שבעים וחמישה מקבלי מלגת קרן וקסנר לתוכנית הלימודים לעובדי מדינה של אוניברסיטת הארוורד תובעים דיבה את בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר. הבן נוהג לתקוף את הקרן ואנשים הקשורים בה בחשבון הטוויטר שלו, והתביעה הוגשה בשל שלושה ציוצים ספציפיים בהם כינה את בוגרי התוכנית "כת סודית", "כת מטורללת" ו"כת פדופילים" המבצעים "הפיכה שלטונית" וקרא לאסור עליהם לעבוד בכל תפקיד בשירות המדינה. התובעים דורשים מנתניהו לפרסם תיקון והכחשה לדברים ולפצותם בסכום של מיליון שקל. טרם הוגש כתב הגנה.

זו תהיה התביעה השישית המתנהלת מול יאיר נתניהו, שהסך הכולל שלהן עומד כעת על למעלה משלושה מיליון שקלים. בחודש שעבר נתבע נתניהו בסך חצי מיליון שקל ע"י דנה כשדי, שטענה כי ציוציו של נתניהו גרמו לכך שתעבור "הטרדה מינית קבוצתית ופומבית"; קודם לכן הוגשה נגדו תביעה בסך חצי מיליון שקל שהגיש נגדו עורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי, אחרי שנתניהו הבן שיתף פרסום שייחס לאלקלעי חלק בקנוניה נגד ראש הממשלה; תביעה בסך חצי מיליון שקל שהגישה נגדו עמותת חוזה חדש בגין פרסומים שהשוו אותה למיליציה נאצית; ותביעה בסך חצי מיליון שקל שהגיש נגדו עד המדינה ניר חפץ בטענה להפרת פרטיות. בנוסף הוגשה נגד נתניהו הבן תביעה על ידי ארגון מולד בסך כ-140 אלף שקל, זאת אחרי שכינה אותו בין היתר "אנטי ציוני" ו"מטונף". נתניהו הגיש בתגובה תביעה שכנגד ארגון מולד.

בין התובעים בתביעה הנוכחית דמויות ציבוריות מוכרות כמו פרקליט המדינה משה לדור והאלוף במיל' עמוס ידלין. תובע אחר הא עו"ד אורי כרמל, ראש מח"ש לשעבר ששמו עלה בסחריר האחרון של נתניהו האב, בעקבות פרסום של עמית סגל, בניסיון להתחמק ממשפטו. התובעים מיוצגים ע"י משרד עורכי-הדין יורם מושקט. לפי כתב התביעה, התובעים פנו קודם לנתניהו וביקשו כי יתנצל על הדברים, אולם מו"מ שנוהל עם עו"ד יוסי כהן, בא-כוחו של נתניהו, "לא צלח".

עו"ד יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל)

כתב התביעה מסביר ש"בוגרי קרן וקסנר" אליהם התייחס נתניהו בפרסומיו הם "משרתי ציבור בכירים" שקיבלו מלגה מקרן וקסנר על מנת ללמוד בתוכנית לימודים ייעודית לפקידי ציבור באוניברסיטת הרווארד. "מדובר ברשימה מסוימת מאוד, מוכרת בציבור, כלולים בה 276 בוגרים בתוכנית העמיתים ו- 253 בוגרים בתוכנית הבכירים. ברבות השנים פרשו חלקם מהשירות הציבורי והם פעילים בתחומים שונים, לרבות בניהול עסקים ומיזמים, בסטארט אפים מובילים, בקרנות מחקר, רפואה, בארגוני החברה האזרחית, באקדמיה ועוד", כך כתב התביעה.

ג'פרי אפשטיין, המיליארדר עבריין המין, היה מקורב מאוד ללזלי וקסנר ואף אייש תפקיד ניהולי בקרן הפילנתרופיה שלו במשך תקופה מסויימת. יאיר נתניהו משתמש בעובדה זו כדי ללהק את הקרן לתפקיד ברשת תיאוריות הקשר שהוא נוהג להפיץ. בין השאר מתייחס כתב התביעה לכינוי "כת סודית" שהדביק נתניהו לבוגרי הקרן, זאת למרות שרשימת הבוגרים פומבית וזמינה לכל וכי המשתתפים בתוכניות המלגה מקבלים לכך אישורים רשמיים, בין השאר, מזכיר כתב התביעה, גם ממשרד ראש הממשלה ומראש הממשלה נתניהו.

