תביעת זכויות יוצרים שהוגשה נגד איש התקשורת אלי ציפורי בגין שימוש ללא היתר בתצלומים של סוכנות פלאש 90 הסתיימה בפשרה. התביעה הוגשה בספטמבר 2021, בעקבות שורה של מקרים שבהם ציפורי נטל תצלומים של צלמי הסוכנות ופרסם אותם בטוויטר, בציוצים משתלחים שכוונו נגד בני אדם המזוהים בעיניו כיריבים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

ציפורי, עורך בכיר ב"גלובס" לשעבר, מתמודד בשנים האחרונות גם עם ארבע תביעות דיבה שהוגשו בעקבות קמפיין עז יצרים שהוא מנהל נגד "חונטה" של אישי ציבור, פקידים, עיתונאים וגורמים נוספים שלטענתו רודפים אותו ואת נתניהו.

בתביעת זכויות היוצרים של פלאש 90 התבקש ציפורי לשלם פיצויים בסך 100 אלף שקל, אך התיק לא הגיע לכדי בירור בפני בית-המשפט. עו"ד מתן שוק, שייצג את הסוכנות לצד עו"ד דור נחמן, הודיע בשבוע שעבר לבית-המשפט שהצדדים הגיעו לפשרה. ההודעה לא כללה מידע כלשהו על תוכן הסכם הפשרה, למעט העובדה שהוא גובש בהליך גישור שנערך בפני עו"ד שי אורדן.

עם זאת, סביר שציפורי שילם בגין הפרת זכויות היוצרים של הסוכנות והצלמים שבתמונותיהם השתמש ללא היתר – יונתן זינדל, יוסי זליגר, נעם ריבקין-פנטון וגדעון מרקוביץ'; זאת מכיוון שכבר פיצה בעבר את הסוכנות במסגרת הסדר פשרה. רק בחודש יולי האחרון נאלץ ציפורי לשלם לפלאש 90 עבור שימוש ללא היתר בתצלום של הפרקליטות ליאת בן-ארי ויהודית תירוש, שמובילות את עבודת התביעה במשפט נתניהו. הסכם הפשרה שגובש בין הצדדים צורף לכתב התביעה, אך הסכום שציפורי התחייב לשלם במסגרתו הושחר.

התביעה שכעת הגיעה לסיומה הוגשה בעקבות ציוצים שבהם שיבץ ציפורי תצלומים של עו"ד בן-ארי ושל שר הביטחון בני גנץ, בעל ההון קובי ריכטר, עיתונאי "הארץ" גדעון לוי ואילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר ועד מרכזי ב"תיק 4000". כפי שציין ציפורי בכתב ההגנה, הציוצים שבגינם נתבע נמחקו אחרי פניית פלאש 90; עם זאת, בדיקת "העין השביעית" העלתה שציוצים אחרים, שגם בהם שובצו תצלומים של הסוכנות, עדיין מופיעים בחשבון הטוויטר שלו.

השופט שדן בתיק, יעקב שקד מבית-משפט השלום בהרצליה, קיבל את בקשת פלאש 90 ודחה את התביעה ללא מתן צו להוצאות. כעת נותרו לציפורי שלוש תביעות דיבה פתוחות. באחת מהן, שמתבררת גם היא מול השופט שקד, תובע ממנו כתב "גלובס" אבישי גרינצייג פיצויים בסך מיליון שקל בגין שלל עלבונות והאשמות שהמטיר עליו ציפורי. תביעה נוספת מנהל מולו ברוך קרא, הכתב והפרשן המשפטי של חדשות 13, שדורש פיצויים בסך 200 אלף שקל בגין גידופים וטענה של ציפורי שלפיה חשף את מקורותיו – למרות שבית-המשפט קבע בעבר שאין זה כך.

את התביעה השלישית הגישה הפעילה החברתית חנה קים, עיתונאית לשעבר, בעקבות טענה של ציפורי שלפיה היא ושאר מפגיני "מחאת פתח-תקווה" – שכוונה נגד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט – פעלו בשליחות הקרן החדשה לישראל. מנכ"ל הקרן, מיקי גיצין, התייצב בשבוע שעבר בבית-המשפט והעיד שמדובר בטענה כוזבת. קים דורשת מציפורי פיצויים בסך 142 אלף שקל. תביעה רביעית, שהגיש יאיר לפיד, הסתיימה לאחרונה ביוזמת השר ובלי שתוטל על ציפורי סנקציה כלשהי.

לשלוש תביעות הדיבה שעוד מתנהלות ולתביעת זכויות היוצרים שהסתיימה כעת יש מכנה משותף: הקמפיין הבלתי פוסק של ציפורי במדיה החברתית, שבמסגרתו הוא משלב בין עלבונות וגידופים לתיאוריית קונספירציה פרועה על מערכת שלמה של גורמים – בממשל, בשוק הפרטי ובמגזר השלישי – שכולם יחד קשרו קשר להפלת נתניהו מהשלטון, ועל הדרך חושקים גם במפלתו של ציפורי. לפי שעה, לא עלה בידיו להוכיח בבית-המשפט אפילו חלק קטן מהפאזל.

20589-09-21