אולי בשותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ) חושבים שככל שיאמרו שוב ושוב את אותו הדבר ויגייסו יותר ויותר עיתונאים לדברר את מרכולתם הדבר יהפוך לאמת. אבל מה שלא ברור הוא מדוע התקשורת משתפת פעולה, פעם אחר פעם, בלי לבדוק ובלי לבקר. הפעם מדובר בכתבה של אביבית מיסניקוב ב-N12, שהוקסמה כל כך מ"הבשורה" שבאה מדרום, עד שוויתרה על הצגת שאלות או פרישת התמונה המלאה, וסיפקה לרא"מ כתבת יחסי ציבור מטעה ומסוכנת.

"אסון הפלסטיק כבר כאן ובדרום חשבו על פתרון", מכריזה כותרת הכתבה, "פסולת פלסטיק מציפה את העולם וגם בישראל מנסים להתמודד עם הבעיה אך כרגע ללא הצלחה יתרה. לראשי הרשויות בדרום נמאס מהמצב שהולך ומחמיר ופנו במכתב בהול לוועדות האחראיות על הנושא. חברה מאזור הדרום מעריכה כי מצאה פתרון לחלק מאותה פסולת שהורסת את הסביבה".

וואו, חלום! לא? זהו שלא. מאחורי החלום מסתתר סיוט לא קטן, שבחדשות 12 - גוף התקשורת הפופולרי בישראל, להזכירכם - הצליחו איכשהו להחמיץ.

נתחיל בשורה התחתונה, פסולת פלסטיק - ביתית, חקלאית ותעשייתית - היא בעיה משמעותית בעולם כולו וגם במדינת ישראל. מיחזור הפסולת הזו הוא תהליך שצורך משאבי חומר ואנרגיה ומוביל לפליטות מזהמים, וממילא לא את כולה ניתן למחזר. אחד הפתרונות המקובלים בעולם הוא הפיכת פסולת הפלסטיק לאנרגיה ע"י שריפתה, כלומר "השבת אנרגיה". אלא שגם פתרון זה כרוך בפליטת מזהמי אוויר וגזי חממה.

טכנולוגיה מוכרת אחרת לא משתמשת בשריפה אלא בפירוק של הפלסטיק על ידי פירוליזה (חימום לטמפרטורה גבוהה שלא בנוכחות חמצן). כך גם נפטרים מהפלסטיק וגם "חוסכים" הפקת דלק מנפט. התהליך עדיין מצריך אנרגיה גבוהה, שייצורה כרוך בפליטות מזהמים וגזי חממה, אבל פחות מזהם משריפה. זה הפתרון שמציעה חברת רא"מ ושבגללו בחדשות 12 מתרגשים כל כך.

כותרות הכתבה ב-N12

כותרות הכתבה ב-N12

איך שלא נסתכל על זה, גם פלסטיק וגם נפט, לשימושים אלה ואחרים, ילוו אותנו גם בעשורים הקרובים, בכמות כזו או אחרת. השבת אנרגיה היא לא פתרון מושלם, אבל עדיין פתרון. והנה באה חברה עם פתרון טוב יותר לאסון, חלקי ומוגבל אמנם, אבל עדיף מכלום. אז מה הבעיה? הבעיה היא שמה שמחממים ברא"מ הוא לא רק פלסטיק, ולמעשה, בעיקר לא פלסטיק.

רגע מה? מה ששמעתם. זה לא סוד. לפי פרסומים קודמים של רא"מ עצמה, המתקן שלה "ישלב בין 900 אלף טונה פצלי שמן לשנה שיועשרו בכ-200 אלף טונה של פסולת פלסטיק עירונית", כלומר פסולת הפלסטיק תהווה רק בכ-20% מחומר הגלם לפירוליזה, כאשר יתרת 80% יהיו פצלי שמן. ובעברית: הפתרון של "חברה מאזור הדרום" ל"פסולת שהורסת את הסביבה" הוא למעשה חלק מתהליך הפקת אנרגיה מזהמת ומסוכנת לאדם ולסביבה - הפלסטיק הוא רק ציפוי.

