יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, טוען כי כשכינה את בוגרי קרן וקסנר "כת מטורללת" לא פרסם עליהם לשון הרע; כי כשקרא להעביר חוק שימנע מהם כל תפקיד של עובד ציבור רק הביע דעה; וכי משום שמחק את הציוץ שבו התייחס אליהם כאל "כת הפדופילים" שמנסה לבצע "הפיכה שלטונית", ולאחר שהבהיר שהתכוון במילים "כת הפדופילים" בעצם אך ורק לג'פרי אפשטיין ולא לאף אדם אחר, אין כלל מקום לתביעה שהגישו נגדו בוגרי הקרן.

בספטמבר האחרון הגישו 75 מקבלי מלגת קרן וקסנר לעובדי מדינה, באמצעות עורכי-הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום, תביעה בסך מיליון שקל נגד נתניהו הבן בעקבות שלושה ציוצים בטוויטר. נתניהו הבן, כאמור, תיאר את בוגרי הקרן כחברים בכת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית, וקרא לאסור עליהם לעבוד בשירות המדינה.

נתניהו הבן, באמצעות עו"ד יוסי כהן, טען בתגובה כי יש לסלק את התביעה על הסף שכן חוק איסור לשון הרע אינו מאפשר להגיש תביעת דיבה אזרחית בגין פרסום שפגע ב"חבר בני אדם" או ציבור כלשהו. בתגובה לכך טענו בוגרי קרן וקסנר כי במקרה הנוכחי "הקורא הסביר" מקשר את הפרסומים של נתניהו הבן לכל אחד ממגישי התביעה.

השופט גלעד הס מצא כי יש להניח ראשית לכל תשתית עובדתית תחת שאלת הזיהוי של חברי הקרן בידי האדם הסביר ועל כן דחה את הבקשה לסילוק על הסף וחייב את נתניהו הבן להגיש כתב הגנה.

מרבית סעיפי כתב ההגנה מוקדשים שוב לטענה כי אין מקום כלל לדון בתביעה ויש לדחות אותה על הסף. נתניהו הבן נסמך הפעם על פסק-דין שניתן לאחרונה בתביעה של ניסים מגנאג'י נגד מוחמד בכרי, שם הדגיש בית-המשפט כי מג'נאג'י מופיע בסרט "ג'נין ג'נין" כדמות פרטנית ומזוהה ולכן ניתן להגיש את התביעה למרות שהסרט עוסק ב"חבר בני אדם". לפי נתניהו הבן, פסק הדין בפרשת "ג'נין ג'נין" מחייב את בית-המשפט לשוב ולדון באפשרות של דחיית התביעה נגדו על הסף.

"בבסיס ההבחנה בין 'ציבור' לבין 'אדם' ניצבת דרישת הזיהוי המחייבת לבחון, על פי אמת מידה אובייקטיבית, האם האדם הסביר, בקוראו את דבר הפרסום, היה קושר בין הדברים לבין הפרט ומייחס את הדברים אליו", נכתב בכתב ההגנה. "אז, ורק אז, מקום בו ניתן להסיק מן הפרסום כי הוא מתייחס לאדם מסוים, צומחת לפרט עילה לפי חוק איסור לשון הרע".

לפיכך, טוען נתניהו בהמשך, "אין לקבוע בענייננו כי למרות שההתייחסות היתה לכל הקבוצה כקבוצה ('כת') – נראה ביחיד כמי ששמו הטוב נפגע. אין להסיק מנסיבות אמירתם של הדברים כי הם כוונו לאדם מסוים, אלא להיפך: הפרסומים התייחסו לציבור אנשים בלתי מוגדר ובלתי מזוהה".

19007-09-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 372KB)