"הפרסומים נשוא התביעה אינם מקריים ונועדו לקדם אינטרסים של הנתבע ולקבע בתודעה הציבורית את בוגרי הקרן כ'חברי כת', כנגע רע, כמי שהינם פסולים לשירות הציבורי, וכמי שמנסים להביא להפיכה שלטונית", לשון כתב התביעה, "פרסומים אלו שבוצעו בכוונה לפגוע בכל אחד מהתובעים, זכו לתפוצה רחבה ברשתות החברתיות ובתקשורת, ויצרו נזק עצום לכל אחד מהתובעים בנכס יקר להם מאד: שמם הטוב שקנו להם אחר שנים של שירות נאמן בשירות הציבורי".

כתב התביעה מזכיר כי לנתניהו "מעל 98,000 עוקבים" ב"טוויטר" ופרסומיו מהודהדים רבות בתקשורת: "בפרסומים חוזרים, שקריים, ארסיים וחסרי כל בסיס פגע הנתבע בשמם הטוב של התובעים, והכל מתוך מטרה לקדם את מטרותיו, להשפיל אותם בציבור, לבזות אותם בשל לימודיהם והשכלתם, ובכך פגע במשרתם, בעסקם ובמשלח ידם הקיים והעתידי".

לזלי וקסנר (צילום מסך)

לזלי וקסנר (צילום מסך)

כאמור, התביעה מתרכזת בשלושה ציוצים של נתניהו, הראשון, מה-30 למרץ השנה: "הכירו את הכת הסודית ששולטת בחיינו. תודה רבה לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, שמסרב בתוקף לגאול אותנו מהכת המטורללת הזאת..". השני, מה-17 ליוני: "הצעת חוק שתפתור 97% מהבעיות הקיומיות של ישראל: בוגר קרן וקסנר של הפדופיל, אינו רשאי לקבל שום תפקיד של עובד ציבור, אשר מקבל את משכורתו ממשלם המיסים. לא בבתי המשפט, לא במשטרה, לא בצבא ולא בפרקליטות ולא שום תפקיד פקידותי אחר". והשלישי, מה-28 ליוני: "בוגרי קרן וקסנר! כת הפדופילים הזאת השתלטה לנו על המדינה ומבצעים הפיכה שלטונית ב 4 שנים האחרונות".

את הציוץ השלישי נתניהו מחק אחרי כשלושה שבועות ופירסם ציוץ הבהרה: "מבקש להבהיר שכתבתי על קרן וקסנר 'כת של פדופילים' התייחסתי אך ורק לג'פרי אפשטיין, שהיה אמון על הקרן בתחילת שנות ה 2000 ולא לאף אחד אחר", אך התובעים אינם מסתפקים בכך: "ה'הבהרה' של הנתבע אינה הבהרה כלל, אינה מתיישבת לשונית עם התוכן שפרסם, משוללת הגיון פנימי, מתחכמת ואינה מתקנת את הפרסום המכפיש".

כמו כן, ממשיך כתב התביעה "הנתבע לא חזר בו מטענות שפורסמו על ידו גם קודם לכן, כי בוגרי קרן וקסנר משתייכים ל'כת', לא חזר בו מהטענה כי ביצעו 'הפיכה שלטונית', ולא ביקש מעוקביו ששיתפו את הפרסום השלישי הפוגעני להסיר אותו או לפרסם הבהרה דומה, ולא התנצל על הפגיעה הקשה שנגרמה לתובעים".

כתב התביעה מתייחס גם למספר הגדול של התובעים ולכך שהפרסומים לא הזכירו אף אדם ספציפי, ולאפשרות כי בשל כך נתניהו יטען שעומדת לו ההגנה בחוק מפני תביעה של "חבר בני אדם". לפי כתב התביעה, הגנה זו אינה תקפה משום שנתניהו "התייחס אל כל אחד מחברי הקבוצה באופן פרטני, קרא במפורש שלא למנותם ולהעסיקם בתפקידים ציבוריים, את כל אחד מהם, וזאת בשל היותם שייכים, כל אחד מהם, ל'כת' אשר פעלה לביצוע הפיכה שלטונית. מדובר בהתייחסות אישית ופרטנית המקימה זכות תביעה אישית לכל אחד מהתובעים".

