קוראים וקוראות יקרים, אחרי חודשים ארוכים של בדיקות, תכנון מדוקדק והצבעת אמון של ועד עמותת "העין השביעית" ו-4,000 המו"לים של מיזם העיתונות העצמאית "שקוף" – אנחנו גאים ומתרגשים להודיע על ההחלטה לקדם איחוד בין שני כלי התקשורת, שיפעלו לפי מודל המו"לים: הישענות מלאה על תמיכת הציבור מהשקל הראשון ועד האחרון.

המודל השאפתני הזה הוכיח את עצמו ב"שקוף", שגייסה עד כה אלפי מו"לים שמאפשרים לה יציבות כלכלית וחופש עיתונאי מלא, ללא כל תלות במפרסמים או בתורמים גדולים. כעת מצטרף למודל גם אתר "העין השביעית", גוף התקשורת העצמאית הוותיק בישראל, בתקווה להצעיד את העיתונות העצמאית כולה לשלב הבא.

אנחנו עושים זאת מתוך תחושת מחויבות עמוקה, אחריות והכרת תודה לכל מי שצעד איתנו עד הלום, ומבקשים את תמיכתכן ותמיכתכם האקטיבית במהלך. אתר "העין השביעית" ימשיך לפעול באותו האופן, עם אותם כותבים ומדורים, בעצמאות מערכתית מלאה, תוך שותפות עם "שקוף" ובעיקר עם עם גב ארגוני וכלכלי הרבה יותר יציב וחזק.

אבל כדי שזה יצליח אנחנו זקוקים לכם ולכן. יש לנו הזדמנות להתחיל יחד מהפכה בתקשורת העצמאית בישראל. המודל: עיתונות שממומנת רק על-ידי הציבור, על-ידי קבוצה רחבה של מו"לים – אזרחים ואזרחיות שמתחייבים לתמיכות חודשיות עם תקרה מוגבלת.

יחד, שתי המערכות העיתונאיות שלנו מגיעות לקהל של מאות אלפי קוראים. התמיכה שלכן ושלכם היא מה שמעניק לנו את הכוח להמשיך לחקור, לחשוף ולפרסם – ולשנות את המציאות. המודל שלנו מבוסס על תמיכת הציבור. לכן, אנחנו חייבים לגייס בשבועות הקרובים עוד לפחות 2,000 מו"ליות ומו"לים שיתמכו באופן קבוע בעיתונות החופשית של "העין השביעית" ו"שקוף".

כל אחת ואחד יכולים להיות מו"ל. כל מה שצריך זה לתמוך בפעילות "העין השביעית" ו"שקוף" בסכום חודשי של בין שקל אחד לאלף שקלים – לפי היכולת. כל מו"ל קובע, וכל הקולות שווים בלי קשר לגודל התמיכה. הצטרפו עכשיו. ואם כבר הצטרפתם, זה הזמן להזמין גם את בני המשפחה והחברים להיות חלק מהשינוי – מתנה לדמוקרטיה לקראת השנה החדשה.

דרושים: 2,000 מו"לים חדשים

המהלך הזה לא במקרה קורה עכשיו. הטיפול הממשלתי הכושל במשבר הקורונה, הכאוס הפוליטי והמתקפה של נתניהו והליכוד על שומרי הסף הולידו – ובצדק – משבר אמון חריף בין הציבור לבין הממסד והתקשורת הישנה. התקופה הקשה שעוברת על כולנו מחדדת את קווי המתאר של הפתרון הדרוש: לתת פייט אמיתי לחיבור בין השלטון להון וביניהם לעיתון, לפעול בנחישות למען חופש העיתונות והביטוי, למען הדמוקרטיה ולמען העתיד של כולנו.

בשנים האחרונות העיתונות העצמאית בישראל הולכת ומתרחבת ומגדילה את השפעתה, כפי שניתן היה לראות בהיענות הנפלאה לכנס העיתונות העצמאית שערכנו בשנתיים האחרונות. אבל יש עוד הרבה לאן לצמוח – ובשביל זה חשוב לאחד כוחות. כדי שנוכל להמשיך לפעול באופן חופשי ועצמאי – ומתוך יציבות כלכלית.

