"מעניין לי את הביצה הימנית מי יפיק את שידורי החדשות", כך אמר השבוע מנכ"ל רשת אבי בן-טל בדיון עם נציגות עיתונאי חדשות 13, בתגובה להכרזתם על עיצומים. ציטוט זה נכלל בתשובה שהעביר ארגון העיתונאים לבית-הדין לעבודה בתגובה לדרישת הנהלת חברת החדשות של הערוץ לקבל צווים שימנעו מהעיתונאים להשבית היום (16.4) את עבודתם.

בשבוע שעבר פנה ארגון העיתונאים לבית-הדין לעבודה בעקבות מה שתיאר כרצף של פעולות חד-צדדיות מצד הנהלת חדשות 13. בארגון דרשו, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, לבטל את הצעדים ולהקפיא את היכולת של ההנהלה לבצע צעדים נוספים בלא תיאום עמם.

ערוץ רשת 13 התמזג עם ערוץ 10 וחברת החדשות שלו, שנחשבה ביקורתית יחסית למתחרה, חדשות 12 (לשעבר חדשות 2, בבעלות משותפת של קשת ורשת). לטענת נציגי העובדים, הנהלת הערוץ משתמשת במשבר הקורונה כתירוץ להוציא לפועל תוכנית מוכנה מראש לסירוס חברת החדשות ע"י קיצוץ מסיבי בתקציבה, פגיעה בעיתונאים דומיננטיים והעברת תוכניות אקטואליה להפקת הערוץ עצמו.

בהנהלת חדשות 13 הסבירו, באמצעות עורכות-הדין מורן פרידמן והילה זקס, כי כל הצעדים הם מחויבי המציאות, וזאת לנוכח המשבר הכלכלי שהביאה עמה מגפת הקורונה. ערוץ 13 נמצא בשליטתו של האוליגרך לן בלווטניק, מהאנשים העשירים בעולם.

בסיומו של דיון שנערך בפני השופטת דפנה חסון-זכריה סוכם כי חלק מהעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום ישובו לעבודה, וגם אם לא יקבלו משמרות יקבלו שכר. בנוסף נקבע כי ב-17.5 תעביר הנהלת חדשות 13 לנציגי העיתונאים נתונים על תוכנית ההתייעלות שהיא מתכננת וכי עד אז לא תנקוט ההנהלה בכל צעד חד-צדדי.

אולם כבר ימים אחדים לאחר הדיון הודיעו בארגון העיתונאים לבית-הדין כי הנהלת חדשות 13 נמנעה מלשבץ לעבודה עשרות מעובדי החברה. "בפועל, יש העברה מסיבית של עבודה ל'רשת' או לעובדים חיצוניים אחרים", כתבו בארגון העיתונאים והזהירו מ"מחטף" והפרה של הסיכומים אליהם הגיעו בפני בית-הדין.

אתמול הודיע ועד עובדי חדשות 13 על כוונה לנקוט בצעדים ארגוניים. "הערוץ עושה דין לעצמו ומוביל לפיטורים המוניים באופן חד צדדי ובניגוד להסכמות", כתבו בהודעה לעובדים. "נדהמנו לגלות באקראי כי דירקטוריון 'רשת' צפוי להתכנס ביום שישי הקרוב על מנת לאשר הפחתה של עשרות אחוזים מתקציב חברת החדשות – באופן שיוביל אותה לפטר מיד עשרות עובדים, וממילא ירוקן מתוכן את המו"מ (שטרם החל) בינה לבין הוועד".

הוועד הודיע משום כך על צעדי אזהרה הכוללים את "השהיית היחסים בין עובדי חברת החדשות לתכניות של 'רשת'", כך שלא יינתנו כל שירותים למשדרי האקטואליה המשודרות ברשת למעט למהדורה המרכזית, המהדורה המוקדמת ותוכנית "היום שהיה". "כתבים, פרשנים, עורכים, עורכי משנה, צלמים, מקליטים, עורכי וידאו, גרפיקאים, אנשי ארכיון, דוגמי כרטיסים ועובדי קונטרול (לרבות בימאים ועוזריהם) נדרשים שלא לשתף פעולה מחר עם התכניות הללו (למעט ברצועת 18:00 שבה ההגבלה תחול על כתבים ופרשנים בלבד)", נכתב בהודעה.

בנוסף הודיע ועד עיתונאי חדשות 13 כי "בתכניות חברת החדשות לא נקדם ממחר תכניות בידור, ריאליטי ותעודה של חברת 'רשת' – בין אם בכתבות או בסיטאפים".

בעקבות הודעה זו פנתה אמש הנהלת חדשות 13 לבית-הדין בדרישה כי יוציא צווי מניעה שימנעו מהעיתונאים להשבית חלקית את עבודתם. "התכנסות של דירקטוריון רשת אינה נותנת עילה לנציגות העובדים בחברת החדשות לנקוט בצעדים ארגוניים", טענה הנהלת חדשות 13. "בעוד הנהלת החברה שומרת על קיום המתווה ככתבו וכלשונו ומכבדת את נציגות העובדים, בוחרת נציגות העובדים להתנהג באופן משולח כל רסן, חסר אחריות בעליל, לעשות ככל העולה על רוחה, להפר החלטות של בית הדין ולגרור את הצדדים לעימות מיותר".

בתשובה לדרישה פרסו עיתונאי חדשות 13 בפני בית-הדין את הנסיבות שהובילו אותם להכריז על נקיטת צעדים ארגוניים. לדבריהם, בפגישה שהתקיימה ב-13.4 בין מנכ"ל רשת בן-טל לנציגות העובדים הודיע להם המנכ"ל כי בכוונתו לבצע קיצוץ של 40%-50% בתקציב החברה, עוד לפני מועד ה-17.5 שלו התחייבה חדשות 13 בדיון בפני בית הדין. עוד הודיע בן-טל לעובדים כי העובדים "מנופפים באקדח לא טעון" כשהם מאיימים בצעדים ארגוניים. לבסוף, כפי שצוטט לעיל, הבהיר בן-טל "מעניין לי את הביצה הימנית מי יפיק את שידורי החדשות".

לאור דברי בן-טל, ולאור מידע שהגיע לוועד על כוונת רשת לכנס את הדירקטוריון כדי לקבוע קיצוץ חריף בתקציב חדשות 13, לא נותרה להם ברירה אלא להכריז על "צעדים ארגוניים מינוריים".

היום נערך דיון נוסף בבית הדין לעבודה ובסיומו הוחלט כי שני הצדדים ישהו את הפעולות החד-צדדיות למשך שלושה ימים. רשת תכנס מחר את הדירקטוריון אך לא תוכל לאשר את הקיצוץ הדרמטי בחברת החדשות, והעובדים ישהו את העיצומים.

עוד סוכם כי חברת רשת תעביר לעובדים בתוך 72 שעות ובכפוף לחתימה על כתב סודיות נתונים כלכליים שונים, כולל תזרים חברת רשת עד סוף שנת 2020; היקף הקיצוץ הנדרש לדעת רשת בתקציב חברת החדשות לשנת 2020; הכנסות רשת לפני ואחרי משבר הקורונה לפי חודשים, עונתיות, וכן, בתקופה המקבילה אשתקד; והתפתחות ההכנסות מפרסום החל ממרס 2019 ועד אפריל 2020.

לעובדים יהיו 72 שעות לגבש עמדה ולהציע אותה לדירקטוריון רשת, וחבריו יצטרכו "לשקול אותה". באם התנהלות זו לא תוביל להסכמה משותפת, יתחילו הצדדים שוב מהנקודה שבה הם נמצאים כעת.

5779-04-20