חג גדול היה לקהילת משתמשי הקנאביס הלא-ממש-רפואי בישראל. לפני שבועיים התפרסמו ברעש רב ידיעות שבישרו כי הליכוד ומפלגת כחול-לבן מקדמות רפורמה בתחום. הדברים דווחו בכל כלי התקשורת המרכזיים, ובכולם הנוסח היה פחות או יותר זהה. לכאורה, מדובר בעניין גדול. הנושא קרוב ללבם של רבים שישמחו על כל שינוי שיקל על צריכת קנאביס. עם זאת, בשלב זה המהלך עדיין עשוי להתברר כספין. תמרון שתכליתו לשמח אנשים באופן זמני, אך לא ממש ייצא לפועל. יש לכך כמה סיבות, אבל המעניינת מכולן נעוצה עמוק בלאס-וגאס ובמקאו. שמה משפחת אדלסון.

שלדון אדלסון תרם בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים לבנימין נתניהו. זה לא נעשה באמצעות העברת כספים ישירה. הוא ייסד עיתון שעיסוקו העקבי הוא תמיכה קולנית וחסרת פשרות בנתניהו. "ישראל היום" הוא מיזם ללא מודל כלכלי ברור או ידוע. במהלך השנים הפסיד העיתון מאות מיליוני שקלים. ב-13 השנים שחלפו מאז היווסדו, מערכת החינמון עמדה לצד נתניהו וכמעט מעולם לא יצאה נגדו. "ישראל היום" הוא מקרה של אדם עשיר מאוד שהחליט להשקיע סכום כסף עצום בבניית מכונה שתיטיב עם פוליטיקאי אחד ויחיד.

וכאן צריכה להישאל שאלת הסיבה. האם אדלסון מקבל תמורה מראש ממשלת ישראל על השירות היקר הזה? עד כמה שידוע, תרומתו של אדלסון לנתניהו לא מותנית בפעולה ספציפית. בניגוד ליחסים של ראש ממשלת ישראל עם טייקונים אחרים, שעל חלקם הוא עומד כעת לדין, לא זכורים מקרים רבים שבהם התעורר חשד שנתניהו מנסה לסייע ישירות לאיל ההימורים. וכפי שזה נראה כרגע, אדלסון מרוצה מנתניהו (פחות או יותר), רוצה לראות אותו ממשיך בתפקידו ולא מצפה ממנו לתמורה אישית.

אבל עכשיו מגיע מקרה מבחן. לגליזציה של קנאביס היא נושא רגיש ובעייתי בעיני האדלסונים. אחד מבניו של אדלסון מת משימוש יתר בסמים (קשים). אף שלמותו לא היה כל קשר לקנאביס, המאבק בלגליזציה נתפס על-ידי משפחת אדלסון כמטרה חשובה. מרים אדלסון, אשתו של שלדון והמו"לית הרשמית של "ישראל היום", היא בהכשרתה רופאה המתמחה בטיפול בהתמכרויות. שני בני הזוג תומכים בהשקפה שנויה במחלוקת שלפיה שימוש בסמים קלים מוביל בהכרח לשימוש בסמים קשים. נושא הלגליזציה נמצא בדמם. עבורם מדובר בעקרון יסוד שאין להתפשר עליו.

"להגיד לא ללגליזציה!". הפניה לטור מאת מרים אדלסון על שער "ישראל היום", החודש (לחצו להגדלה)

"להגיד לא ללגליזציה!". הפניה לטור מאת מרים אדלסון על שער "ישראל היום", החודש (לחצו להגדלה)

משפחת אדלסון מחזיקה בשלושה עיתונים. שניים בישראל ("ישראל היום" ו"מקור ראשון") ואחד בנבאדה (Las Vegas Review-Journal). האדלסונים הם לא מהמו"לים שמקבלים פרסים בתחום חופש העיתונות. העיתונים שבבעלותם נדרשים לשמש קול לדעות של הבעלים. סיפור אחד על העיתון האמריקאי שלהם ממחיש זאת: ה"לאס-וגאס ריביו-ג'ורנל" היה קול עצמאי ונחוש לפני שנקנה בידי האדלסונים. לאחר הרכישה, שבהתחלה אדלסון הכחיש את עצם קיומה, הפעיל המו"ל את כל הכלים שברשותו כדי לדכא קולות עצמאיים בעיתון. הגישה הזאת בלטה בעיקר בתחום הקנאביס. לפני הרכישה, העמדה המערכתית של העיתון צידדה בלגליזציה. לאחר הרכישה בידי משפחת אדלסון, העיתון הפך כיוון.

"ישראל היום" לא מרבה לעסוק בלגליזציה, או בכלל בקנאביס. כשמתפרסמות שם כתבות בנושא, הטון הוא בדרך כלל שלילי (הנה אחת אופיינית מהימים האחרונים). בין אנשי המערכת יש ודאי כאלה שתומכים בלגליזציה, אך קולם לא נשמע על גבי העיתון. מדי פעם, העיתון נותן במה למרים אדלסון כדי שתסביר עד כמה קנאביס פוגע בהתפתחות המוח הצעיר – וכמובן, כיצד הוא מוביל לסמים קשים.

ללא קשר לוויכוח העקרוני על לגליזציה, ברור שהאדלסונים נגדה. זכותם. הם יעשו הרבה, אולי כל שביכולתם, כדי למנוע התפתחויות שהם תופסים כשליליות בנושא הזה. וכאן נכנסת לסיפור יוזמת הקנאביס שהתפרסמה בימים האחרונים. יוזמת הלגליזציה הנוכחית היא מקרה מבחן לעצמאותו של ראש ממשלת ישראל. התמיכה אדירת הכספים שמספק לו איל ההימורים באה לכאורה ללא בקשות ספציפיות. על פניו, לא מדובר כאן על יחסי "תן וקח" – אלא רק "קח וקח". אבל עד עתה לא התפרסם כי תמיכה זו עמדה למבחן בנושא בעל חשיבות עקרונית למשפחת אדלסון.

האם זה בכלל אפשרי? לא הייתי עוצר נשימתי. ההבטחות ללגליזציה עושות נעים לרבים. עד עכשיו, אנחנו עדים בעיקר להכרזות. מעט מאוד קרה בשטח. הרבה צריך לקרות כדי לשכנע שהפרסומים מהעת האחרונה הם יותר מתמרון יחצני שנועד לגרום לציבור לחבב ממשלה מנופחת ולא אהודה. גם העובדה שקידום החקיקה נמסר לידי חברי-כנסת צעירים, בלי הרבה ניסיון וגב פוליטי, לא משקפת לה עתיד מזהיר. כרגע היא נחגגת בתקשורת וברשתות החברתיות, אבל היא עדיין עלולה להיקבר בשקט, הרחק מהכותרות.

אבל יכול להיות גם שהתחזית הזאת תתבדה. אם יוזמת הלגליזציה בכל זאת תקודם ותצא לפועל, אפשר יהיה לתת לנתניהו נקודות זכות: הוא ייחקק במקרה הזה כמדינאי שעמד על עקרונותיו נגד הנדיב שפועל למענו כבר שנים. במקרה כזה, נוכל לחזות לראשונה בהתנגשות חזיתית בין נתניהו למכונת העיתונות שבנו עבורו האדלסונים. וזה יהיה מחזה יוצא דופן.

אילן זיסר הוא איש הייטק