שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס של אלף שקלים הוטלו על האזרח רועי מאיר, שהורשע בעבירת איומים בשל תגובה שכתב בפייסבוק נגד ח"כ אחמד טיבי. בית-המשפט ציין בשולי החלטתו כי יתכן ויהיה יעיל יותר לטפל בהתבטאויות כאלה באמצעות הכלים העומדים לרשות משתמשי הרשתות החברתיות ולא באמצעות הליכים פליליים.

ביולי 2017 עלה בעמוד הפייסבוק של אתר 0404 פוסט ובו סרטון תחת הכותרת "מובלעת טרור: בירי כדורים חיים וזיקוקים חוגגים ערבים את סיום הבגרויות". לפוסט התפרסמו כמה עשרות תגובות, ובהן תגובתו של רועי מאיר, שכתב:
"ואחמד טיבי בוכה על כך ששוטרים משתמשים בנשק חי כשהם נכנסים לבצע מעצר. ואני אומר למה נשק חי ומעצרים פשוט למחוק אותם מהאוויר עם השכנים ה'תמימים' שלהם. ואחמד טיבי אני יהיה יותר משמח לדפוק לך כדור בראש".

למחרת פרסום התגובה שיגר ח"כ טיבי מכתב תלונה אל קצין הכנסת, שהעביר את הטיפול למשטרת ישראל. מאיר אותר בתוך יממה ונחקר במשטרה, שם הסביר: "אני לא איימתי. אני כתבתי מה הייתי יותר משמח. אני לא כתבתי שאני הולך לעשות את זה באמת". בתשובה לשאלה מה ביקש להשיג בפנייתו הישירה לטיבי השיב מאיר: "שיבין ששונאים אותו". בתשובה לשאלה מה ייצא מזה השיב: "כלום. כולה פייסבוק. אף אחד לא הולך להרוג בפייסבוק. סתם רשמתי פוסט. מפה ועד רצח זה עולם שלם". לאחר החקירה החליטה פרקליטות המדינה להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירה על סעיף איומים בחוק העונשין.

"איום לירות כדור בראשו של חבר הכנסת בגלל עמדותיו עלול להיות בעל אפקט מצנן כלפי חבר הכנסת ולהביא להגבלת התבטאויותיו מתוך חשש שיפגעו בו"

"הנאשם צפה שדבריו יגיעו לידיעתו של ח"כ טיבי ורצה בכך", ציין השופט איתי הרמלין בהכרעת הדין שבה הרשיע את מאיר. "[...] במקרה שבפניי מתקיים אינטרס ציבורי מיוחד באכיפת החוק, שכן מדובר באיום שהופנה כלפי חבר כנסת בקשר לפעילותו הציבורית. איום לירות כדור בראשו של חבר הכנסת בגלל עמדותיו עלול להיות בעל אפקט מצנן כלפי חבר הכנסת ולהביא להגבלת התבטאויותיו מתוך חשש שיפגעו בו. איום כזה גם יכול לגרום לחבר הכנסת לצמצם את המגע הבלתי אמצעי שלו עם הציבור מחשש שייפגע. כלומר, איום על חבר כנסת כשליח ציבור מגביל את יכולתו של חבר הכנסת לפעול בשם הציבור ששלח אותו לכנסת ולמענו ובכך הוא פוגע בדמוקרטיה עצמה".

מנגד, בגזר-הדין שניתן לפני כשבועיים ציין השופט הרמלין כי יש להתחשב ב"מאפיינים המיוחדים של רשת האינטרנט באופן כללי ושל רשת 'פייסבוק' באופן פרטי". לדבריו, יתכן כי "סביבה שבה רווח שיח שנאה נותנת לאנשים תחושה של לגיטימציה להשתמש בעצמם בביטויים קשים ומכוערים. יתכן גם שהעובדה שמדובר בסביבה 'וירטואלית' ולא 'פיזית' גורמת למשתמשי הרשת להקל ראש בדברים שהם כותבים בסביבה זו".

בשל זאת, כיוון שהאיום נגד ח"כ טיבי לא הושמע פנים אל פנים אלא בעקיפין, לנוכח היעדר עבר פלילי של מאיר ובהתחשב במכתב התנצלות שכתב לח"כ טיבי ("זהו פוסט שנכתב ברגע של קלות דעת"), החליט השופט לגזור על מאיר 3 חודשי מאסר על תנאי לשלוש שנים במקרה שיעבור שוב עבירה של איומים, קנס של אלף שקלים והתחייבות בסך 5,000 שקל להימנע מביצוע עבירה של איומים למשך שלוש שנים.

"טרם סיום אציין כי כפי שציינה הסניגורית בסיכומיה אף אני סבור כי ראוי להתמודד עם התופעה הרווחת למרבה הצער של השמעת ביטויי שנאה על רקע לאומני, דתי או אחר, בראש ובראשונה בדרך של חינוך לסובלנות ולקבלת האחר, ולא רק באמצעות הכלים של המשפט הפלילי", כתב השופט בשולי גזר-הדין. "כמו כן, כפי שציינתי בהכרעת הדין, לנוכח היקף הפרסומים ברשת 'פייסבוק' יתכן ששימוש בכלים הפנימיים של תלונה והסרה המוטמעים ברשת עצמה, יהיה יעיל יותר משימוש בכלים של המשפט הפלילי".

33360-07-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 245KB)