סוכנות הצלמים פלאש 90 תובעת מהעיתונאי אלי ציפורי פיצויים בסך 100 אלף שקל בגין הפרת זכויות יוצרים. בכתב תביעה שהוגש אתמול (13.9) לבית-משפט השלום בהרצליה מטעם הסוכנות וארבעה מצלמיה נטען שציפורי פִרסם ללא רשות שישה תצלומים – וזאת אף שרק לאחרונה חתם עם פלאש 90 על הסכם פשרה שבמסגרתו התחייב לפצות את הסוכנות עבור מקרה אחר של הפרת זכויות. בכך עולה מספר התביעות המשפטיות שעמן מתמודד ציפורי בימים אלה לחמש.

ארבע התביעות הנוספות שמתנהלות נגד ציפורי הן תביעות דיבה שהוגשו בעקבות התבטאויות שפִרסם בחשבונות המדיה החברתית שלו נגד יחידים שהוא מזהה כאויבים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. על-פי תפיסתו של ציפורי, שאותה הוא נחוש להוכיח בבית-המשפט, נתניהו הופל מהשלטון במסגרת קנוניה שרקמו יחד מערכת המשפט, התקשורת וסוכנים מהחברה האזרחית. סכום הפיצויים המצטבר שהוא מתבקש לשלם עומד על כ-1.5 מיליון שקל.

התביעה הגדולה ביותר שעמה מתמודד ציפורי הוגשה ב-2020 על-ידי אבישי גרינצייג, כתב המשפט של "גלובס", שהגיעה החודש לנקודת רתיחה. גרינצייג דורש מבית-המשפט לפסוק לטובתו פיצויים בסך מיליון שקל בעקבות רצף ארוך של השמצות שספג מציפורי במדיה חברתית – בעיקר על רקע האופן שבו הוא מסקר את משפט נתניהו. ציפורי, בתגובה, הגיש נגדו תביעת דיבה משל עצמו.

הפעילה החברתית והעיתונאית לשעבר חנה קים תבעה את ציפורי ב-2019. כמו במקרה של גרינצייג, גם קים ספגה מציפורי השמצות על רקע התבטאויותיה סביב הפרשות הפליליות של נתניהו. יאיר לפיד תבע את ציפורי ב-2020 בעקבות שורה של גידופים ודברי ביקורת – לרבות רמיזה חסרת בסיס שלפיה לפיד פעל בתיאום עם משגרי הרקטות של ארגון חמאס. ברוך קרא, הכתב והפרשן המשפטי של חדשות 13, תבע את ציפורי בעקבות ציוצים שבהם ציפורי טען שקרא "הסגיר" לרשויות מקור עיתונאי.

עורך-דינו של אלי ציפורי האשים את פלאש 90 בניסיון "להלך אימים" על ציפורי ולהפעיל עליו "לחץ בלתי הוגן במטרה לסחוט ולהוציא ממנו כספים שלא כדין, בחוסר תום לב מובהק ותוך הפרה של כל נורמה מוסרית או משפטית מקובלת"

התביעה של סוכנות פלאש 90 קשורה גם היא לקמפיין הביביסטי שמנהל ציפורי. שני תצלומים של הצלם יונתן זינדל, שבהם נראה מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, שובצו בציוצים שבהם ציפורי מתח ביקורת על עדותו ישועה ב"תיק 4000", כמו גם על גורמים שהוא מזהה כאויבים של משפחת נתניהו – עו"ד שחר בן-מאיר, אבישי גרינצייג ואביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13. בתצלום שלישי של זינדל שציפורי פִרסם ללא רשות נראית עו"ד ליאת בן-ארי, התובעת במשפט נתניהו.

שלוש ההפרות הנוספות, שבוצעו גם כן בטוויטר, נוגעות לשימוש שעשה ציפורי בתצלומים של הצלמים נעם ריבקין-פנטון, יוסי זליגר וגדעון מרקוביץ' – שבהם נראים השר בני גנץ (ציפורי: "כל הסיפורים המביכים על גנץ היו ידועים בזמן שהתשקורת הריצה אותו לראשות הממשלה"), בעל ההון קובי ריכטר (ציפורי: "זה שעשית הון רב, זה לא אומר שאתה צריך להשתמש בו לנסיון הפיכה שלטונית אנטי-דמוקרטי וכדי לממן אנרכיסטים פורעי חוק") והעיתונאי גדעון לוי.

עורכי-הדין המייצגים את פלאש 90 ואת ארבעת צלמי העיתונות, מתן שוק ודור נחמן, ציינו בכתב התביעה כי בחודש יולי האחרון חתם ציפורי על הסכם פשרה בעקבות פרסום תצלום של הסוכנות בבלוג שלו (בתצלום, שצולם על-ידי יונתן זינדל, נראות ליאת בן-ארי ועו"ד יהודית תירוש, שמרכזת את עבודת התביעה ב"תיק 4000"). ההסכם צורף לכתב התביעה, אך הסכום שציפורי התחייב לשלם בו הושחר.

ארבע התביעות הנוספות שמתנהלות נגד אלי ציפורי הן תביעות דיבה שהוגשו בעקבות התבטאויות שפִרסם בחשבונות המדיה החברתית שלו. סכום הפיצויים המצטבר שהוא מתבקש לשלם עומד כעת על כ-1.5 מיליון שקל

לפי כתב התביעה, זמן לא רב לאחר החתימה על ההסכם התברר לסוכנות הצלמים שציפורי פִרסם ללא רשות תצלומים נוספים, אך כשהוצע לו להגיע לפשרה גם בגינם – הוא סירב. עו"ד אברהם זיו כהן מסר אז בשמו שמדובר ב"זוטי דברים" ש"אינם מהווים הפרה כלשהי", והאשים את פלאש 90 בניסיון "להלך אימים" על ציפורי ולהפעיל עליו "לחץ בלתי הוגן במטרה לסחוט ולהוציא ממנו כספים שלא כדין, בחוסר תום לב מובהק ותוך הפרה של כל נורמה מוסרית או משפטית מקובלת".

חרף המלים החריפות, עורך-הדין ציין שציפורי מוכן לחתום על פשרה נוספת, שבמסגרתה יתרום 1,400 שקל ל"עמותה חברתית" שהצדדים יסכימו על זהותה. בסוכנות הצלמים דחו את ההצעה, והעדיפו לתבוע את ציפורי בגין הפרת הזכויות. באי הכוח של סוכנות פלאש 90, שמוחזקת ומנוהלת על-ידי הצלם הוותיק נתי שוחט, דורשים מבית-המשפט להורות לציפורי לשלם לסוכנות 50 אלף שקל כפיצוי על הפרת זכויות היוצרים, ועוד 12,500 שקל לכל אחד מארבעת הצלמים בגין הפרת הזכויות המוסריות שלהם ועוגמת הנפש שנגרמה להם.

טרם הוגש כתב הגנה.

20589-09-21

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 3.37MB)