סמוך לאחר האירוע בו שוטר (ששמו עדיין אסור בפרסום) ירה למוות בצעיר בן העדה האתיופית סולומון טקה, ב-30 ביוני 2019, החלו ציפורים קטנות במדים ללחוש באוזני הכתבים המסקרים את התקרית הקטלנית.

כזכור, האירוע גרר הפגנות סוערות ואלימות ברחבי המדינה. המפגינים מחו על מדיניות המשטרה כלפי בני העדה האתיופית. בד בבד החלה המלחמה על דעת הקהל והקרב על הנרטיב. האם מדובר בשוטר עם יד קלה על ההדק שרצח נער תמים, או בשוטר גיבור שלא נרתע מלהתעמת עם עבריין אלים.

אותן ציפורים הדגישו באוזני הכתבים (ומפיצי מידע אחרים שששו להקשיב) כי טקה אינו אותו נער תמים, אלא העבריין המועד מהנרטיב האחר. הנרטיב המתאים לגרסת ההגנה של השוטר, שעמד בפני חקירה ומשפט באשמת הריגתו של הנער. נרטיב שהיה מתאים גם למשטרת ישראל, שמצאה עצמה בקרב תדמיתי בעקבות הירי.

במקורן נשאו הציפורים גליון הרשעות המפרט את עברו הפלילי החמור לכאורה של טקה. פרסום מידע כזה הוא לכאורה עבירה מכמה סיבות. ראשית, על החקירה ופרטיה הוטל צו איסור פרסום, ומידע שכזה הוא על פניו עבירה על הצו. שנית, פרסום פרטים מהמרשם הפלילי, בלא סמכות, הוא עבירה פלילית בפני עצמה. שלישית, טקה נורה כשהיה כבן 18, כך שאם עבר עבירות כלשהן עשה זאת בהיותו קטין, והנה לנו איסור נוסף על פרסום הדברים.

אולם מעבר לסוגיה החוקית, ישנה כאן השאלה המקצועית. העיתונאים שבחרו לעשות שימוש במידע שהפיצה המשטרה מאחורי הקלעים, התגייסו בפועל להיות דוברי הנרטיב המשטרתי וזנחו את חובתם לציבור. אחרי הכל, גם אם המידע על עבירות שעשה טקה כשהיה קטין היה נכון - ולפחות חלק מהמידע שהתפרסם היה שקרי לחלוטין - הרלוונטיות שלו למקרה רעועה לכל היותר.

כל זאת נכתב כאן ב"עין השביעית" בשנה שעברה, בזמן אמת. כעת הגיע לכך אישוש רשמי, עם חותמת של בית המשפט.

סניגורו של השוטר היורה ביקש לעיין במרשם הפלילי ולהשתמש בתיעוד לגבי טקה במסגרת ההגנה על לקוחו. כדי לבחון אם להיענות לבקשה מונתה השופטת מריה פוקוס בוגדאנוב. בשבוע שעבר, בדיון שהתקיים בבית המשפט השלום בחיפה, עיינה השופטת במרשם. השופטת הודיעה לסניגור כי אין במרשם הפלילי דבר בעברו של טקה, או מי מחבריו שנכחו באירוע, אשר יש בו רלוונטיות למשפט המתנהל כנגד השוטר.

מעניין אם כתב הפלילים אבי אשכנזי, שפירסם את הדברים בזמנו, יתנצל כעת בפני הציבור או בפני משפחתו של טקה. מעניין אם יעשו זאת ברדיו 103FM ובתוכנית "העולם הבוקר" של ערוץ 13, או אם יעשו זאת המוני הגולשים שפירסמו את הדברים בפורומים, ברשתות החברתיות ובטוקבקים.

מעניין אם המשטרה תחקור מי היו הגורמים שהפיצו מידע מתוך המרשם הפלילי, חלקו מסולף ושקרי (מח"ש הודיעה בזמנו כי תערוך "בדיקה"). נדמה שהחוקרים לא יצטרכו לצאת מהבניין כדי למצוא קצה חוט.