ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, נאשם מס' 1 במשפט המו"לים, עתר היום (29.5) להסרת החיסיון שהוטל על חומרי החקירה במשפט המו"לים שנוגעים להיותו של העיתונאי בן כספית מקור משטרתי.

בבסיס העתירה של נתניהו הטענה כי כספית ממילא נחשף בתקשורת כמקור משטרתי והודה בקולו ששיתף פעולה עם המשטרה ומסר לה מידע, ועל כן אין כל הצדקה לתעודת חיסיון שנועדה להגן עליו כמקור.

לפני כשנה וחצי דיווח אבישי גרינצייג ב"גלובס" כי כספית היה "מקור מודיעיני פורה" בנוגע לחקירה ב"תיק 1000", "תיק המתנות" במסגרתו נאשם נתניהו בקבלת טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים משני מיליארדרים. לאחר פרסום הכתבה פרסם כספית טור ובו טען כי המשטרה היא זו שפנתה אליו וביקשה ממנו לקבל מידע על נתניהו.

בעתירת נתניהו מצוטט גם קטע שאמר כספית בתוכנית רדיו שהגיש: "המשטרה פנתה אליי בעקבות פרסומים שלי. שאלה אותי אם אני מכיר את זה ואת זה. אמרתי כן. שאלה אותי אם אני מוכן לעזור ולתת להם, אמרתי כן. גם מחר אם יפנו אני אגיד להם כן. גאה בזה, אקח את זה לבית דין של מעלה. הם היו צריכים להפעיל עליי לחץ, הפעילו עליי תותחים כבדים... ובסוף נעתרתי ואני לא מתחרט על זה... בהתחלה היססתי, הפעילו עליי לחץ".

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

"כספית הופעל על ידי המשטרה, ביוזמת המשטרה ובעקבות לחצים מצידה, כמקור מודיעיני בעניינו של העותר", נכתב בעתירת נתניהו. באי כוחו מלינים על כך כי תעודות החיסיון אינן מאפשרות להם לאתר את הידיעות הקשורות לכספית ולדעת את תוכנן.

"בסיטואציה ייחודית זו, בה המקור המשטרתי שתעודת החיסיון באה להגן עליו חושף עצמו ומפרסם את היותו מקור משטרתי ברבים ואף מציין שהוא לא מורתע עקב פרסום זהותו, הצורך בהותרת החיסיון בנוגע למקור זה מתאיין", טוענים באי-כוחו של ראש הממשלה לשעבר.

כבר בשנה שעברה פנה נתניהו לפרקליטות וביקש לקבל את כל החומרים שנאספו על-ידי המדינה בעניינו של כספית, אולם המדינה סירבה בטענה כי החומרים חוסים תחת תעודת חיסיון. נתניהו עתר בבקשה לקבלת החומרים, אך בסופו של דבר הוחלט לדחות את העיסוק בבקשה למועד מאוחר יותר.

"העתירה מוגשת כעת פעם נוספת", כותבים באי-כוחו של נתניהו, עורכי-הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ויאיר לשם, "לאחר שהתקבלו חומרים נוספים התומכים בטענות העותר ומחזקים את הצורך בגילוי חומרי החקירה".

סניגורי נתניהו: "חשש משמעותי שעולה מחומר הראיות שמצוי כיום בידי ההגנה, לפיו רשויות החקירה פעלו באופן יזום כדי לאסוף שברי רכילויות וחשדות בעניינו של העותר, בניסיון לאתר גרסה מפלילה כלשהי הנוגעת אליו"

באי-כוחו של נתניהו מכוונים ל"חשש המשמעותי שעולה מחומר הראיות שמצוי כיום בידי ההגנה, לפיו רשויות החקירה פעלו באופן יזום כדי לאסוף שברי רכילויות וחשדות בעניינו של העותר [נתניהו], בניסיון לאתר גרסה מפלילה כלשהי הנוגעת אליו, תהיה אשר תהיה", וזאת עוד לפני קבלת אישור כלשהו של היועץ המשפטי לממשלה.

"העובדה שהמשטרה פנתה באופן יזום לעיתונאי והפעילה עליו לחצים כבדים כדי שימסור מידע בעניינו של העותר, מחזקת באופן משמעותי את התמונה העגומה לפיה מדובר בחקירה פסולה ונעדרת סמכות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין", טוען נתניהו. "חשיפת המידע שמסר כספית למשיבה תאפשר לעותר לחדד ולהבהיר את הפסול שנפל בהתנהלות המשיבה, להבין את עומק החקירה שבוצעה על ידי המשיבה ללא אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, ולעמוד על הפגמים החמורים שנפלו באופן שבה נערכה החקירה בעניינו".

טיעון נוסף שמעלה נתניהו הוא שהמשטרה פעלה בניגוד לנהליה, ולפיהם נאסר להפעיל עיתונאים כמקורות מודיעיניים. נתניהו מפנה למסמך מ-2003 הנושא את הכותרת "תורת המודיעין של משטרת ישראל". שם, תחת הסעיף "סייגים להפעלת מקורות", מובהר כי "במטרה לצמצם את הסיכונים הנובעים מההפעלה עקב בעיות של טוהר מידות, אמינות, חשיפה ועבירות על חוק ומוסר, נקבעו על ידי פיקוד המשטרה כללים, הקובעים איסורים וסייגים להפעלת אוכלוסיות שונות כמקורות". בין האוכלוסיות המפורטות במסמך, לצד "קטינים", חיילים", ו"נשים", גם "עיתונאים".

באי-כוח נתניהו מדגישים כי הם מבקשים מבית-המשפט לקבל החלטה בעניין לפני תחילת עדותה של הדס קליין, מזכירתו של איל ההון ארנון מילצ'ן, שצפויה לעלות לדוכן העדים בתוך שבועות אחדים. לדבריהם, ישנה "סבירות גבוהה" כי בחומרים החסויים שמסר כספית קיימות גם גרסאות נוספות שלה ושל מילצ'ן לגבי נסיבות העברת הסיגרים והאלכוהול מאיל ההון למשפחת נתניהו.

67104-01-20

משפט המו"לים