תאגיד השידור הישראלי הסיר מהרשת כל זכר לראיון עם אדם שניסה לרצוח את אשתו ששודר אתמול במהדורה המרכזית, זאת לאור ביקורת חריפה על עצם שידור הראיון. בתאגיד מסרו ל"העין השביעית" כי יקיימו דיון על שידור הראיון עם אביעד משה, שמואשם בניסיון לרצוח את בת-זוגו שירה איסקוב, ויסיקו מסקנות.

אתמול, במהדורה המרכזית של כאן 11, שודרה כתבה מאת שלי טפיירו ובמרכזה ראיון עם משה. הנאשם בניסיון רצח, כמו גם עורך-דינו, קיבלו את הזכות לשטוח את טיעוניהם בדבר המעשה בלי שהקורבן תקבל אפילו זכות תגובה. בין היתר טען משה כי המעשה שביצע, כשדקר אותה בפלג גופה העליון כעשרים פעמים ותקף אותה במערוך לעיני בנם הפעוט, יכול לקרות לכל אדם נורמטיבי.

"אביעד משה מדבר", הכריזה המגישה מיכל רבינוביץ' בכותרות המהדורה. בהמשך, לפני הכתבה עצמה, תיארה רבינוביץ' את האייטם כהישג. "בשיחה בלעדית מהכלא מדבר אביעד משה עם כתבתנו שלי טפיירו וטוען 'אני לא יודע להסביר איך איבדתי את העשתונות. אני זה שסבלתי במערכת היחסים הזאת'".

ראיון עם אביעד משה, "חדשות הערב", 5.1.2021

מיד לאחר שידור הראיון הופיעו ביקורות קשות ברשתות החברתיות על עצם קיומו. בעמותת "כולן" גינו את השידור ותהו: "למה לתת במה כזו? איזה ערך יש למה שיש לו להגיד? למה משפחתה של שירה איסקוב צריכה לראות את זה? למה הציבור צריך להיחשף לדבריו? לכאן 11 התשובות".

גם מבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות", עינב שיף, הקדיש הבוקר את טורו לגינוי הכתבה. "מאחורי המילים האלה, 'אביעד משה מדבר' ו'שיחה בלעדית מהכלא', לא מסתתר הישג עיתונאי אלא החלטה איומה של חדשות 'כאן'", כתב שיף. "גרסתו כפי שנמסרה לאחד האירועים המזעזעים של השנים האחרונות לא עומדת בשום קריטריון עיתונאי סביר, וכל שכן נוכח היומרות של השידור הציבורי".

לילי בן-עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה בידי בן-זוגה, כתבה: "אסור לתת לרוצחים במות ציבוריות לנרמל רצח נשים, להתמסכן ולהונות צופים. שאביעד ידבר רק לקירות תא כלא אטום". טפיירו הגיבה הבוקר בציוץ: "ראשית, בואי לא נרצח אף אחד/ת, לשמחתנו שירה ניצלה בנס ובעיצומו של הליך שיקומי יחד עם בנה. שנית, אפשר לחלוק על הראיון אבל הרציונאל שעומד בבסיסו הוא להביא את הכרוניקה הנוראית של מי שביצע מעשה כה חמור למרות שנחשב לאדם 'נורמטיבי' והאם אפשר היה לעשות אחרת, הכתבה מדגישה את חומרת מעשיו".

ציוץ של שלי טפיירו

ציוץ של שלי טפיירו, 6.1.2021

מי שביקש לצפות בראיון הבוקר גילה כי נעלם מהרשת. האייטם באתר "כאן" נמחק. הקלטת הכתבה הוסרה מעמוד היוטיוב של התאגיד וכך גם הקלטת כל המהדורה. את "חדשות הערב" ערך אמש רועי ינובסקי. מנהל חטיבת החדשות בתאגיד הוא ברוך שי.

מחדשות כאן נמסר בתגובה: "הכתבה הוסרה מכל הפלטפורמות הדיגיטליות. נקיים דיון עם הגורמים הרלוונטיים כולל ועדת האתיקה על האופן שבו הוצגו החומרים בכתבה ונסיק מסקנות".

* * *

החלטה לראיין עבריין מעניקה לו הזדמנות לגרוף לגיטימציה ציבורית ומלבינה את תדמיתו. האם ומתי ראוי לראיין בני אדם שסרחו, וכיצד ראוי לקיים ראיונות כאלה? האזינו לראיון בתוכנית "קול העין".