אסף רונאל, עד לאחרונה עורך חדשות החוץ של "הארץ", לא השווה את שפי פז וסוזי כהן-צמח, ממובילות המאבק נגד הזרים בישראל, לנאצים אלא לניאו-נאצים, כך מודגש בכתב הגנה שהוגש מטעמו בשבוע שעבר, במענה לתביעת דיבה שהגישו נגדו השתיים.

בתחילת חודש אפריל האחרון צייץ רונאל בחשבון הטוויטר הפרטי שלו על מפגש שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פז וכהן-צמח (חברת מועצת העיר תל-אביב). בציוץ, שנכתב באנגלית, תיאר רונאל את השתיים כ"מנהיגות התנועה היודו-ניאו-נאצית נגד פליטים אפריקאים".

בעקבות הציוץ הגישו פז וכהן-צמח תביעת דיבה נגד רונאל. באמצעות עורך-הדין איתמר ברקאי דרשו השתיים פיצוי בסך כ-560 אלף שקל בגין הוצאת דיבתן. פז דרשה פיצוי בסך כ-421 אלף שקל ואילו כהן-צמח דרשה פיצוי בסך כ-140 אלף שקל. הסכום שדרשה פז גבוה יותר משום שרונאל תייג אותה בציוצים נוספים שבו כינה אותה "ניאו-נאצית".

השתיים טענו כי רונאל פרסם "דברי שקר, הבל, הכפשה והסתה" כנגדן, "וזאת כחלק ממסע הכפשה והשמצה" שרונאל הוא רק חלק ממנו. "מעשיו הנלוזים של הנתבע נעשו מתוך מניע אישי גרידא", נטען בכתב התביעה, "מתוך רצון וכוונה להכפיש, לבוז, לפגוע ולהשפיל את התובעות ולהציגן באופן 'דמוני' על-ידי השוואתן באופן שקרי ובזוי לגרועים שבאויבי האנושות כולה והעם היהודי בפרט ולממשיכי דרכם האידיאולוגית השטנית והחשוכה, זאת אך בשל 'חטאן' של התובעות [...] שהעזו להימנות עם המוחים כנגד השארתם של אותם מסתננים לא חוקיים במדינת ישראל בכלל ובדרום תל-אביב בפרט, והעזו לדרוש את גירושם תוך קריאה למדינה לממש את מדיניות ההגירה הקבועה בחוק, עמדה אשר עומדת בניגוד לעמדותיו של התובע".

בהמשך התביעה נטען כי "על בית-המשפט הנכבד לחזור ולהבהיר, כי גם לחופש הביטוי יש 'גבולות אדומים' אשר אין לחצותם גם לא בעת ויכוח בין צדדים, יהא הוויכוח ועניינו אשר יהא. יתרה מכך, באמירה שכזו יבהיר בית-המשפט הנכבד כי אינו נותן יד לזילות השואה שעבר העם היהודי על-ידי הצורר הנאצי יימח שמו ושם זכרו, וכי שומר הוא על כבודם של שורדי השואה והנרצחים שנאלצו לחוות את הזוועות על בשרם ובשר משפחותיהם".

גזענות וגאווה

בכתב ההגנה שהגיש רונאל, באמצעות עורכי-הדין תמיר גליק וירון שלמי, נטען כי התביעה נגדו היא "תביעת הקוזאק הנגזל" וכי האמירות בציוציו הן "הבעת דעה לגיטימית ומוגנת".

"בניגוד לטענות הסרק שנכללו למכביר בכתב התביעה", מובהר כבר בפתח כתב ההגנה, "הנתבע לא השווה את מעשיהן ו/או פעולותיהן למעשי הנאצים. רב ההבדל, וזאת טחו עיניהן של התובעות מלראות, בין הבעת דעה לגיטימית על התנהלות התובעות, הדומה לזו של מקביליהן שונאי הזרים [...] ושהם הפשיסטים הניאו-נאצים בני זמננו, ובין השוואה לזוועות הנאצים".

רונאל מבהיר בכתב ההגנה כי הוא "עומד מאחורי השוואה זו", ואף טוען כי גם התובעות "מאשרות אותה". כך, לדוגמה, מזכיר רונאל כי פז מכנה את עצמה "פשיסטית" ואת עצמה וחבריה היא מכנה "גנ"פים", ראשי תיבות של "גזענים, נאצים פשיסטים". כהן-צמח, מוסיף רונאל, מכנה את עצמה "נאצית גאה" ו"גזענית גאה" – אמירות שלדבריו מבססות את ההשוואה שערך בינה לבין ניאו-נאצים.

עוד טוען רונאל כי פז מסתובבת ברחובות עם שוקר חשמלי, בראש מה שהיא עצמה מכנה "כנופיה", לבושה "מדים" של חולצות שחורות עם כיתוב הקורא ל"שחרור" דרום תל-אביב, "ומחוללת פרובוקציות מכוונות על מנת לעלוב בזרים שחורי עור ומסיתה כנגדם". רונאל טוען כי התנהלות זו היא לא רק "אות קלון לחברה הישראלית", אלא גם מספקת לגיטימציה להשוואה שערך בין פז לניאו-נאצים.

5639-05-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 10.01MB)

להורדת הקובץ (PDF, 3.55MB)