מה הם פצלי שמן? מדובר בסלעי משקע עשירים בחומר אורגני, שיכולים לשמש להפקת אנרגיה. אולם ההפקה, ההפרדה והפיצוח של החומר האורגני, כרוכה בזיהום רב במיוחד. יתרה מכך, כיוון שמקורם בסלעי משקע, הדלקים המופקים מפצלי שמן מכילים כמות גדולה יחסית של גופרית וחנקן, ולכן שריפה שלהם גורמת לזיהום אוויר כבד יותר מזו של דלקים מאובנים אחרים.

זאת ועוד, ההפקה של דלקים מפצלי שמן והשריפה שלהם כרוכה לרוב בפליטות גבוהות יותר של גזי חממה בהשוואה לשימוש בדלקים מאובנים אחרים (שהם בפני עצמם הגורמים הראשיים למשבר האקלים). את כל אלה ברא"מ כל פעם טורחים להצניע ואפילו להעלים, והעיתונאים, במקום להצביע על כך ולשאול שאלות קשות, משתפים פעולה ובוגדים בציבור שנותן בהם אמון.

בכותרת הכתבה של מיסניקוב אין ולו שמץ של אזכור ל-80% פצלי השמן המוזנים לתהליך, על כל ההשלכות הסביבתיות הכרוכות בכך. גם כותרת המשנה לא מסגירה ואפילו מסתירה את הסיפור כולו. אבל אפילו כשמיסניקוב מגיעה לעניין, מתקן פירוליזה להמרת פצלי שמן עם פסולת פלסטיק לנפט, היא פשוט מצטטת את דף המסרים של רא"מ:

"לדברי החברה, הם מצאו פתרון לכ-200 אלף טונות פסולת פלסטיק בשנה, באמצעות החזרה שלו לצורת המקור שלו - נפט. הפרויקט שהוכר כתגלית משתמש בפצלי שמן - פסולת מתהליך כריית פוספטים - ובחימום ללא שריפה שהופך את הפלסטיק לנפט סינטטי ממוחזר".

כתבת חדשות 12 לא שואלת שום שאלה ולא בודקת שום הצהרה. לדוגמה, על ידי מי הפרויקט הוכר כתגלית? ומדוע? והאם בכלל? גם האמירה היחידה המתייחסת לפצלי השמן בכל הכתבה - להזכירכם, עיקר חומר הגלם בתהליך - מתייחסת אליהם רק כ"פסולת מתהליך כריית הפוספטים", כלומר, זבל מטריד שכבר במילא נמצא כאן, מה אתם רוצים. ושוב, הכתבת לא טורחת לפרש, לבאר, להרהר או לערער.

בחדשות 12 לא רק שלא טורחים לבדוק את הסיפור שמספרת רא"מ, הם מתמסרים לו בכל הכוח. הדמות הרעה בכתבה היא הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שמעכבת את רא"מ, והכתבת יודעת לצטט "עשרה ראשי רשויות בנגב" שמזהירים מ"תביעות תושבים או נתוני תחלואה חמורים" אם לא יתנו לחברה לעשות כרצונה.

מי הם ראשי הרשויות, פרט לראש העיר דימונה, מר בני ביטון המוזכר בכתבה? ומה הקשר בין הפעלת המתקן לתביעות תושבים או נתוני תחלואה חמורים? שאלות רבות, שלא מעניינות את חדשות 12.

אם חדשות 12 היו מתעניינים בחומר שהם משדרים, הם היו יודעים שמחוץ לפרויקט של רא"מ ופרויקט נוסף, שנמצאים בתהליכי בחינה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה הודיעו כבר שלא תותר יותר בישראל כריה ושימוש בפצלי שמן לטובת הפקת אנרגיה, זאת בשל הפוטנציאל הרב לפגיעה בסביבה ובבריאות הציבור בשימוש בפצלי שמן.

הפרויקט של רא"מ קיבל אישור מהוועדה המחוזית דרום להגיש תסקיר השפעה על הסביבה, אך המשרד להגנת הסביבה הביע בוועדת התכנון התנגדות עזה לפרויקט, שלטעמו לא עומד בקנה אחד עם מדיניות הפסולת ומדיניות האקלים של ישראל, וגם הוועדה עצמה ציינה שההסתברות לאישורו נמוכה מאוד.

אז ברא"מ אולי לא הופכים פלסטיק לאנרגיה, אבל בחדשות 12 יודעים איך להפוך  חברת אנרגיה פוסילית מזהמת לחברה ירוקה שעוזרת לתושבי הדרום להימנע מתחלואה חמורה.