גל חום חסר תקדים מכה ברחבי קנדה וארה"ב. בקנדה נרשם שיא חום חדש של 46 מעלות ולפי הערכות מאות בני אדם איבדו את חייהם בשל כך. בישראל, החזאים במהדורות הערב של ערוצי הטלוויזיה דיווחו על גל החום כקוריוז מעניין ולפעמים אף הקדישו לו כתבות שלמות. כתמיד, מה שהיה חסר בדיווחים הוא הקשר לתמונה הרחבה יותר: משבר האקלים.

בתשובה לביקורת של ארגוני סביבה, ענו החזאים ש"אי אפשר לקבוע שגל החום הוא חלק ממשבר האקלים". טל שמאי, חזאי ערוץ 13, צייץ בתגובה לביקורת מארגון "צלול": "מי שדוחף את המושג משבר אקלים על כל אירוע מזג אוויר קיצוני שמתרחש, לא מבין את עצם המושג ואיך האטמוספירה ומזג אוויר עובדים". ובכן, למרבה הצער, נראה שהחזאי של ערוץ 13 לא מבין איך אקלים עובד, ואולי חמור יותר, גם לא איך תקשורת עובדת.

זה נכון אומנם שאי אפשר לקבוע חד-משמעית שגל חום מסוים וספציפי לא היה מתרחש אם לא היינו מצויים במשבר חירום אקלימי. אבל אז מה? אנחנו נמצאים במצב חירום אקלימי, משבר במימדים עולמיים עם מגמה ברורה ובלתי ניתנת להכחשה – עלייה בתדירות, בחומרה ובאורך של גלי חום (ובכלל התגברות של מזג אוויר קיצוני) בגלל ריכוז הולך ועולה של גזי חממה שמחממים את העולם.

טל שמאי, חזאי ערוץ 13, צייץ: "מי שדוחף את המושג משבר אקלים על כל אירוע מזג אוויר קיצוני שמתרחש, לא מבין את עצם המושג ואיך האטמוספירה ומזג אוויר עובדים"

יתרה מכך, כל זאת ידוע כבר עשרות שנים, אבל בגלל האינטרסים של כמה תאגידי ענק וקומץ האנשים שבראשם, המרוויחים ממצב עניינים שמייצר את משבר האקלים, המידע הזה הוסתר במשך הזמן הזה ממרבית הציבור, תוך שיתוף פעולה של התקשורת הממוסדת עם ההסתרה המסוכנת הזו. בין השאר, בדיוק באמצעות טיעונים מהסוג ששלף חזאי ערוץ 13.

לכן, לדווח על מזג אוויר קיצוני בלי לציין – ולו במשפט – את התמונה הרחבה והיא שכל העולם שלנו במגמה של התגברות של מזג אוויר קיצוני, גם מעיד על חוסר הבנה אמיתי באקלים, וגם על בורות גדולה בכל מה שקשור לתקשורת ואיך היא עובדת. במקרה הזה - ממש לא לטובת הציבור.

דמיינו לדוגמה כביש הסובל מתכנון לקוי באופן קטלני, ושלכן יש בו יש פי 100 יותר תאונות דרכים ושגובה בשל כך פי 100 יותר קורבנות כל שנה. כל פעם שמתרחשת בו תאונת דרכים אפשר לטעון שלא בטוח שהיא נבעה מהתכנון הלקוי של הכביש, מה שנכון, ולדווח עליה פשוט כעוד תאונת דרכים. אבל כל אחד מבין שדיווח כזה יהיה לא מקצועי ולא עיתונאי, ושיהיה גם מעניין יותר וגם חשוב יותר לדווח שלצד התאונה הזו התרחשו עוד 99 תאונות ושזה חריג בהשוואה לכבישים אחרים. רק דיווח כזה יכול להביא לתיקון הכביש ולהצלת חיים.

תחזית מזג האוויר בחדשות 13 (צילום מסך)

תחזית מזג האוויר בחדשות 13 (צילום מסך)

וזה בדיוק מה שהחזאים לא עושים. הם מדווחים פה על גל חום, שם על הוריקן; פה על שריפות ענק, שם על קרחונים שנמסים – בלי מילה שמציינת שכל אלה קשורים אחד לשני ומתאימים לאותה מגמה – מזג אוויר קיצוני שנגרם על ידי משבר האקלים. או במילים אחרות: הרס של העולם בו אנחנו חיים. בגלל שהחזאים מתעקשים שלא לחבר את הנקודות, אלא לדבר איתנו על נקודה פה ונקודה שם, הציבור בישראל לא מודע לעובדה שהוא חי באזור שמוגדר כאזור רתיחה (Hot Spot), כלומר אזור שמתחמם בקצב אפילו יותר מהיר משאר העולם. במילים אחרות: אנחנו נאכל אותה הרבה לפני שאר העולם.

מה שיותר חמור מכך הוא שגם אם מחר החזאים יתחילו לדבר על משבר האקלים (הללויה!), הם בסופו של דבר רק חזאים. כלומר, מילולית, הם מבליחים רק בדקה האחרונה של המהדורה. הבעיה באמת עמוקה ורחבה הרבה יותר מאשר התנהלותם של החזאים. מדובר על המערך התקשורתי כולו, שלא מסוגל להסתגל למציאות ולשקף אותה לציבור תוך הבנה שזו בדיוק מטרת קיומו. איכשהו, המשבר החמור ביותר בעולם, זה שמאות מדינות הכריזו בגללו על מצב חירום, שמזכ"ל האו"ם הגדיר כהתאבדות של האנושות - נמצא לדעת עורכי החדשות בתחתית סולם העדיפויות.

מיטל לוקוף היא חברת צוות תקשורת בסניף הישראלי של "המרד בהכחדה" (XR)