"ספריית שיבולת שמביאה לעברית את הספרות העיונית הטובה בעולם לא מספקת רק תחמושת רעיונית, היא סיפקה ומספקת לי שעות של עונג צרוף. אני קורא לכם לקחת חלק במפעל החשוב הזה. להצטרף, לתמוך לקרוא ולצרף את הקול שלכם לשיח הישראלי החדש של שיבולת".

את הטקסט הפרסומי הזה מקריא ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) כחלק מקמפיין גיוס מנויים ל"ספריית שיבולת", פרויקט של הוצאת הספרים "סלע מאיר" (בבעלות המו"ל רותם סלע) ו"קרן תקווה". השתתפות בקמפיין כזה אסורה לפי החלטות קודמות של ועדת האתיקה של הכנסת - לפיהן אסור לנבחרי ציבור להשתתף בשיווק או מתן חסות לגופים מסחריים, גם אם לא קיבלו על כך תמורה.

שיקלי לא לבד: גם ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), עו"ד במקצועו, כנראה שכח איפה הוא עובד ומציע לכם מנוי במסגרת הקמפיין ב-329 ש"ח בשנה בלבד. רוטמן, אגב, פרסם בעצמו את הספר "מפלגת בג"ץ" בהוצאת "סלע מאיר" ב-2019. בסרטון נוסף, שר המשפטים לשעבר ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), מטיח רפש בפקולטות למדעי הרוח ברחבי האקדמיה, כחלק מקמפיין הקידום של ההוצאה לאור.

שלושת הח"כים מופיעים בקמפיין הפרסומי של הוצאת "סלע מאיר" לצד אנשי תקשורת המזוהים עם הימין: הפרשן הפוליטי של ערוץ 12 עמית סגל, מגישת המהדורה בערוץ 20 נוה דרומי, הפרשן הפוליטי של גלי צה"ל יעקב ברדוגו, איש  התקשורת אברי גלעד, פרופ' גדי טאוב ואחרים.

ח"כ שמחה רוטמן בקמפיין של הוצאת "שיבולת" (צילום מסך)

ח"כ שמחה רוטמן בקמפיין של הוצאת "שיבולת" (צילום מסך)

"שיבולת" מציגים את קמפיין ההצטרפות להוצאה כמלחמה תודעתית של הימין וממקדים את החיצים באקדמיה הישראלית. כך למשל, בסרטון נוסף שפורסם בפייסבוק, נימק רוטמן את הכדאיות למנוי בכך שהאקדמיה בישראל "מנסה לשטוף לדור שלם את המוח", לאחר שכתבת ערוץ 20 נווה דרומי, כינתה אותה "כת פרוגרסיבית".

מי שהיה רוצה להגיש תלונה לוועדת האתיקה על השתתפות הח"כים בפרסומת שמטרתה הגדלת הכנסות הוצאת הספרים, היה מגלה כי הוועדה טרם הוקמה, אף שעברה חצי שנה מאז הושבעה הכנסת ה-24. יו"ר הכנסת מיקי לוי, האמון על הקמתה, מצוי כעת בדרך ללא מוצא: האופוזיציה, בראשה עומד ח"כ בנימין נתניהו מהליכוד, מסרבת לשבץ ח"כים כחברים בוועדה.

מקידום ערוץ 24 ועד שיווק פיצריות

כפי שפירסמה לאחרונה יעל פינקלשטיין ב"שקוף", בחודשים האחרונים הופצו ברשתות שתי פרסומות נוספות בכיכוב נבחרי ציבור: בנימין נתניהו הצטלם במלון דן כרמל בחיפה, ועל פי חשיפת מיכאל שמש מ"כאן" זכה להנחה של 75% ממחיר הנופש. שרת הפנים איילת שקד פרסמה ברשתות תמונה מחויכת עם פחית קולה זירו והבטיחה להילחם במס על משקאות ממותקים.

כאמור, ועדת האתיקה נדרשה בעבר לא פעם לנושא: אחת מההחלטות של הוועדה הייתה נגד מירי רגב (הליכוד) שבעת שהיתה שרת תרבות פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון שבו קראה לעוקביה לצפות בתוכנית "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. ועדת האתיקה דנה בפרסום של רגב והודיעה ש"אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת".

שרת התרבות מירי רגב והזמר אייל גולן מקדמים פסטיבל מוזיקה (צילום מסך)

שרת התרבות מירי רגב והזמר אייל גולן מקדמים פסטיבל מוזיקה (צילום מסך)

מקרה נוסף אירע ב-2017, אז פרסם ח"כ אורן חזן (הליכוד) סרטון שבו הוא קורא לציבור לאכול פיצה ברשת מסוימת. לדבריו, עשה זאת כי הרשת הבטיחה לתרום לעמותות. בתגובה לפרסום המקרה ב"עין השביעית" מסר דובר הכנסת בשם היועץ המשפטי לכנסת כי "ח"כים אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים, גם אם אלה מקדישים חלק מרווחיהם למטרות ציבוריות ראויות".

תגובות: רק המלצנו, לא הבנתם את הכללים

בתגובה לטענות העולות בכתבה זו, ח"כ שיקלי וח"כ רוטמן מסרו כי חרף הוראות ועדת האתיקה, לטעמם אין כל פסול בהשתתפות בקמפיין הפרסום של הוצאת הספרים.

"איני מכיר איסור אתי המונע ממני קידום רעיונות ותפיסות עולם שהם בליבת פעילותי כחבר כנסת", מסר ח"כ רוטמן. שיקלי מסר דברים דומים: "אני לא מוצא כל קשר בין הדוגמאות שהבאתם לבין קידום רעיונות ותפיסות עולם שהם בליבת פעילותי כחבר כנסת".

השרה איילת שקד וקולה, ח"כ בנימין נתניהו במלון דן (צילומי מסך)

השרה איילת שקד וקולה, ח"כ בנימין נתניהו במלון דן (צילומי מסך)

חברי הכנסת שיקלי ורוטמן אף הוסיפו משפט זהה לתגובה שמסרו כל אחד בנפרד: "אם לפי שיטתכם חבר כנסת שרואה בצ'רצ'יל את אחד ממוריו הרוחניים לא יכול להמליץ לציבור שיקראו את הספר על צ'רצ'יל, אני סבור שלא הבנתם את כללי האתיקה ואת מטרתם".

בניגוד לדברי השניים, הקמפיין בו הוא ועמיתיו חברי הכנסת מככבים אינו המלצה לספר על צ'רצ'יל או כל ספר אחר, אלא לרכישת מנוי להוצאת ספרים.

מאמיר אוחנה לא נמסרה תגובה.

עידן בנימין הוא הכתב לתיקון הכנסת של "שקוף"