משטרת ישראל אוסרת על כתבי הטלוויזיה הרשמית של הרשות הפלסטינית לצלם דיווחים בתחומי העיר ירושלים, זאת לפי פרשנות מחמירה של צו שהוציא השר לביטחון פנים גלעד ארדן לפני כחצי שנה ואשר חודש השבוע לחצי שנה נוספת.

בנוסף, המשטרה מזמנת לחקירה את הכתבים המתעקשים לדווח מתחומי העיר וחוקרת אותם על עבודתם. לטענת אחת הכתבות, קריסטין רינאווי, בחקירתה היא נשאלה על בחירת המילים בדיווחיה, כך לפי ראיון שהעניקה לאתר "שיחה מקומית". ארגון העיתונאים פנה למשטרה בבקשה לאפשר לעיתונאי הטלוויזיה הפלסטינית לעבוד בישראל, כשם שעיתונאים ישראלים עובדים בשטחי הרשות הפלסטינית, אך המשטרה זימנה את רינאווי לחקירה נוספת.

בחודש אוקטובר האחרון הוציא השר לביטחון פנים גלעד ארדן צו האוסר על תחנת הטלוויזיה הרשמית של הרשות הפלסטינית לקיים "פעילות שידורי טלוויזיה" בשטחי מדינת ישראל, כולל מזרח ירושלים, וזאת לפי חוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (הגבלת פעילות). בעקבות הצו נסגרו משרדי התחנה ואולפני אל-ארז מהם שידרה התחנה במזרח העיר.

אולם במשטרת ישראל לא הסתפקו בכך, ועצרו מספר פעמים עיתונאים שעובדים בין היתר בערוץ השידור של הרשות הפלסטינית. לפי נתונים שאסף ארגון אעלאם, מדובר בעיתונאים דנה אבו שאמסייה, עלי יאסין, אמיר עבד רבו, אסיל עיד וכן הכתבת קריסטין רינאווי. רינאווי, אזרחית ישראלית המתגוררת במזרח ירושלים, נחקרה במשטרה חמש פעמים בחודשים האחרונים. לטענתה נשאלה בחקירתה בין היתר על הטרמינולוגיה שבה השתמשה בשידור: מדוע דיווחה על "פריצה מצד יהודים למסגד אל-אקצא" ולא על "ביקורי יהודים בהר הבית".

צו האוסר על שידורי תחנת הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית מתחומי מדינת ישראל, 10.5.2020

צו האוסר על שידורי תחנת הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית מתחומי מדינת ישראל, 10.5.2020

בדיווח נרחב מאת סוהא עראף, שפורסם באתר "שיחה מקומית", תיארה רינאווי כיצד כמה שבועות לאחר הוצאת הצו הראשון זומנה לחקירה שנמשכה שעות. לאחר החקירה החליטו בטלוויזיה הפלסטינית להמשיך לדווח מירושלים על אף סגירת האולפנים. בתחילת דצמבר מנעה משטרת ישראל מצוות הערוץ לדווח בשידור חי מהרחוב בירושלים ורינאווי זומנה לחקירות נוספות, בהן הובהר לה כי אסור לה לשדר מכל תחום במדינת ישראל ובמזרח ירושלים.

בשבוע שעבר פנתה ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים, במכתב אל ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, בבקשה כי יורה לשוטרים להימנע מחקירת עיתונאים על עבודתם ולאפשר לכתבי הערוץ הפלסטיני לדווח משטחי ירושלים.

"עיתונאים ישראלים, שעובדים עבור כלי תקשורת ישראלים בעברית, מדווחים לעיתים קרובות משטחי הרשות הפלסטינית ואיש מהם לא נעצר לחקירה, ועבודתם מתאפשרת", ציינה סרגוסטי במכתב. "אין תחליף לדיווח מהשטח, שבו הכתב-העיתונאי משמש שליח של הציבור אליו הוא משדר או מדווח, ורואה ובודק בעיניו את המציאות ומדווח עליה. [...] גם עיתונאים פלסטינים מעוניינים לקבל ממקור ראשון עובדות, דעות, ראיונות על מה שקורה בתוך ישראל ולדווח לציבור שאותו הם משרתים, תושבי הרשות הפלסטינית. ארגון העיתונאים מבקש לאפשר לעיתונאים עובדי הטלוויזיה הפלסטינית לעבוד בתוך מדינת ישראל, להפסיק לחקור ולעכב אותם לחקירות במה שנראה על פניו כהטרדות חסרות בסיס, ולהחזיר להם את הציוד שנלקח ממשרדי המערכת".

מימין: מפקד מחוז ירושלים במשטרה, דורון ידיד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן. ירושלים, העיר העתיקה, 7.2.2019 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

מימין: מפקד מחוז ירושלים במשטרה, דורון ידיד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן. ירושלים, העיר העתיקה, 7.2.2019 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

לא נראה שבמשטרה התרשמו מטענות אלו. רינאווי זומנה לחקירה חמישית במספר שהתקיימה ביום ראשון (10.5) בירושלים. ל"שיחה מקומית" אמרה כי שוב לקחו ממנה את טביעות האצבע שלה, על אף שעשו זאת בעבר. רינאווי הבהירה כי בכוונת אנשי הערוץ להמשיך לסקר את הנעשה בירושלים.

בארגון אעלאם שיגרו מכתב לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ובו מחו על הארכת הצו ואופן יישומו.

"הצו האמור אומנם אוסר על שידורים מירושלים של הטלוויזיה הפלסטינית, ואולם לדידנו הצו לא נועד למנוע ולהגביל המשך עבודה עיתונאית מקצועית או חלילה להצר את חופש העיתונות ועבודתם של עיתונאים", כתבה מנכ"לית אעלאם חולוד מסאלחה. "לא נהיר לנו מקור סמכותה של משטרת ישראל למנוע סיקור חדשותי מהשטח כבמקרים לעיל גם לא את ההחלטה לאסור סיקור חדשותי, או להצר, או להגדיר פיזית, את אזורי הסיקור החדשותי!".

מדוברות משטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, המשטרה ביצעה את פעילות האכיפה כדין מתוקף צו הגבלת הפעילות עליו חתם השר לבט"פ (מכוח חוק היישום), האוסר על קיום פעילות 'תחנת פלסטין' של הרש"פ, מטעמה או בחסותה, בתחומי מדינת ישראל. פעולות החקירה שביצעה המשטרה, חיזקו את המסקנה שפעילות התחנה מתבצעת בניגוד מוחלט לצו ולכן בוצעו פעולות האכיפה בהתאם. נמשיך לאכוף את חוקי מדינת ישראל וצווים הניתנים מכוחם, ולפעול נגד אלו הפועלים בניגוד אליהם ומפרים אותם".

במשטרה לא הגיבו לטענת רינאווי כי נשאלה על הטרמינולוגיה שבה השתמשה בדיווחיה. מטעמו של השר ארדן לא נמסרה תגובה.