"מצופה היה מן התובעת, מפעילתו של ערוץ 20, שתשכיל להתמודד באופן מוצלח ומכובד יותר עם ציוצים סאטיריים בטוויטר המבקרים את שידורי הערוץ, ולא תאמץ את דרכם של מי שמבקשים לפגוע בחופש הביטוי באופן בלתי מידתי באמצעות תביעות השתקה כוחניות", כך טוען עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון במענה לתביעה שהגישה נגדו חברת ערוץ יהודי ישראלי בע"מ, המפעילה את ערוץ 20.

ב-22.6 פרסם לוינסון בחשבון הטוויטר שלו צילום מסך של ציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של ערוץ 20, ובו נכתב: "בשעה 20:00 נעביר בשידור ישיר את ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנמל התעופה בן גוריון, שם יישא דברים בעקבות התפרצות הזן ההודי". לציוץ צורף תצלום של ראש הממשלה לשעבר נתניהו נושא את דגל ישראל וכן חתימתו של נתניהו, זאת למרות שבאותו הזמן נפתלי בנט כבר נכנס לתפקיד ראש הממשלה.

"ממליץ לכולם לצפות. עזבו את ערוצי התעמולה", כתב לוינסון מעל צילום המסך. אלא שבערוץ 20 כלל לא צייצו את הציוץ הנ"ל. במילים אחרות, מדובר היה, כך לפי לוינסון, במהתלה. בערוץ 20, לעומת זאת, סברו כי מדובר בהוצאת דיבה.

בעקבות הציוץ הגישה חברת ערוץ יהודי ישראלי בע"מ, מפעילת ערוץ 20, תביעת דיבה בסך כ-140 אלף שקלים. לפי התביעה, לוינסון הציג את ערוץ 20 "כגוף שידור קיקיוני, הזוי, המצוי בשוליים הסהרוריים", ועל כן יש לחייבו בתשלום פיצוי.

לפי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי-הדין צפריר נגבי, עוז כהן-קורן ומאי כספי-קורבין, הפרסום המזויף מאת לוינסון נועד ליצור מצג לפיו ערוץ 20 כופר בכך שנפתלי בנט מכהן כראש ממשלת ישראל ו"קורא במרומז לאזרחי ישראל לסרב להכיר בממשלה הנבחרת והשלטון החדש. למצער, הוא הציג את ערוץ 20 – גוף המשדר אקטואליה – באורח מבזה, משפיל ונלעג, משל הבשורה על חילופי השלטון חמקה מעיניו".

בכתב ההגנה, שהוגש בשבוע שעבר (4.11) באמצעות עורכי-הדין דור ליאונד ורם פרייס-סיטון, מודגש היות הציוץ סאטירי. "פעילותו של הנתבע [לוינסון] באתר טוויטר ידועה כפעילות השונה במהותה, באופן משמעותי, מפעילותו ככתב פוליטי ועיתונאי, בין אם בעיתון 'הארץ' ובין בתאגיד השידור הציבורי וכיו"ב", נטען בכתב ההגנה. "רוב רובם של ה'ציוצים' שמפרסם הנתבע באתר טוויטר נושאים רוח הומוריסטית ומתובלים במסרים סאטיריים, וההתייחסות אליהם היא בהתאם. הדברים ידועים היטב לציבור הגולשים באתר 'טוויטר', ובמיוחד לאנשי וגופי תקשורת, עליהם נמנית גם התובעת".

לפי לוינסון, ציוץ של "פרסום מדומה" של גורם מסוים, שתכניו "מוגזמים במכוון על מנת להעביר מסר ביקורתי כלפי אותו גורם", היא "טכניקה שגורה ומוכרת בעולמות הסאטירה והפרודיה". הוא עצמו, כך נטען, פרסם במשך תקופה ארוכה שערים מפוברקים של "ישראל היום" כדי ללעוג להזדהות של העיתון עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

העוקבים אחר חשבונו בטוויטר, טוען לוינסון, הבינו כי הפרסום שבמוקד התביעה הוא פרסום סאטירי, וזאת "נוכח דעתו הגלויה והמוכרת" על ערוץ 20. לפי כתב ההגנה, לוינסון "אכן סבור שערוץ 20 הינו 'גוף שידור קיקיוני, הזוי, המצוי בשוליים הסהרוריים'", כפי שהוא מוגדר (על דרך השלילה) בכתב התביעה, "וכי צפייה בשידוריו מביאה למסקנה הבלתי נמנעת כי הוא מוטה פוליטית באופן בוטה ביותר לטובת חה"כ בנימין נתניהו, ובמידה רבה מגויס לטובת קידום האינטרסים שלו".

כדי לאשש את עמדתו לגבי ההטייה הפוליטית של ערוץ 20, מציין לוינסון בכתב ההגנה שלו כמה דוגמאות.

"(א) בערוץ 20 עורך חטיבת החדשות קיים ראיון מחויך עם מציתי בית הספר הדו-לשוני בירושלים, לאחר שחרורם מן הכלא, תוך חריגה מכל נורמה מקובלת. בעקבות ראיון זה הרשות השניה פתחה בהליך הפרה כנגד ערוץ 20.

