ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, השתתף בסרטון פרסומת לחברת רחפנים שפועלת בענף התעשייה הבטחונית. בסרטון, שהופץ לפני ימים אחדים ולאחר מכן נמחק מהרשת, דבורי משבח מיזם בשם CyberBee וקורא לצופים להשקיע בו את כספם. "ככתב שחי את השטח אני מבין מצוין את הצרכים, ומזהה את כיווני הפיתוח", הוא מצהיר בסרטון בעודו אוחז ברחפן זעיר.

בכיתוב שמציג את דבורי מובהר שהוא מחווה את דעתו מתוקף היותו הכתב לענייני צבא וביטחון של חדשות 12. "אני מכיר את הצורך והפוטנציאל האדיר שטמון ברחפנים זעירים אוטונומיים, וזו הסיבה שגם אני בחרתי לנצל את ההזדמנות עכשיו, להשקיע ולהיות חלק מ-CyberBee", הוא אומר בסרטון, ומעודד את ציבור המשקיעים להצטרף אליו: "כעת זו ההזדמנות שלכם להמריא יחד איתנו ולהשקיע בדבר הבא, שישנה את שוק הרחפנים בארץ ובעולם".

דבורי מילא תפקיד פעיל בקמפיין גיוס המשקיעים של CyberBee. חוץ מלהצטלם כשהוא מקריא מסר פרסומי של חברת הרחפנים ("כשאני רואה את הטכנולוגיה של CyberBee ברור לי שככה בונים עליונות טכנולוגית"), העיתונאי גם צוטט בהודעה לעיתונות כמי שמכריז על הצטרפותו למיזם. בידיעות היחצניות שהתבססו על ההודעה הוגדר דבורי כיועץ של החברה. ד"ר חגי קליין, היזם שמאחורי CyberBee, הגדיר אותו כ"תוספת משמעותית ובעלת ערך לצוות המוביל שלנו".

ההודעה אמנם פורסמה כדיווח חדשותי – באתרים "וואלה", "אנשים ומחשבים", "אייס" ועוד – אך זמן לא רב לאחר מכן נמחקו רוב הידיעות.

"פעם, כלומר לפני שבוע, רק גנרלים במיל' היו פרשנים עם אינטרסים בתעשיית הביטחון. עכשיו יש גם עיתונאים כאלה", צייץ עינב שיף, מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות". ניר גונטז', כתב "הארץ", ניסה להשיג מדבורי תשובות לתהיות שמעוררת הפרסומת אך נענה בסירוב. "אני לא זוכר תקדים לכך שכתב כלשהו פִרסם ושימש כיחצן של מוצר הקשור בתחום שהוא מכסה, תוך שימוש והדגשה של תחום עיסוקו בעיתונות", צייץ.

מתוך סרטון הפרסומת של חברת CyberBee (צילום מסך)

מתוך סרטון הפרסומת של חברת CyberBee (צילום מסך)

ב"וואלה", האתר היחיד שלא מחק את הידיעה היחצנית על חברת הרחפנים, שיבצו בה תוספת שלפיה זמן קצר אחרי הפרסום הבהירה החברה ש"ניר דבורי הוא משקיע, אך לא יועץ". ב"וואלה" הדגישו שההבהרה סותרת את דבריו של היזם קליין, שהגדיר את דבורי כ"תוספת משמעותית ובעלת ערך" לצוות החברה.

האם דבורי קיבל תשלום מסוג כלשהו עבור ההשתתפות בפרסומת? האם קיבל מחברת החדשות אישור להשתתף בקמפיין הפרסומי? ובעצם, מה מעמדו בחברה – האם הוא יועץ, כפי שנטען בידיעות היחצניות שנמחקו, או רק משקיע? דבורי סירב להתייחס לדברים. את שיחת הטלפון עמו ניתק מיד לאחר ששמע את המלה CyberBee, ובהמשך נמנע מלהשיב על שאלות כתובות שנשלחו אליו. דובר חדשות 12, אלון שני, סירב גם הוא להתייחס לדברים.

השתתפות של כתב חדשות בקמפיינים פרסומיים מנוגדת לתקנון האתיקה העיתונאית כמו גם להוראות חוק הגנת הצרכן, שאוסר על הפצת פרסומות בהשתתפות של עיתונאי ללא "הבחנה ברורה בין עבודתו המקצועית לבין הפרסומת". במקרה של דבורי, כאמור, לא רק שלא נעשתה הבחנה ברורה – תפקידו העיתונאי הודגש והוצג כפרט שאמור לעורר אמון במסר הפרסומי שבקע מפיו.

אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" ויו"ר עמותת "העין השביעית", הגיש על רקע זה תלונה לרשות השנייה, המפקחת על חברת קשת וחדשות 12, ותלונה נוספת לרשות להגנת הצרכן, שאמונה על אכיפת חוק הגנת הצרכן. שני הגופים טרם השיבו לפניותיו.

* * *

ניר דבורי בידיעה שפורסמה באתר "אנשים ומחשבים" ולאחר מכן נמחקה (צילום מסך)

ניר דבורי בידיעה שפורסמה באתר "אנשים ומחשבים" ולאחר מכן נמחקה (צילום מסך)