עיתונאי "הארץ" אסף רונאל יפצה את שפי פז וסוזי כהן-צמח, ממובילות המאבק נגד הזרים בישראל, אחרי שכינה אותן "ניאו-נאציות", כך פסק בשבוע שעבר שופט בית-משפט השלום בתל-אביב–יפו יאיר דלוגין. עם זאת, הפיצוי לפז וכהן-צמח יהיה נמוך יחסית בשל התנהלות השתיים במהלך המאבק שהובילו נגד מבקשי המקלט בתל-אביב.

השופט דחה גם את בקשת התובעות למחיקת הפרסום נשוא התביעה ולפרסום הכחשה והבהרה, ולא חייב את רונאל בהוצאות "בהתחשב בכך שהסכומים שנפסקו לתובעות נמוכים במידה ניכרת ממה שתבעו ומהווים פחות מ-6% מהם".

לפני כשנתיים צייץ רונאל בחשבון הטוויטר הפרטי שלו על מפגש שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פז וכהן-צמח (אז חברת מועצת העיר תל-אביב). בציוץ, שנכתב באנגלית, תיאר רונאל את השתיים כ"מנהיגות התנועה היודו-ניאו-נאצית נגד פליטים אפריקאים".

בעקבות הציוץ הגישו פז וכהן-צמח תביעת דיבה נגד רונאל. באמצעות עורך-הדין איתמר ברקאי דרשו השתיים פיצוי בסך 560 אלף שקל בגין הוצאת דיבתן. פז דרשה פיצוי בסך 421 אלף שקל ואילו כהן-צמח דרשה פיצוי בסך 140 אלף שקל. הסכום שדרשה פז גבוה יותר משום שרונאל תייג אותה בציוצים נוספים שבו כינה אותה "ניאו-נאצית".

השתיים טענו כי רונאל פרסם "דברי שקר, הבל, הכפשה והסתה" כנגדן, "וזאת כחלק ממסע הכפשה והשמצה" שרונאל לקח בו חלק. "מעשיו הנלוזים של הנתבע נעשו מתוך מניע אישי גרידא", נטען בכתב התביעה, "מתוך רצון וכוונה להכפיש, לבוז, לפגוע ולהשפיל את התובעות ולהציגן באופן 'דמוני' על-ידי השוואתן באופן שקרי ובזוי לגרועים שבאויבי האנושות כולה והעם היהודי בפרט ולממשיכי דרכם האידיאולוגית השטנית והחשוכה, זאת אך בשל 'חטאן' של התובעות [...] שהעזו להימנות עם המוחים כנגד השארתם של אותם מסתננים לא חוקיים במדינת ישראל בכלל ובדרום תל-אביב בפרט, והעזו לדרוש את גירושם תוך קריאה למדינה לממש את מדיניות ההגירה הקבועה בחוק, עמדה אשר עומדת בניגוד לעמדותיו של התובע".

בכתב ההגנה שהגיש רונאל, באמצעות עורכי-הדין תמיר גליק וירון שלמי, נטען כי "הנתבע לא השווה את מעשיהן ו/או פעולותיהן למעשי הנאצים. רב ההבדל, וזאת טחו עיניהן של התובעות מלראות, בין הבעת דעה לגיטימית על התנהלות התובעות, הדומה לזו של מקביליהן שונאי הזרים [...] ושהם הפשיסטים הניאו-נאצים בני זמננו, ובין השוואה לזוועות הנאצים".

רונאל מבהיר בכתב ההגנה כי הוא "עומד מאחורי השוואה זו", ואף טוען כי גם התובעות "מאשרות אותה". כך, לדוגמה, מזכיר רונאל כי פז מכנה את עצמה "פשיסטית" ואת עצמה וחבריה היא מכנה "גנ"פים", ראשי תיבות של "גזענים, נאצים פשיסטים". כהן-צמח, מוסיף רונאל, מכנה את עצמה "נאצית גאה" ו"גזענית גאה" – אמירות שלדבריו מבססות את ההשוואה שערך בינה לבין ניאו-נאצים.

השופט דלוגין דחה את טענות רונאל וקיבל את התביעה. בפסק דין ארוך ומפורט קבע השופט דלוגין כי לא עומדות לרונאל אף אחת מההגנות בחוק איסור לשון הרע.

"לא הוכח שהתנהלותן [של פז וכהן-צמח] כלפי המסתננים נובעת מצבע עורם או מטעמים של גזע", כתב השופט. "[...] התובעות, אשר כל ההתנהלות שלהן כלפי המסתננים נובעת ממה שההסתננות גרמה לדרום תל-אביב, ולא בשל עצם העובדה שהמסתננים אינם לבנים, אינן יכולות להיחשב כמי שמעודדות לאומנות לבנה ואלימות כלפי אנשים שאינם לבנים, במובן של ההגדרה של ניאו-נאציזם".

מכאן הגיע השופט דלוגין למסקנה כי "גם אם הנתבע זכאי לבקר את התובעות על התנהלותן במסגרת המחאה, אין אמת עובדתית כלשהי בכינוין של התובעות 'ניאו-נאציות', שכן אין כל דמיון בין התורה הניאו-נאצית (ולא רק הנאצית), לבין ה'תורה' שעומדת מאחורי המאבק נגד המסתננים". לגבי הציטוטים הרבים שהביא רונאל להגנתו מפי פז, קיבל השופט את גרסת התובעות כי מדובר באוסף של הערות שנעשו "בלשון אירונית, סרקסטית ולשון סגי נהור".

אחרי שהשופט דחה גם את הטענות לתום לב והבעת דעה, נפנה לפסוק את הפיצוי. בשלב זה פנה השופט דלוגין ובחן את האמירות והמעשים של פז וכהן-צמח לאורך השנים שניהלו את מאבקן נגד הזרים בתל-אביב.

לגבי פז צייין השופט כי היא צילמה קטינים בלא רשות, עד כדי הטרדה ממש; התבטאה בגזענות כשאמרה בין היתר "הם דואגים רק לילדי הג'ונגל" או "זה יותר גרוע מחברון פה"; ורמזה כי פעילי ארגונים המסייעים לילדי מבקשי מקלט הם פדופילים. עוד ציין השופט כי שותפתה של פז (לא כהן-צמח, אלא אחרת), התבטאה פעמים רבות באופן גזעני בנוכחות פז, כולל בביטויים "כושים", "קונטה קינטה הזה","זה מקום של יהודים סתום את הפה אתה", ו"סתום את הפה יא כושי" ו"מסתננים מאחורה יהודים מקדימה" (על אמירה אחרונה זו הגיבה פז: "נכון ככה צריך להיות").

עוד ציין השופט כי פז שרפה בעבר תמונות של שר הפנים אריה דרעי וקריקטורות של ראש העירייה רון חולדאי, כינתה את בג"ץ "מושחת" ונעצרה מספר פעמים במהלך הפגנות בחשד להפרת הסדר וסיכון שלום הציבור. משום כל זאת חייב את רונאל לפצות את פז, שתבעה כאמור 421 אלף שקל, ב-20 אלף שקל בלבד.

לגבי כהן-צמח, ציין השופט, כי יש לראות בה אחראית שותפה לאופן שבו התנהלה המחאה נגד הזרים, התנהלות שכוללת התבטאויות גזעניות, כמו גם הטרדה של המתנדבים למען מבקשי המקלט. לאור זאת קבע השופט דלוגין כי רונאל יפצה את כהן-צמח, שתבעה 140 אלף שקל, ב-12,500 שקל.

רונאל לא חויב בהוצאות.

5639-05-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 841KB)