הכותרות בהרחבה

המועמד הדמוקרטי ברק אובמה טוען כי נערך נגדו מסע השמצות בקהילה היהודית ("הארץ") ומצהיר: "אין מה לחשוש ממני" ("מעריב"). ב"הארץ" מביא שמואל רוזנר את עיקרי משנתו הפוליטית של אובמה ביחס לישראל: כן לישראל כמדינה יהודית, לא לזכות השיבה, לא לשיחות עם חמאס כל עוד אינו מכיר בישראל, כן לשתי מדינות לשני עמים, אבל רק במציאות בה הפלסטינים מפסיקים לירות רקטות על הישראלים. בקיצור: בקלות היה יכול לרוץ לבחירות בארץ, אם לא היה צעיר מדי.

ההשמצות, אגב, הן שאובמה הוא מוסלמי וקשור לפעיל האנטישמי לואיס פארחן, מספרת טל שניידר מ"מעריב" (אובמה מכחיש: "אני נוצרי פעיל").

לפי סקר "גאלופ" שמביא "הארץ" בצמוד לידיעה על אובמה: ג'ון מקיין מוביל בקרב המועמדים הרפובליקאים (31%) כשאחריו מייק הקאבי (20%), והילארי קלינטון מובילה בקרב המועמדים הדמוקרטים (47%) כשאחריה אובמה (31%).

ש-ל-ג!

מזג אוויר הוא נושא עיתונאי מפוקפק למדי כשמדובר בקצת שלג, ולא בסופות הוריקן או גלי צונאמי. לכן, האם אפשר ללמוד משהו על שלושת היומונים המרכזיים מהאופן בו הם מטפלים בסוגיית מזג האוויר ה(יחסית) קיצוני שעתיד להתרגש עלינו? השלג (שלג! כאן אצלנו! במזרח התיכון!!) תופס מקום מקום של כבוד בשער "ידיעות אחרונות" וכמעט כפולה בעמודים הפנימיים (כולל מפה המציינת באופן רנדומלי את האיזורים השלגיים); ב"מעריב" השלג זוכה למשבצת קטנה יותר בשער ולפחות מעמוד בפנים; בשער "הארץ" הוא מוצנע בשער ומקבל רבע עמוד בפנים.

על מלאכת כיסוי השלג אמונים ב"ידיעות אחרונות" שישה כתבים: צבי זינגר, עידן אבני, דני אדינו אבבה, ראובן וייס, מאיר תורג'מן ודוד רגב; שישה כתבים גם ב"מעריב": אושרת נגר לויט, רוני מלול, אריק בנדר, גלעד שנהב, אבי אשכנזי ויובל גורן. ב"הארץ" חסכו ושלחו לשטח רק חמישה כתבים: רוני זינגר חרותי, צפריר רינת, יהונתן ליס, ג'קי חורי ואלי אשכנזי. "זו שעתם היפה של החזאים", כותב אייל לוי בטור הטלוויזיה ב"מעריב".

על מה מדווח צבא הכתבים הנ"ל? שני חסרי בית שקפאו למוות בתל-אביב ובת-ים, ההכנות בירושלים ובחרמון, פינוי צירים לחברי ועדת וינוגרד שיתכנסו מחר בבנייני האומה בירושלים.

יכול להיות גם שהשלג הצפוי הוא זה שהחריד את מחלק "ישראל היום", שנעדר ממשמרתו ליד משרדי "העין השביעית"? (לא ממש ליד, די רחוק אפילו. ועוד ברוח הזאת. הייתי דורש את כספי בחזרה אם לא היה מדובר בחינמון).

עתידות: מחר תקבל דו"ח

יום אחד לפני פרסום דו"ח וינוגרד, את מקום הכבוד על שערי העיתונים תופסים, כמובן, מנהיגינו. מזל מועלם מ"הארץ" מצטטת את "מקורבי אולמרט" המצהירים כי מקורבם יסרב להקדים את הבחירות. שחר אילן יוצא למתקפה חזיתית על ועדות חקירה באשר הן: "היישום מתחיל ונגמר בעניין האישי" (שלמה בן-עמי), "משפטיזציה של החיים בישראל" (אמנון רובינשטיין)", "ועדות החקירה הפכו לאליל שלכולם נוח לסגוד לו" (אריק כרמון). גם דורי קלגסבלד נגד ועדות חקירה. שחר מסכם: הועדות עוסקות יותר מדי בעריפת ראשים, מביטות על העבר ולא על העתיד, ולוקח להן יותר מדי זמן לעשות זאת.

ב"מעריב" הכותרות בסימן דו"חות והדחות: ברק מנסה להדיח את בכירי "קדימה" שידיחו את אולמרט, והם מצידם מדיחים אותו להדיח את עצמו מהממשלה. "אולמרט מדו"חדח" היא כותרת מאמרו של בן כספית, שבזמן האחרון לא מחבב כל כך את ראש הממשלה: "אולמרט עושה הכל כדי שאף אחד לא יקפוץ ראשון, ואם כן, שיקפוץ לבריכה ריקה. כמו שקרה לאביגדור יצחקי בפעם הקודמת. הוא מהדק שורות, סוגר פערים, מכין לעצמו את יום רביעי כמו שבעלות הברית הכינו את הפלישה לנורמנדי. הלוואי שהיה מכין ככה גם את המלחמה, ואז לא היה נמצא היום במקום שהוא נמצא".