צילום מסך מתוך ראיון בערוץ 20 של המגיש בועז גולן עם מציתי בית הספר הדו-לשוני

צילום מסך מתוך ראיון בערוץ 20 של המגיש בועז גולן עם מציתי בית הספר הדו-לשוני

(ב) בערוץ 20 פורסמה ידיעה על מותו של חבר כנסת ממפלגת רע"מ כעילה לחגיגות שמחה.

ציוץ בחשבון הטוויטר של ערוץ 20 המביע שמחה על מותו של חבר הכנסת הערבי סעיד אלחרומי, 25.8.21 (צילום מסך)

ציוץ בחשבון הטוויטר של ערוץ 20 המביע שמחה על מותו של חבר הכנסת הערבי סעיד אלחרומי, 25.8.21 (צילום מסך)

(ג) בערוץ 20 הכתב הבטחוני התבטא בשידור כי הוא מצטער שרקטה שנורתה מעזה ונחתה במגרש כדורגל בישוב ערבי, לא גרמה למותם של ערבים רבים.

קובי פינקלר, פרשן צבאי בערוץ 20, מדווח על נפילת רקטה בשפרעם, 19.5.21 (צילום מסך)

קובי פינקלר, פרשן צבאי בערוץ 20, מדווח על נפילת רקטה בשפרעם, 19.5.21 (צילום מסך)

(ד) מספר מגישים בכירים בערוץ 20 כינו את נתניהו 'שליח השם' ו'מלך ישראל'.

(ה) בערוץ 20 שלושת המגישים הבכירים הצטלמו כשהם מנגנים ושרים ביחד עם מר נתניהו, בימים בהם היה מצוי בעיצומו של קמפיין בחירות.

(ו) שניים מהמגישים הבכירים בערוץ 20 רקדו מחוץ לבית המשפט בו נדון עניינו של נתניהו, לצלילי ג'ינגל מפלגת הליכוד וביקשו לעודד ולחזק את המפגינים שהגיעו לתמוך בנתניהו.

(ז) אחד מן המגישים הבכירים ביותר של ערוץ 20, אמר בתוכנית רדיו, כי במקומו של ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, כבר היה מוציא מזמן תת-מקלע ויורה צרורות 'כמו ברמבו' ב'כל העיתונאים ששנים צולבים אותו בל יום שישי, צרורות, רימונים...'. לטענת אותו מגיש בכיר, התבטאותו היתה בגדר 'סאטירה'.

(ח) בערוץ 20 הכתב הפוליטי-מדיני הבכיר כינה במהלך השידור את בנימין נתניהו 'ראש הממשלה' (לאחר מינויו של בנט לתפקיד), ואיש באולפן לא תיקן אותו. אותו כתב בכיר בערוץ 20 גם פרסם בחשבון הטוויטר שלו את נתניהו כ'ראש הממשלה שנבחר אבל לא מכהן בתפקיד'.

(ט) בערוץ 20 מגיש בכיר ברך את בנימין נתניהו לרגל יום הולדתו העברי במילים 'מזל טוב אדוני ראש הממשלה', וזאת כ-4 חודשים לאחר השבעת הממשלה החדשה בראשות נפתלי בנט.

(י) בערוץ 20 שידרו דיווחים מבית המשפט בעניינו של נתניהו תחת הכותרת 'ניסיון הדחה'.

(יא) בערוץ 20 מגיש תכנית הבוקר התבטא ביום 3.11.21 כך: 'כמה ביקורת שנעביר, לעולם לא נגיע לרמת ההסתה, והנבזות, והלכלוך, והמשטמה, והקללות, וההשמצות שלהם בגיבוי תקשורת התעמולה ומערכת המשפט המושחתת נגד ראש הממשלה הלגיטימי נתניהו'.

(יב) בערוץ 20, בניגוד לכל יתר ערוצי החדשות, לא שידרו בשידור חי את נאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת האו"ם.

(יג) בערוץ 20 פרסמו בתכנית 'האולפן הפתוח', במהלך שידור מישיבת הממשלה הראשונה לאחר השבעתה, תגובות צופים נבחרות מאתר 'פייסבוק', על רבע מסך, שכללו בין היתר את התגובות הבאות: 'הפסדנו בגלל בוגדים עצוב עצוב', 'בנט וסער הם קורח ועדתו', 'בנט נוכל שקרן מכר נשמתו לשטן בוגד', 'פחד אלוהים שתי בבונים מובילים את עם ישראל', 'רק ביבי ראש הממשלה שלנו בנט גנב' וכיו"ב.

בפתח השידור כינה המגיש בערוץ 20 את חבר הכנסת נתניהו - 'ראש הממשלה'.  השידור כלל ברובו דברי שבח והלל לנתניהו, מילות נחמה ועידוד לצופים בשל החלפת נתניהו בתפקיד ראש הממשלה, וכן גידופים כלפי ראש הממשלה (האמיתי) נפתלי בנט וראש הממשלה החלופי יאיר לפיד ('חבורת רמאים' וכיו"ב)".

לוינסון ציין כי "אחרי כל זאת, בערוץ 20 מגישים תביעת דיבה בטענה שציוץ בטוויטר הציג אותם כ'גוף שידור קיקיוני, הזוי, המצוי בשוליים הסהרוריים'".

לאור נימוקים אלו, ואחרים, מבקש לוינסון מבית-המשפט לדחות את התביעה.

16670-07-21