה ומופיעה באתר הכנסת – קיבלנו החלטה משותפת שלא נגיש יותר יחד".

ב-ynet החליטו לחזור בהם מהשפל החדש שקבעו בתקשורת הישראלית, שגם כך רמסה מזמן את הגדר בין עיתונאים לבין בעלי אינטרסים זרים כמו לוביסטים, יחצנים ומאכערים אחרים. אולם הדרך בה בחרו להציג את ההחלטה לציבור, וההודעה של אזולאי כי חסון ימשיך להיות פרשן פוליטי, מעידה כי באתר החדשות לא הבינו את עומק הבעייתיות שבהתנהלותם.

לצד העובדה שבאתר לא הודיעו באופן רשמי על ההחלטה והסתפקו בפרסום לא רשמי של הכתבת הפוליטית, תוכן הפרסום מעיד כי ב-ynet לא הפנימו את הביקורת על התנהלותם. הדבר מעורר חשש כי בעתיד יחזרו לסורם.

הלוביסט יואל חסון והעיתונאית מורן אזולאי בפרסומת לתוכנית רדיו פוליטית בהנחייתם ב-ynet (צילום מסך)

הלוביסט יואל חסון והעיתונאית מורן אזולאי בפרסומת לתוכנית רדיו פוליטית בהנחייתם ב-ynet (צילום מסך)

הבעיה במינויו של לוביסט למנחה תוכנית פוליטית אינה רק החשש מכך שהוא "עשוי לשתול מסרים ללא גילוי נאות של האינטרסים שהוא מייצג". הפיכתם של בעלי אינטרסים זרים לפרשנים ומנחים היא בעייתית באופן מהותי. לעיתונאי, בין שהוא כתב, פרשן, מנחה או עורך, אסור שיהיו אינטרסים אחרים מלבד אלה העיתונאיים. גם אם המאכערים השונים לא ינצלו את מינויים העיתונאי כדי לקדם בשידור את אותם אינטרסים, הרי שעצם המינוי רותם את המוניטין העיתונאי לטובת אותו מאכער בפעילותו מחוץ לאולפן ופוגע באמינות העיתונאית של המערכת.

חשד לשוחד

להחלטה למנות לוביסט לתפקיד עיתונאי יש גם משמעות פלילית. כך טען, כאמור, עו"ד שחר בן-מאיר במכתב ששלח לחסון וליועצת המשפטית של הכנסת. ההנחייה של חסון את התוכנית הפוליטית של ynet היא עבירה על חוק הכנסת, האוסר על לוביסטים (שדלנים) להציע לחברי כנסת טובת הנאה. היכולת של חסון להעניק חשיפה תקשורתית כמנחה תוכנית באתר פופולרי, כותב בן-מאיר במכתב ששלח לחסון, היא בגדר טובת הנאה כזו.

"עובדה זו, לפיה אתה משמש בכובע אחד מנחה בערוץ רדיו בעל תפוצה רחבה של אתר 'חדשות' מוביל בישראל, אשר מטבע הדברים עורך ראיונות עם חברי כנסת, במיוחד כאשר מדובר בהנחיה שלך עם כתבת פוליטית, ובכובע השני משמש בשכר כשדלן – אשר אמור גם (מטבע הדברים) להשפיע על חברי הכנסת לתמוך במעשי חקיקה אשר ישרתו את לקוחות החברה שלך, מציבה אותך תחת חשד משמעותי, המתקיים בכל פעם שהינך מראיין חבר כנסת, הן בהפרה של הוראות סעיפי המשנה של סעיף 69 (א) לחוק הכנסת, ואף בחשד לעבירת שוחד", ממשיך עו"ד בן-מאיר.

"עצם האפשרות הניתנת לחבר כנסת להיות מרואיין על ידך בערוץ הרדיו מהווה, אליבא דיני השוחד, סיקור תקשורתי, שיש לחבר הכנסת אינטרס בו" הוא מסביר. "לטעמי, כבר בעצם היותך מראיין ומנחה של תוכנית רדיו פוליטית, שמעניקה סיקור לחברי כנסת, אתה מסתכן בביצוע עבירה של שוחד, דרך ההלכה של 'שלח לחמך', ובהפרה של הוראות סעיף 69 לחוק הכנסת, שהמשמעות של הפרתם היא שלילת היתר השדלן של החברה".