גם ב"ידיעות אחרונות" מספרים בשם מקורבי ראש הממשלה שאולמרט לא מתכוון להקדים את הבחירות (שמעון שיפר ויובל קרני), ומביאים את "דף המסרים של קדימה ליום הדו"ח" (יובל קרני): "לא מתעמתים עם המשפחות השכולות", "הליקויים בצבא תוקנו", "ההרתעה שופרה", וראש הממשלה "לא יתפטר אלא יקח אחריות על תיקון הליקויים". לפי "ידיעות אחרונות" את הדף חיבר עתניאל שנלר מ"קדימה".

עוד על השער

"מעריב" עם כותרת הפחדה: "סכנה בארגז החול". לפי יובל לידור, "עשרות רשויות לא מחליפות את החול בגנים והילדים נחשפים למחלות זיהומיות". שלא לדבר על הלכלוך שזה עושה בבית.

"הארץ" מביא בעמוד הראשי ובעמודים הפנימיים קטע מספרם של עמוס הראל ואבי יששכרוף "קורי עכביש - סיפורה של מלחמת לבנון השנייה" (הוצאת "ידיעות אחרונות"). באמצע הקטע טמונה אנקדוטה מצמררת משהו: קצין השיתוף הארטילרי של גדוד 9 מחטיבה 401 שלחמה באותו קרב בסלוקי בימים האחרונים והשנויים במחלוקת של המלחמה, היה עמי בן דוד, כתב לענייני פלילים ב"מעריב" שתוך כדי לחימה "עידכן" את המג"ד במידע שהגיע אליו בקשר להתקדמות לקראת חתימת הסכם הפסקת אש.

"ידיעות אחרונות" מצטט את עמרי שרון "אני הולך לכלא כמו גבר", ומביא טורים של שני טוראי המחמד של העיתון, אורי אורבך ("טוב להיווכח כי טחנות הצדק טוחנות לאט גם את החזקים. תרומתו העיקרית של עמרי שרון לחיים הציבוריים תהיה אפוא בהטמעת הידיעה כי לא הכל מותר, ויש גבול לכל תעלול") וחנוך דאום ("שרון הוא אדם נוח לבריות, סייר מתנדב ופעיל למען איכות הסביבה"). שרון יקבל חופשה פעמיים בשבוע כדי לבקר את אביו (מיכל גולדברג, איתמר אייכנר וצביקה ברוט).

מה קורה בפנים

בחלק ב' של "הארץ" יואל מרקוס חושף: מעולם לא אכלתי ארוחת בוקר עם אהוד אולמרט, וקורא "לחכות עם הגיליוטינה". לא נרשם גילוי באשר לארוחות ערב וצהריים. נחמיה שטרסלר טוען שמדיניות "השמים הפתוחים" של מופז היא "ספין מוצלח", שנועד להלבין את הכספים (30 מיליון דולר) שיועברו לחברות תעופה ישראליות (ובמיוחד ל"אל על") כ"סבסוד הוצאות ביטחוניות".

באותו מקום, כותב משה נגבי על ספין אחר, "הספין המופרך מכולם": הטענה לפיה התפטרות אולמרט תוביל לבחירות מוקדמות. לפי נגבי, החוק קובע כי התפטרות ראש ממשלה מביאה אחריה נסיונות הרכבת ממשלה שמטיל הנשיא, ולא הכרזה על בחירות.

ב"גלריה" כתבת השער עוסקת בבתי ספר לעיצוב ש"צצים באחרונה כמו מנורות של פיליפ סטארק" (במחוזותי לא נרשמה הצפה במנורות של פיליפ סטארק, ועולה שוב השאלה: באיזה מרחב חיים בדיוק העורכים ב"גלריה", שבו מנורות של פיליפ סטארק הן חזון נפרץ?).

ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב" [אסף זלינגר] מדווחים על מחאת תלמידים והורים נגד משרד החינוך על שייקר את מחירי המסע למחנות הריכוז בפולין - 6,000 שקלים במקום 4,500. 130 תלמידי תיכון "ליאו בק" בחיפה ביטלו את הרשמתם.

ב"מעריב" מדווח עידו אפרתי על פינוי בסיס חיל האוויר שדה דב, לקראת הפיכתו לשטח מגורים (13 אלף יחידות דיור בשווי שני מיליארד דולר). וב"ידיעות אחרונות" העדיפו לא לשלם 200 אלף דולר, ושלחו את יניב חלילי לסימולציה של טיסת החלל של "וירג'ין" ולא לטיסה עצמה (סיכום החוויה: קשה להתיר את החליפת החלל, עובדה מסתכלת ככל שהדברים אמורים בהזדקקות לשירותים).

בשולי העיתונים

ועוד: בבריטניה הודיעה הממשלה כי תכיר בתעודות ההכשרה המקצועית שמעניקה רשת המזון המהיר מק'דונלדס לעובדיה - כאל תעודת בגרות ("מעריב"); הסרט "Meet The Spartans", פארודיה על הסרט "300", מככב בראש רשימת שוברי הקופות בארצות הברית ("רמבו" במקום השני) ("גלריה"); ואחמדינ'גאד יערוך ביקור היסטורי בעיראק ("הארץ", "מעריב").

ובשולי הדברים: מישהו לא לחץ על "שיפט", ובטור הטלוויזיה ב"מעריב" הוחלף בכמה מקומות הסימן ' בסימן >. מזל שלא סיקרו שם בדיוק ראיון בפיג>מה של יחימוביץ> אצל אברמוביץ>.