סגירה נוספת של כלי תקשורת בקבוצת "ידיעות אחרונות", הנתונה במשבר כלכלי עמוק; היחלשות נוספת במעמדה של מרים (מימי) נופך-מוזס, בעלת מניות מרכזית ומי שהיתה מנהלת דומיננטית, ועובדים שחרדים לגורלם: בקבוצת התקשורת שהיתה פעם החזקה במדינה מתכוננים לסגירת Xnet, אתר הלייף סטייל הגדול ברשת העברית.

Xnet עלה לאוויר ב-2011, עם מערכות שכללה עשרות עיתונאים. עורך האתר הוא אילן יצחייק, מי שהיה בצוות ההקמה של ynet ועורך המשנה של האתר בשנותיו הראשונות. עם השנים קוצצה המערכת עוד ועוד, כיום היא עומדת על כתריסר עיתונאים והאתר מתמקד בסיקור אדריכלות, עיצוב, אופנה ואוכל (עורכי המדורים הם יובל ניב, נרי אבידן, איתי כץ וילנה וינברג). עם זאת, הוא מצליח להגיע לקהל של כ-3 מיליון גולשים בחודש, לפי נתוני סימילרווב, עם זמן שהות ממוצע גבוה של 22 דקות.

סיקור התחומים הללו אמור לעבור ל-ynet, והמהלך אמור לגרור פיטורים הן בצוות האתר הנסגר והן בצוות האתר הקולט. העילה תהיה, מן הסתם, צמצום כפילויות, אולם בפועל לא בטוח שישנן רבות כאלה, מאחר שב-ynet לא עוסקים בכל התחומים אותם מכסים ב-Xnet.

עיתונאי Xnet מאוגדים יחד עם עיתונאי "ידיעות אחרונות" בארגון העיתונאים, ובהתאם להסכם הקיבוצי הם מוגנים מפיטורי צמצום עד לפברואר 2021. אלא שב-ynet, בניגוד ל"ידיעות אחרונות" עצמו, טרם נחתם הסכם קיבוצי שמסדיר את זכויות העובדים. אם עובדי Xnet אכן יעברו ל-ynet יתכן שבארגון העיתונאים יתנו זאת בשמירת זכויותיהם.

כך או כך, במקרה שהפיטורים בפועל יידחו לפברואר, לא ברור אם עד אז ניתן יהיה לקיים את העבודה העיתונאית כסדרה והלכתה, האם התקציב ותנאי ההעסקה לא ייפגעו והאם ההנהלה לא תסב את האתר לערוץ תוכן שיווקי. היום נפגשו נציגי ארגון העיתונאים עם סמנכ"ל משאבי האנוש של הקבוצה, ורד סוטו אורגד, לפגישה ראשונית כדי לדון בסגירה. שני הצדדים העדיפו שלא להגיב לידיעה זו.

מייעלים מתחת לפנס

דף הבית של אתר Xnet (צילום מסך)

דף הבית של אתר Xnet (צילום מסך)

ההחלטה על סגירת Xnet מגיעה בעיצומו של משבר כלכלי עמוק בקבוצת "ידיעות אחרונות". הקבוצה סובלת הן מהמשבר הכללי בתחום התקשורת, הן מההיחלשות הדרמטית של עיתון "ידיעות אחרונות" בשל התחרות עם "ישראל היום", והן, כפי שנטען לאחרונה ע"י דוד ליבר, אחד הדירקטורים בקבוצה, מהפסד עתק של מיליארד שקל בהימורי מט"ח, שהסב לקבוצה ארנון (נוני) מוזס - המו"ל, העורך האחראי, האיש החזק בקבוצה ונאשם בפלילים ב"תיק 2000".

קבוצת "ידיעות אחרונות" סובלת באופן מסורתי מכפילויות באגפיה השונים, אולם לא לגמרי ברור מדוע מהלך ייעול מתבקש, פוגע דווקא באתר כמו Xnet, שכאמור מגיע לקהל רחב יחסית ואף צבר מוניטין בתחומי הכיסוי שלו. האתר משמש גם כבמה של כל תכני המגזינים המודפסים של הקבוצה, וסגירתו, בניגוד למשל לסגירת מוסף מודפס, לא צפויה לחסוך הוצאות ניכרות (כל עוד יישמרו זכויות העובדים הקיימים).

דווקא במקומות בהם הכפילויות זועקות לעין, כושלים המנהלים המתחלפים של "ידיעות אחרונות" (לאחרונה נכנס לתפקיד מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ) מלבצע ייעול. הדוגמה הבולטת היא בתחום הכלכלי: הקבוצה מפעילה הן מערכת כלכלית במוסף "ממון" של העיתון המודפס "ידיעות אחרונות", הן מערכת כלכלית ב-Ynet והן עיתון כלכלי שלם - "כלכליסט". הניסיונות החוזרים ונשנים להביא לאיחוד בגזרה זו, כשלו שוב ושוב בשל מאבקי כוח ואגו פנימיים.

רשת המגזינים דועכת

זווית אחרת דרכה ניתן לבחון את סגירת Xnet היא של יחסי הכוחות בצמרת הקבוצה, המוחזקת עדיין כאחוזה משפחתית של משפחת מוזס לענפיה ודורותיה. Xnet הוא חלק מרשת המגזינים של "ידיעות אחרונות", נחלתה של מימי מוזס, דירקטורית ובעלת מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" ומי שכרתה ברית עם נוני מוזס בתקופת מאבקי השליטה שאחרי מות אביו, נח מוזס.

מימי מוזס היא מנכ"לית "לאשה", הנכס ההיסטורי הבולט והחשוב של קבוצת המגזינים, שכמוה - נמצא גם הוא בדעיכה מזה שנים. לצד "לאשה" ו"מנטה", כללה קבוצת המגזינים גם את "בלייזר", שנסגר לאחרונה ותכניו מהווים כעת ערוץ ב-ynet, ו"פנאי פלוס" שממשיך לצאת במתכונת מצומצמת ופועל גם הוא בעיקר כערוץ ב-ynet (מגזין אחר, "גו סטייל", נסגר גם הוא השנה).

מוזס, בת 78, לא העמידה ממשיכים בקבוצת "ידיעות אחרונות", ונראה שהחלק בקבוצה הנמצא בניהולה מתכנס לתוך ynet, אתר שבאופן אירוני, היתה היא הרוח החיה מאחורי הקמתו אולם נדחקה ממנו לאחר שגדל והצליח. גורל דומה נחלה סוכנות הייצוג "לוק", שהיתה תחת שליטתה של מימי מוזס אך רוקנה מנכסיה, שעברו לסוכנות ADD של בתו של מוזס, הדס, ובעלה ירון ליכטנשטיין.