בחודשים האחרונים הצוותים המקצועיים של "שקוף" ושל "העין השביעית" ביצעו בדיקת היתכנות מעמיקה בכל הרמות – הערכית, המקצועית, הבינאישית והכלכלית – לאיחוד אפשרי של שני הגופים. לאחר שבחנו את כל ההיבטים והגענו להסכמות, המלצנו לוועד המנהל של עמותת "העין השביעית" ולמו"לים של "שקוף" לאשר את מיזוג שני הגופים, שיתחילו לפעול יחד עם המודל הכלכלי והמערכת המינהלית של "שקוף".

לשמחתנו הרבה, לפני כמה ימים, בסיומו של תהליך שיתוף ציבור ייחודי, 90% מ-4,000 המו"לים של "שקוף" אישרו את האיחוד עם "העין השביעית". התמיכה הגורפת הזאת רק מוכיחה עד כמה גם בעיני הציבור המהלך הזה משמעותי ונחוץ. במקביל קיימה עמותת "העין השביעית" רצף של דיונים פנימיים שבסיכומם החליט הוועד המנהל לאשר פה אחד את האיחוד.

אבל כדי שהאיחוד יצליח וייצא לפועל במלואו, עלינו לגייס 2,000 מו"לים חדשים. אנשי תקשורת, פעילים, חוקרים ואזרחים אכפתיים שחופש העיתונות חשוב להם, שרוצים לקבל תוכן אמין, מעניין ומקצועי שלא יכול להתפרסם בשום מקום אחר. אנשים שרוצים להבין איך עובדת המערכת, מה עומד מאחורי הסיסמה "הון-שלטון-עיתון", איך זה משפיע על החיים של כולנו ואיך אפשר לשנות. ללא תמיכת הציבור, לא נוכל לבצע את האיחוד.

על-פי ההסכם שגיבשנו, אם נצליח לגייס את תמיכת הציבור, "העין השביעית" תעבור לפעול במודל המו"לים של "שקוף" כשכל אחת מהמערכות העיתונאיות תמשיך לפעול בנפרד באתרים המקוריים ותשמור על עצמאות מלאה.

כל אחד מהגופים יביא לאיחוד את התכנים הייחודיים שלו, את המקצוענות והמקורות שלו, את הקהלים ואת החוזקות שלו. את הכוחות המשותפים האלו אנחנו שואפים לנצל לטובת יותר תחקירים, יותר חשיפות, יותר דיווחים בזמן אמת וסיקורי עומק, התנסות במגוון של כלים, פלטפורמות ומדיומים כמו וידיאו ופודקאסטים.

עבורנו, היציאה לדרך חדשה היא התשובה המהדהדת לעיתונאים מטעם, לסיקור השטחי ולתרבות הקליקבייטים. יחד איתכם, במימון ציבורי מהשקל הראשון ועד האחרון, נקדם נורמות של שקיפות, של מעורבות ציבורית ושל עיתונות חוקרת וביקורתית, שמסתערת על מוקדי הכוח בלי עסקאות ובלי ניגודי עניינים. כדי שהאיחוד הזה ייצא לפועל ויהפוך למציאות שתאפשר לשני האתרים לפעול באופן חופשי, ללא תלות במפרסמים או בקרנות, אנחנו זקוקים לתמיכה שלכן ושלכם.

איך אפשר לעזור לאיחוד להצליח?

היעד שלנו הוא לגייס, בשלב הראשון, 60 אלף שקל נוספים בתמיכות חודשיות קבועות. בתקופה האחרונה הצלחנו, במאמץ משותף של שני האתרים, לגייס כבר כשליש מהיעד הזה. אנחנו חייבים גב של עוד לפחות 2,000 מו"לים ומו"ליות בשלב הזה, לפני שנוכל להמשיך לטפס ליעד הבא. גיוס המו"לים החדשים יימשך לאורך השבועות הקרובים. בפרק הזמן הזה, נשמח אם תעבירו את הפניות שלנו לבני משפחה, קולגות, חברות וחברים – ותציעו גם להם להצטרף. שתפו את התכנים שלנו ברשתות החברתיות ובאפליקציות המסרים, וסייעו לנו להגיע ליעד.

שלכם,

שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז