כשבוע אחרי שיאיר (יאיא) פינק הודיע על החלטתו להתמודד בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה הוא הופיע בכתבה במהדורה המרכזית של חדשות 13 כמוביל מאבק צרכני נגד חברת קימברלי קלראק, יצרנית חיתולי האגיס.

"גל עליות המחירים מביא לתחילתה של מחאה", בישר מגיש המהדורה (19.7) אודי סגל לצופים, "הורים רבים מסרבים להבליג על העלייה במחירי החיתולים". סגל העביר את השידור לכתבת נועה כהן "ששמעה את ההורים שקוראים למרד צרכנים".

בכתבתה של כהן אכן הופיעו שלושה הורים לילדים קטנים. "ברור שאני לא קונה יותר 'האגיס'", אמרה שני גרנות-לובטון, שהוצגה כ"אמא טרייה למיכאל בן השנה". "חיתולים זה מוצר צריכה בסיסי", התלוננה לורה טלינובסקי, שהוצגה כ"אמא ל-3".

"כל מחאה צרכנית מתחילה בצרכן אחד שהחליט שלקטר על המצב זה לא מספיק", הודיעה הכתבת כהן, והציגה לצופים את פינק כ"רוח החיה שמאחורי מחאת הצרכנים החדש" ו"יוזם מחאת החיתולים, אב ל-2". פינק דיבר נמרצות נגד העלאת המחירים ונראה כשהוא מוביל פגישת זום עם פעילים במחאה. הכתבת כהן ציינה כי הפעילים הללו מאמינים שיוכלו לשנות את המציאות "בעיקר כשרוח הבחירות באוויר".

כבר למחרת שידור הכתבה הבחין אלי ברק ב"ישראל היום" כי המחאה אינה אותנטית כפי שהוצגה לצופי חדשות 13. למעשה, נראה כי רוח הבחירות היא שהולידה את המחאה מלכתחילה.

בשום שלב בכתבה לא צוין כי פינק הוא מועמד בבחירות המקדימות למפלגת העבודה, פרט מהותי ללא ספק כשמדובר בכתבה שמציגה אותו כגיבור מאבק צרכני (לאחרונה, יש לציין, הודיע גם העיתונאי תומר אביטל, ממייסדי עמותת "שקוף", שהתאחדה עם "העין השביעית", על החלטתו להתמודד בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה). בניגוד לחדשות 13, בכתבת מעקב על "מחאת החיתולים", בתוכנית "עושים צהריים" של יעל דן בגלי-צה"ל, סיפקה דן את ההקשר הפוליטי והרחיבה לגביו.

אולם לא רק ההקשר הפוליטי של פינק, שהוצג רק כ"יוזם מחאת החיתולים, אב ל-2", נעלם מהכתבה בחדשות 13. לצופים לא נאמר כי שתי המרואיינות האחרות בכתבה אינן רק אמהות שהקשר שלהן לסוגיה הוא ההזדהות עם המאבק הצרכני של פינק, אלא בעלות קשרים מקצועיים ותיקים עם הפוליטיקאי שמנסה להתברג ברשימת העבודה לכנסת.

באתר האישי של פינק אפשר למצוא לדוגמה המלצה חמה עליה חתומה טלינובסקי. "יש מעט אנשים ששותפים בתחנות המרכזיות של חיי כמו יאיא פינק", היא כותבת ומפרטת על הקשרים ביניהם מאז שפעלו יחד בתא סטודנטים באוניברסיטה העברית ובהמשך בעבודה המשותפת במטה של ח"כ שלי יחימוביץ' (פינק היה ראש המטה של ח"כ יחימוביץ').

תמונת מפגש ה"זום" כפי ששודרה בחדשות 13 (צילום מסך)

תמונת מפגש ה"זום" כפי ששודרה בחדשות 13 (צילום מסך)

המרואיינת הנוספת, שני גרנות-לובטון היתה עד לאחרונה סמנכ"לית בעמותת דרכנו, שפינק ניהל עד שהכריז על התמודדות בבחירות, ולשעבר יועצת פרלמנטרית של ח"כ יחימוביץ'. בן זוגה, עומר לובטון, היה גם הוא יועץ פרלמנטרי של ח"כ יחימוביץ' ובהמשך הפך למנהל השיווק והדיגיטל של דמוקרטTV, הערוץ שמפעילה עמותת דרכנו. כיום מנהל לובטון את המטה המשותף של נעמה לזימי ופינק בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה.

גם חלק מהפרצופים והשמות שמופיעים בפגישת הזום של פעילי המחאה קשורים הדוקות לפינק. מלבד גרנות-לובטון וטלינובסקי אפשר למצוא שם בין היתר את את אוריה כספי, בת-זוגו של פינק, ואת עומר לובטון, בן-זוגה של שני ומנהל המטה של פינק בבחירות המקדימות של מפלגת העבודה.

אפשר להבין מדוע פוליטיקאי שאפתני כפינק ינסה לארגן לעצמו בזמן התמודדות על מקום ברשימת העבודה לכנסת חשיפה במהדורת חדשות מרכזית כמוביל מחאה צרכנית. פחות ברור מדוע בחדשות 13 שיתפו פעולה עם היוזמה הזו בלי להציג לצופים את האינטרס האישי הברור שעומד מאחוריה, ואת הקשרים הגלויים בין חבריה.

את מהדורת חדשות 13 שבה הופיעה הכתבה על פינק ערך הדר שיפר. מנכ"ל חברת החדשות והעורך הראשי של החברה הוא אבירם אלעד. מחדשות 13 נמסר בתגובה: "אין תגובה".