לבסוף מבקשים התובעים כי ביהמ"ש יחייב את נתניהו לשלם סכום של 139,900 שקל לכל אחד מהתובעים, ובסך הכל מיליון שקל לאחר "עיגול" של הסכום למטה לצרכי אגרה. עוד מבקשים התובעים כי נתניהו יפרסם ב"טוויטר" את הנוסח הבא: "בפרסומים קודמים התייחסתי לבוגרי תוכנית הלימודים ב'הרווארד' במימון קרן וקסנר וכתבתי דברים חסרי בסיס ופוגעניים, שלא צריכים היו להיכתב כלפי הבוגרים. אני מתנצל בפני בוגרי קרן וקסנר על פרסומים אלו וחוזר בי מהפרסום. אני מבקש מכל מי ששיתף דברים אלו להסיר את השיתוף ולשתף הבהרה והתנצלות זו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

כפי שמזכיר כתב התביעה, לנתניהו עוקבים רבים ברשתות החברתיות וכלי התקשורת נוהגים לצטט אותו תכופות. ניתוח של הפרסומים של נתניהו האב והבן ברשתות החברתיות, שהתפרסם ע"י איתמר ב"ז ב"עין השביעית", הצביע על דפוסים חוזרים בהלימה ביניהם והציע כי אופן פעולתו של יאיר נתניהו, שמוצג תכופות כפעולה קפריזית של צעיר קל-דעת, הוא למעשה חלק אינטגרלי מהקמפיין הכפול שמנהל אביו - הן לבחירתו מחדש במערכות הבחירות התכופות והן להתחמקות מהחקירות והאישומים הפליליים העומדים כנגדו.

להלן שמות 75 התובעים בתביעה הנוכחית נגד יאיר נתניהו: אריה (אריק) רז, תא"ל (בדימוס) אבי ברבר, פרופ' ארי שמיס,  פרופ' אלכס לבנטל, ד"ר איתמר עופר, ד"ר ארנון גרויס, ד"ר אפרת ברון הרלב, ד"ר איתן שיקלי, תא"ל (במיל') אסף אוריון, עו"ד אלכסנדר אופנהיים, עו"ד אלי בכר, עו"ד אורי כרמל, עו"ד אביה אלף, אורי סלומון, אסתר בן ארצי, איתמר שחר, אהרון ברנזון, אלינור אמיד, אילנה שרייבמן, אילה פרג, אריק צ'רניחובסקי, אליעזר יערי, אלונה ליפשיץ, אמנון וידן, אלון בן דוד, אריה זוהר, ברוך ובר, ד"ר דניאל ליכטנשטיין, סא"ל (במיל') דניאל גרוסמן, דורון רכלבסקי, דב נתיב, עו"ד חובב ארצי, ד"ר חנה קובל, ד"ר חוה ארליך, עו"ד טל קורמן, עו"ד יהודה שפר, יובל פלד, יותם דגן, יצחק אביגד, יהוד מרסיאנו, ד"ר מורית בארי, ד"ר מושירה אבו דיא, עו"ד משה לדור, משה קינן, נדב תמיר, נעמי ענתבי, נעמי גפן, ניצן יוצר, אלוף (במיל') נעם תיבון, תת ניצב (בדימוס) ניר מריאש, אל"מ (במיל') עו"ד ניר אבירם, סא"ל (במיל') ניר פלג, ניר ינאי, ניקול הוד, נטליה אפשטיין, אלוף (במיל') עמוס ידלין, תא"ל (במיל') עודד גור-לביא, אל"מ (במיל') ד"ר ערן לרמן, עו"ד עינת הורוביץ, סא"ל (במיל') עמית דוד, קרן מורג, עו"ד רואי קידר, רפאל להבי, רענן בורל, עו"ד רותם ידלין, אל"מ (במיל') רן גרנות, עו"ד רחל בנזימן, רן עמיר, רחלי מרחב, רבקה בן ארי, רונית הד, ראובן אביטל, שלומית דוטן גיסין, פרופ' שלמה זוסמן ותמר שור.

19007-09-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.11MB)