"חשוב לציין שאירועי שריפות כאלו יהפכו לשכיחים יותר, וחמורים יותר, בעקבות משבר האקלים". המשפט הזה לא נאמר אתמול באף אחת ממהדורות החדשות שסיקרו את השריפה שכילתה כ-20 אלף דונמים בהרי ירושלים, שטח עצום הדומה לזה שנשרף בכרמל ב-2010. לא בחדשות 12, חברת החדשות הפופולרית בישראל. לא בחדשות 13, חברת החדשות המסחרית הנוספת. אפילו לא בחדשות כאן 11, של השידור הציבורי, שנותנת מקום קבוע לסיקור הסביבה.

מה כן היה? הטרימינולוגיה הצבאית הקבועה: "הכוחות פרוסים", "חשד להצתה", "חפ"ק", "מוקדים", כחכוחים של מכשירי קשר ורמיזות לטרור. זאת למרות שהמומחים מסבירים שההתפשטות האדירה של הלהבות נגרמת בשל השלכות המשבר, בלי קשר לשאלה אם מקור השריפה הוא ברשלנות או בהצתה מכוונת. גם באירופה, גלי חום כמעט חסרי תקדים פקדו את טורקיה, יוון, ספרד ואיטליה וגררו שריפות ענק שאילצו המוני אנשים לעזוב את ביתם מאחור.

מה עוד הציעו לנו עורכי החדשות בטלוויזיה לנוכח אסון הטבע? אווירת ריאליטי סוחטת דמעות. ומה הצופים לא זכו לראות? עיתונאים ששואלים את המנהיגים והמנהיגות שלנו את השאלות הקשות: מה ישראל עושה כדי להיערך למשבר האקלים ולהתמודד עם אסונות כאלו, שצפויים להיות תכופים יותר ויותר? כ-45 דקות הוקדשו לסיקור השריפות בשלושת הערוצים ביחד בפתיחת המהדורות, ובאף אחת מהן אפילו לא הוזכרו המילים "משבר האקלים".

כבאים נלחמים בשריפת הענק בהרי ירושלים, גבעת יערים, 16.8.21 (צילום: אוליביה פיטוסי)

כבאים נלחמים בשריפת הענק בהרי ירושלים, גבעת יערים, 16.8.21 (צילום: אוליביה פיטוסי)

מי שעוקב אחרי התקשורת הישראלית לא אמור להיות מופתע מההתעלמות של ערוצי הטלוויזיה מהסוגייה הכי בוערת לאנושות ובפרט למדינת ישראל, שעתידה לסבול במיוחד מהשלכות משבר האקלים. במשפט אחד - גלי חום, שריפות, שטפונות ובצורות יהפכו שכיחים הרבה יותר, החקלאות תיפגע, העניים לא יוכלו להרשות לעצמם לקרר את הבתים מפני החום הנורא, ומיליוני פליטי אקלים צפויים לצבוא על הגבולות בחיפוש אחר אוכל ומים. רשימה חלקית.

סגן טפסר שי נחמיה, מפקד תחנת הכיבוי בירושלים, היה הצדיק בסדום שהזכיר בראיון בגלי-צה"ל את הקשר של משבר האקלים לשריפה: "מרגישים את ההתחממות הגלובלית באזור" הוא אומר, "הטיפול בשריפות הוא לא מה שהיינו רגילים אליו עד עכשיו". חבל שסגן טפסר נחמיה לא עורך את החדשות בערוצי הטלוויזיה שלנו, כי נראה שיש להם זיכרון קצר מאוד בכל הקשור לסיקור משבר האקלים. מה זה קצר? רק לפני כשבוע פורסם דו"ח ענק של מדעני האו"ם, שהתריע מפני השלכות המשבר. בין השאר הזהירו המדענים כי גלי חום קיצוניים שהיו מתרחשים אחת ל-50 שנים, עתידים להפוך לפי 40 שכיחים יותר אם נמשיך בקצב הפליטות הנוכחי שמובילות חברות הנפט והגז.

חדשות 12, 13 ו-11 סיקרו את הדו"ח, שזכה לתשומת לב עולמית מהדהדת, אך נראה שכבר הספיקו לשכוח אותו. אולי צריך להביא לידיעתם גם את הפרסום של סוכנות הידיעות AFP, שחשפה חלק מטיוטת דו"ח נוסף של האו"ם, שיתפרסם בשנה הבאה. טיוטת הדו"ח מזהירה כי אזור הים התיכון הוא "נקודה מרכזית של שינויי האקלים" ועתיד להיפגע מגלי חום קיצוניים יותר, בצורות ושריפות מוגברות כתוצאה מהעלייה בטמפרטורות.

עצים שרופים בהרי ירושלים, 17.8.21 (צילום: יונתן זינדל)

עצים שרופים בהרי ירושלים, 17.8.21 (צילום: יונתן זינדל)

במקום לזמן את הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות ולשאול אותם את השאלות הקשות, מערכות החדשות בטלוויזיה חוטאות לתפקידם העיתונאי והעורכים מעדיפים להמשיך בנוהל מסחטת הרגשות: מראיינים את אנשי היישובים שנפגעו, מספרים על כלב שלא הצליח לשרוד את השריפה ומחטטים בסיפורים הכואבים של התושבים.

התושבים שנפגעו, ואלו שעתידים להיפגע מהשריפות הבאות, היו נשכרים הרבה יותר אם בחדשות 12 היו מזמינים לפאנל את ראש הממשלה נפתלי בנט ושואלים אותו: איך אתה נערך לעידן משבר האקלים בו תדירות וחומרת השריפות יגברו? מתי ישראל תקנה מטוסי כיבוי נוספים כדי להתכונן לשריפות הענק שמחכות לנו? למה לא מקדמים חוק אקלים?

או אם בחדשות 13 היו מזמינים את שרת האנרגיה קארין אלהרר ושואלים אותה: מה ישראל עושה כדי להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה של החרפת משבר האקלים? ולמה מדינת ישראל עתידה לקדם פיתוח פרוייקטים פוסילים נוספים ולא עומדת ביעדי האנרגיות המתחדשות שקבעה?

מערכות החדשות הטלוויזיוניות הן מעצבות עיקריות של דעת הקהל. ההתעלמות הבוטה שלהן ממשבר האקלים היא לא רק חרפה מקצועית אלא גם פגיעה של ממש בעתיד של כולנו. אם באירוע שריפה קיצוני כזה לא מזכירים את המשבר, איך נצפה מהציבור הישראלי להבין את חומרתו המיידית והקיומית של משבר האקלים על החיים שלנו?