שמועת ווטסאפ: "ד"ר כספי אומר...". המלצה: לא להעביר

שמועת ווטסאפ: "ד"ר כספי אומר...". המלצה: לא להעביר

בימים האחרונים רץ בווטסאפ ובפייסבוק טקסט המיוחס לד"ר עופר כספי מנהל היחידה לרפואה אינטגרטיבית בבית חולים בילינסון. כספי הוא רופא פנימי ומומחה לרפואה סינית. בטקסט הוא מתייחס לתגובת משרד הבריאות להתפרצות והאם היא מוצדקת. בהנחה שכספי אכן כתב את הטקסט, זהו מקרה קלאסי של מומחה בתחום אחד שמדבר על נושאים שכלל אינם בתחום מומחיותו. נתייחס לעיקרי דבריו:

כספי תוהה בנוגע למגפה איך זה ש"בסין היא כבר הוכלה" מבלי לגבות מיליוני קורבנות כמו בשפעת הספרדית? ובכן למזלנו הנגיף פחות קטלני, הרפואה התקדמה במאה השנים האחרונות ויש אפשרות לזהות את הנגיף ולאפיין אותו בזמן קצר לפני שאנשים מתים בהמוניהם – וטוב שכך. גם השפעת הספרדית נמשכה "קצת" יותר זמן, מאביב 1918 ועד תחילת 1920, בעוד המגפה הנוכחית איתנו רק כשלושה חודשים. איום קיומי היא לא – אף אחד לא אמר את זה, אבל היא בהחלט עם פוטנציאל לנזק גדול ולא רק בהיבט של קריסת מערכות הבריאות, אלא גם בהיבט הכלכלי העולמי.

כספי תוהה למה חלק גדול מהחולים בריאים. אנחנו מניחים שכוונתו שיש הרבה נשאים א-סימפטומטיים. כמה? לא יודעים. האם אפשר לדעת? אולי בהמשך. מה שבטוח זה שלפי הנתונים ממזרח אסיה אי אפשר לומר שיש הרבה אנשים שנדבקו והם "בריאים". וגם אם יש, האם כדאי לקחת סיכון שידביקו את שאר האוכלוסייה ויהרגו אנשים בריאים חסרי מזל וכן אנשים פגיעים כמו ההורים, הסבים והסבות שלנו ואנשים עם מחלות רקע? לא. אנחנו במאה ה-21 לא בימי הביניים.

כספי גם מתייחס לאחוז התמותה וטוען שהוא נמוך יותר מזה שמציגים. אחוז התמותה אכן ניתן לחישוב בכל מיני דרכים, אבל כשאדם מת זה לא משנה לו אם אחוז התמותה היה אחוז אחד ("רק" פי עשרה משפעת עונתית) או שלושה אחוזים. חוץ מזה, הבעיה אינה רק התמותה מהנגיף אלא קריסת מערכות בריאות כתוצאה מהמוני אנשים שיזדקקו להן.

בואו נשחק במספרים. נניח ששיעור התמותה הוא מקל יותר – אחוז אחד. נניח שחולים במקביל 50,000 איש, מצב שמאוד קל להגיע אליו אם אין מגבלות – כולנו ראינו את ההסבר של ראש הממשלה על טור הנדסי, ואנחנו רואים את זה קורה כמעט בכל העולם. אחוז אחד מ-50,000 הם 500 איש שימותו כי נפלו בצד הלא נכון של הסטטיסטיקה. עצוב, אבל זה לא נגמר שם. למחלה הנגרמת מנגיף קורונה החדש יש שיעור סיבוכים שמצריכים אשפוז בסדר גודל של 19 אחוז, כלומר קרוב ל-10,000 מאושפזים בגלל הקורונה, בנוסף לחולים שכבר מאושפזים ממילא (חולי שפעת, סרטן, סוכרת התקפי לב ועוד).

גם מערכת בריאות חזקה, גדולה ובריאה לא תעמוד בעודף של 10,000 חולים, לא כל שכן מערכת בריאות עמוסה כמו שלנו. המשמעות של התפרצות קורונה ללא שליטה היא קריסת מערכת הבריאות על כל המשמעויות שלה, כולל הרבה יותר מתים. אם אתם מחפשים דוגמה תציצו לאיטליה, זה בדיוק מה שקורה שם.

לא ניכנס לענייני פוליטיקה כי זה באמת לא המקום שלנו, אבל אנחנו מבקשים מכם – הקשיבו לרשויות הבריאות ועשו מה שהם אומרים. עובדים שם מומחים לאפידמיולוגיה בתיאום עם מומחים בכל העולם. זה "נחמד" שדעה המיוחסת לרופא לרפואה פנימית מסתובבת ברשת, אבל עדיף להקשיב למומחים רלוונטיים, שגם יודעים על מה הם מדברים. המלצה שלנו – לא להעביר.