מפלגת רע"מ הגישה תביעת דיבה בסך 300 אלף שקלים נגד רשת 13 והעיתונאית אילה חסון בעקבות כתבה שפרסמה על קשריה של המפלגה לחמאס.

ב-29.10.21 פרסמה חסון, בתוכנית "שישי עם אילה חסון", כתבה תחת הכותרת "בכיר ברע"מ נכח בכנס בעזה עם בכיר בחמאס". לפי הכתבה, ראזי עיסא, מספר 15 ברשימת רע"מ לכנסת, הצטלם לצידו של בכיר חמאס ראזי חאמד כחלק מכנס של עמותה שבראשה הוא עומד.

בעקבות שידור התחקיר הגישו היום (21.11) רע"מ, ולצידה העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים ("סיוע 48") ומנהלה ראזי עיסא, תביעת דיבה נגד חברת רשת מדיה בע"מ ואילה חסון. התובעים טוענים, באמצעות עורכי-הדין גלעד שר ואיתן טוקר, כי הכתבה היא חלק מ"מאבק פוליטי" של רשת וחסון נגד שותפותה של רע"מ בקואליציה בישראל.

"בין אם מאידאולוגיה מוטית נגד התובעים או מי מהם, ובין אם משיקולי 'רייטינג' ורצון לגייס תמיכה וצופים", נטען בכתב התביעה, "הרי שבפועל הנתבעות קידמו את 'התחקיר', יצרו ציפייה לקראת שידורו וגלגלו 'כדור שלג' לאחר מכן, כחלק מאותו 'קמפיין' של 'מחנה הימין' נגד השתתפותה של רע"מ בקואליציה, כאמור, וקיומה של הקואליציה, שכן יציאת רע"מ מהקואליציה תגרום, כך מקווים שם, לנפילת הממשלה".

רה"מ נפתלי בנט ויו"ר רע"מ מנסור עבאס מוצגים לצד מנכ"ל עמותת "סיוע 48" ואיש חמאס, בסוף כתבתה של אילה חסון בחדשות 13 (צילום מסך), 28.10.21

רה"מ נפתלי בנט ויו"ר רע"מ מנסור עבאס מוצגים לצד מנכ"ל עמותת "סיוע 48" ואיש חמאס, בסוף כתבתה של אילה חסון בחדשות 13 (צילום מסך), 28.10.21

לפי כתב התביעה, בלב התחקיר עומדת הטענה לפיה רע"מ מקבלת כספי ציבור של משלם המסים הישראלי, מתוקף היותה חברה בקואליציה, ומעבירה אותם לחמאס בעזה, "כל זאת בהתבסס על הטענה שבאירוע שקיימה העמותה בעזה השתתף גם ונשא דברי ברכה איש חמאס". בכתב התביעה טוענים עוד כי ככל הנראה מאחורי התחקיר עומד ארגון עד-כאן, שנציגו רואיין בכתבה.

בפאנל פרשנים ששודר מיד בעקבות הכתבה נוצר קשר ברור, כך לפי התביעה, בין המשא ומתן להקמת הקואליציה לבין העברת הכספים לחמאס בעזה. חסון, כך נטען, לא תיקנה את חברי הפאנל על אף שהיא "ידעה", כך לפי כתב התביעה, כי העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים "אינה מקבלת כספים ממדינת ישראל ו/או כספי ציבור, של משלם המסים הישראלי, אלא פעילותה ממומנת כולה מכספי תרומות של אנשים פרטיים".

מנכ"ל העמותה עיסא טוען בכתב התביעה כי כלל אינו מכיר את חאמד, שנכח באירוע בעזה "בתוקף תפקידו אז בשלטון בעזה כאחראי על המעברים וכפועל יוצא מכך על כניסת סיוע הומניטרי לתחום הרצועה".

גלעד אך, מנכ"ל ארגון עד-כאן, בכתבה של אילה חסון בחדשות 13 על רע"מ ועמותת "סיוע 48",28.10.21 (צילום מסך)

גלעד אך, מנכ"ל ארגון עד-כאן, בכתבה של אילה חסון בחדשות 13 על רע"מ ועמותת "סיוע 48",28.10.21 (צילום מסך)

לפי התביעה, הטענות על קשרים בין המפלגה, כספי המסים בישראל וארגון החמאס הן "עלילה שפלה שנרקחה ונתפרה בתפרים גסים של שקרים, חצאי אמיתות תוך הוצאת דברים מהקשרם ורמיזות מיתממות, בסגנון 'רק העלינו השערה', 'תאורטית ייתכן ש...' וכו' וכיו"ב".

"אין אמת בטענות שהובאו בכתבה על קשר כלשהו של העמותה עם החמאס, כביכול, לרבות העברת כספים לחמאס", נטען בהמשך כתב התביעה, "ופרסום שקרי זה, המוכחש מכל וכל, הביא להסתה בוטה נגד העמותה, חבריה ואנשיה".

הכתבה של חסון שימשה בסיס לבקשת עיקול נגד העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים ולפי כתב התביעה גם הובילה לכך ש"אנשי העמותה קיבלו מאז שפורסמה הכתבה, ומקבלים גם כיום, שיחות טלפון רבות מאנשים אנונימיים (יתכן שאלה הם גורמים המזוהים עם הימין ישראלי) הטוענים באוזניהם שהם קרובי 'שהידים' וקרובי אסירים פלסטינים הרוצים לטענתם עזרה, ומנסים לגרור את צוות העובדים של העמותה העונים לטלפונים לשיחות רגישות בנסיון 'להכניס מילים לפיהם'".

עיסא עצמו סבל מהשלכות הכתבה, כך לפי כתב התביעה. מלבד שיחות מאיימות וגידופים שהגיעו לטלפון שלו, כשהגיע לאחרונה למכון רפואי פרטי שבו הוא מבקר לצורך טיפול במחלת כליות, הצוות סירב להתקרב אליו.

טרם הוגש כתב הגנה.

עדכון, 21.11: לאחר פרסום דבר התביעה צייצה חסון בחשבון הטוויטר שלה כי "מדובר בתביעת השתקה ולא תביעת דיבה".

לציוץ צירפה את המענה שנמסר מטעמה ומטעם חדשות 13 למכתב ההתראה שנשלח טרם הגשת התביעה. במכתב זה נטען כי המידע בכתבה הנו אמת, ומגובה במסמכים וסרטונים. עוד נטען כי לאחר פרסום הכתבה שונה התוכן באתר האינטרנט של העמותה ומשפטים שלמים נמחקו, כולל המילים "העמותה פועלת בצעדים נמרצים להגיע אל מאות מבני השהידים, העצורים והאלמנות".

לגופו של עניין נטען במכתב כי הפרשנות שנתנו המפלגה והעמותה לכתבה "אינה נסמכת על מאום, וממילא מנוגדת למבחן האובייקטיבי הנהוג בדיני לשון הרע".

49290-11-21