גוגל צינזרה תוצאות חיפוש החושפות את שמו של קצין המשטרה שירה למוות בנער יוצא אתיופיה סלומון טקה, האסור בפרסום. במקביל מופר גם צו איסור הפרסום על חקירת המקרה, ואף הוגשה תלונה נגד אחד מכתבי הפלילים שפירסם פרטים חסויים על עברו של טקה.

טקה נורה על ידי קצין המשטרה שלא היה בתפקיד, נסיבות המקרה טרם הובררו. מותו עורר גל מחאה ברחבי הארץ נגד אלימות משטרתית וגזענות כלפי יוצאי אתיופיה. השוטר נתון במעצר בית והחקירה מתנהלת על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

צו איסור פרסום אוסר על פרסום כל פרט שיכול להביא לזיהויו של השוטר היורה, וזאת בשל חשש לחייו. לפי המשטרה, השוטר נמצא בדרגת האיום הגבוהה ביותר. למרות זאת, היה מי שפרסם את השם ברשת. בית המשפט ביקש מגוגל ישראל לחסום את הגישה לפרסום ובחברה נענו לכך, אם כי רק במנוע החיפוש בגרסתו הישראלית.

צו איסור פרסום אוסר גם על פרסום כל פרט מפרטי החקירה. למרות הצו, פרטים שנטען שלקוחים מהחקירה, מתפרסמים שוב ושוב בכלי התקשורת על-ידי כתבים שונים. ככל הידוע, לא התבצעו פעולות אכיפה נגד הפרות הצו הללו, והמדינה לא ביקשה מגוגל לצנזר את תוצאות החיפוש המובילות אליהם.

מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל משטרת ישראל (צילום: פלאש90)

מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל משטרת ישראל (צילום: פלאש90)

כך למשל התפרסם ב"וואלה" דיווח החתום על ידי אבי אשכנזי ודניאל דולב, המציג פרטים על גרסת השוטר בחקירתו ובדיקה בליסטית המאששת אותה לכאורה, וב"מעריב" פירסם אלון חכמון את תוכן עדותו לכאורה של השוטר היורה בחקירתו.

עו"ד פנחס פישלר, הפעיל במאבק נגד התנהלות שהוא רואה כלא תקינה במשטרת ישראל, אף התלונן למח"ש נגד הכתב אבי אשכנזי, בטענה שפירסם פרטים על עברו הפלילי לכאורה של ההרוג טקה. עורך הדין פישלר כותב בתלונתו כי פרסום פרטים מהמרשם הפלילי, בלא סמכות, הוא עבירה פלילית בפני עצמה.

את הפרטים על עברו של טקה לא פירסם אשכנזי ב"וואלה" אלא בתוכנית הרדיו של רון קופמן וינון מגל ברדיו 103 ובתוכנית "העולם הבוקר" בהגשת טלי מץ ואברי גלעד ברשת 13. לדבריו, ב"וואלה" לא הסכימו לפרסם את הדברים. אשכנזי לא הגיב לפניית "העין השביעית", וב"וואלה" לא היו מעוניינים להתייחס לדבריו. ב"הארץ" פורסם כי "מח"ש הודיעה כי הפרסומים שהופצו על עברו הפלילי של טקה שגויים" וכי "מח"ש תקיים בדיקה בנוגע לכך".

אשכנזי לא הסתיר את עמדתו בקרב הגרסאות באשר למקרה הירי. בסוף השבוע האחרון פירסם ב"וואלה" טור דעה תחת הכותרת "אשם עד שיוכח אחרת: צמרת המשטרה הפקירה את הקצין היורה". באופן מעניין, בתגובת המשטרה, שצורפה משום מה לטור הדעה, הודתה משטרת ישראל כי היא מגוייסת באופן רשמי לקידום גרסתו של השוטר היורה: "בניגוד לנטען, המשטרה היא זו שהציגה לציבור ראשונה ועוד באותו הערב את גרסת הקצין וחבל שהזיכרון בהקשר זה כה קצר".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 216KB)