ועדת האתיקה הפנימית של תאגיד השידור הישראלי קבעה כי ההחלטה לשדר במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11 ראיון עם אביעד משה, שניסה לרצוח את אשתו שירה איסקוב, היתה "כשל ערכי". הוועדה ממליצה לפיכך לערוך השתלמות לעובדי התאגיד על שידור ראיונות עם נאשמים ומורשעים בעבירות חמורות ולנקוט להבא משנה זהירות בטרם שידור ראיונות שכאלה.

בתחילת החודש (5.1) שודרה במהדורת "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת מיכל רבינוביץ', ראיון שערכה הכתבת שלי טפיירו עם הנאשם משה. תחת הכותרת "אביעד משה מדבר" קיבלו הנאשם בניסיון רצח, כמו גם עורך-דינו אלון דוידוב, את הזכות לשטוח את טיעוניהם בדבר המעשה בלי שהקורבן תקבל אפילו זכות תגובה. בין היתר טען משה כי המעשה שביצע, כשדקר אותה בפלג גופה העליון כעשרים פעמים ותקף אותה במערוך לעיני בנם הפעוט, יכול לקרות לכל אדם נורמטיבי.

מיד לאחר השידור שטף גל של ביקורת את התאגיד, שבתוך שעות ספורות הסיר את הראיון מכל הפלטפורמות הדיגיטליות שלו, התחייב לקיים דיון עם הגורמים הרלוונטיים כולל ועדת האתיקה ולהסיק את המסקנות.

ועדת האתיקה, בראשות ד"ר ענת פלג ובהשתתפות סגנית מנהל חטיבת החדשות אילאיל שחר, סמנכ"ל הרדיו לי-אור אברבך, הכתבת כרמלה מנשה והעורכת צליל אברהם, התכנסה לפני כשבועיים (14.1) לדון במקרה. לפי סיכום הדיון, שהועלה לאתר התאגיד, הוועדה שמעה מפי שחר ומנהל חטיבת החדשות ברוך שי דיווח על ממצאי תחקיר פנימי שערכו, בו השתתף בין היתר גם רועי ינובסקי, עורך המהדורה שבה שודרה הכתבה.

ברוך שי (צילום: מיכל צוקר-בכור)

ברוך שי (צילום: מיכל צוקר-בכור)

"לדעת חברי ועדת האתיקה הפנימית מדובר בכשל ערכי", נכתב בסיכום ישיבת ועדת האתיקה. "התרשמנו שהאירוע טלטל מאוד את המעורבים הישירים ואת כלל עובדי חטיבת החדשות, והנושא נצרב בזיכרון עיתונאי החדשות".

עם זאת, ועדת האתיקה מציינת כי רק לפני חודשים ספורים הופץ בקרב עיתונאי התאגיד מסמך שהוכן על ידי ד"ר פלג, יו"ר ועדת האתיקה הפנימית, שהוקדש ל"סוגיות האתיות העולות מראיונות עם עבריינים מורשעים בעבירות חמורות". משה לא הורשע, אולם המסקנות יפות גם לנאשמים בעבירות חמורות.

במסמך שהופץ בקיץ האחרון סוכמו עבור עיתונאי התאגיד עיקרי הרצאתה של ד"ר חוה דיין, ראשת התוכנית לפשיעה וחברה באוניברסיטת חיפה, בדבר השפעת פרסומים בתקשורת על העבריינים ועל נפגעי עבירה ומשפחותיהם. "לפרסום ראיונות עם רוצחים יש השפעה על המתת נשים; המתת ילדים; מקרי רצח והתאבדות; התאבדות כפולה; פשעי שנאה ורצח מתוך רקע אידיאולוגי; ומפגעים בודדים שאינם משתייכים לארגון טרור", הודגש במסמך שהופץ לעובדי התאגיד.

במסמך הומלץ כי "בכתבות הכוללות ראיונות עם רוצחים, יינתן גם מקום לנפגעים" וכן הומלץ "להימנע ככל הניתן מפרוט גראפי של שיטת הרצח וממסגור שיש בו האדרה או/ו פיאור של העבריין". כאמור, הראיון עם משה ששודר במהדורת "חדשות הערב" לא נתן כל מקום לנפגעים, על אף הטענה של המואשם בניסיון רצח כי את המעשה שביצע יכול לעשות כל אדם נורמטיבי.

לנוכח ההתעלמות מהמלצות ועדת האתיקה בקיץ האחרון המליצה כעת הוועדה "לערוך בהקדם השתלמות מקיפה לעובדי התאגיד ובה ילובנו ההשלכות של שידור ראיונות עם נאשמים ומורשעים בעבירות חמורות הן על קורבנותיהם, והן על כלל הציבור".

בנוסף אימצה הוועדה את מסקנות התחקיר הפנימי שערכה חטיבת החדשות והמליצה כי "ראיונות עם חשודים, נאשמים או מורשעים בעבירות אלימות חמורות יהיו חריגים ונדירים".

לפי הוועדה, "ככל שעיתונאי בתאגיד יחשוב שיש עניין ציבורי בראיון מעין זה, עליו להציג את הנושא בפני מנהל החטיבה וסגניתו, בפני עורך המהדורה והמגיש. בפגישת עבודה מקדימה זו יועמדו זה מול זה הנימוקים לשידור מול הנזקים האפשריים לנפגעי העבירות ובכלל הציבור. אם יוחלט שיש מקום לקיים ריאיון, תוצג הכתבה בפני פורום בכיר שחברים בו ראשי מערכת חדשות. לאחר מתן האישורים ניתן יהיה לשדר את הריאיון".

חברי ועדת האתיקה מסכמים את מסקנותיהם מהמקרה בקביעה כי "הליך שבו יש נקודות בקרה לפני השידור, יאפשר מניעת כשלים מעין אלה בעתיד. זאת, במקביל לעריכת השתלמויות לעובדים שיעוררו זהירות, התחשבות, וחמלה הנדרשות בעבודה העיתונאית במצבים אלה".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 124KB)

להורדת הקובץ (PDF, 64KB)