שלשום (26.10) חשף רביב דרוקר בחדשות 13 את ההקלטות שבמוקד הפרשה המכונה "תיק 2000", קלטות שבהן נשמעים ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס מדברים על עסקת תן-וקח מושחתת: סיקור חיובי, הצנעה של סיקור שלילי ותקיפת יריבים פוליטיים תמורת פגיעה בעיתון המתחרה "ישראל היום".

באתר חדשות 13, באופן טבעי, הבליטו את חשיפת ההקלטות וכך גם בכלי תקשורת מרכזיים אחרים, אולם היו מי שבחרו להצניע או להדחיק את החשיפה העיתונאית, אם בשל מה שנראה כאינטרס פוליטי ואם בשל מה שנראה כאינטרס מסחרי.

בשבת, כבר מהשעה חמש ורבע אחה"צ, הכריזה הכותרת הראשית של אתר חדשות 13 על חשיפת הקלטות בין נתניהו למוזס. באופן רשמי אמור היה להיות משודר פרק אחר בתוכנית פתיחת העונה של "המקור", אך הוחלט לשדר במקומו את הפרק החושף את ההקלטות - אם בגלל חשש בערוץ מכך שיוקדמו על-ידי המתחרים (יום לפני כן פירסם גידי וייץ ב"הארץ"תמלילים מחקירות מוזס במשטרה) ואם מסיבות אחרות. מנכ"ל ערוץ 13 אף הפציר בעובדים לקדם ככל האפשר את שידור הפרק ברשתות החברתיות (ניסיון שצלח רק חלקית).

ההתעלמות הגדולה ביותר מחשיפת הקלטות בערוץ 13 היתה באתר mako של חדשות 12. בערב השידור ובמשך כל הלילה ושעות הבוקר המוקדמות לא היה בדף הבית של האתר כל זכר לחשיפה של דרוקר

אתר חדשות 13 הקדיש אם כן את הכותרת הראשית שלו לשידור "המקור" ברצף החל משעות אחר הצהריים ועד אחרי חצות. אתר "גלובס" היה הראשון להצטרף. כבר בשעה 18:15 התפרסמה במעלה דף הבית של האתר, שכתבו אבישי גריצוייג חשף את תמלילים מחקירת ח"כ איתן כבל על קידום "חוק ישראל היום", ידיעה על ההקלטות הצפויות. הידיעה, אליה צורף משום מה תצלום של דרוקר ולא של נתניהו ומוזס, לא העפילה לכותרת הראשית של האתר. בשעה 22:30 התפרסמה ידיעה נוספת עם תמלילי ההקלטות החדשות, אך גם היא לא התמקמה בכותרת הראשית.

אתר "דה מרקר", המרבה להתייחס לחלקו של מוזס בפרשה הפלילית של תיק 2000, פרסם כותרת על הקלטות בשעה שבע ורבע בערב, היישר בראש דף הבית ככותרת ראשית. כותרת זו התעדכנה לאורך הערב אך לא זזה מראש דף הבית עד לאחר חצות. באתר "הארץ" נתנו לידיעה על הקלטות כותרת ראשית החל מהשעה שמונה בערב ועד אחרי חצות.

בשעה שמונה ורבע הגיעו הקלטות גם לכותרת הראשית של אתר "וואלה", שבעליו הקודמים עומד במוקד הפרשה המכונה "תיק 4000", הפרשה הנוספת של הטיית סיקור בגינה צפוי ראש הממשלה לעמוד לדין. הכותרת הראשית באתר "וואלה" הוקדשה לקלטות באופן רציף עד לשעה אחת עשרה וחצי בלילה.

באתר ynet, חלק מקבוצת "ידיעות אחרונות" שבשליטת מוזס, המתינו עד ל-22:45 אולם אז הקדישו לידיעה על ההקלטות את הכותרת הראשית, והיא נותרה שם עד אחרי חצות. ב"כלכליסט", האתר הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות", העלו ידיעה על סמך דיווח ynet מעט לאחר השעה אחת עשרה בלילה, אך היא לא הצליחה להעפיל עד לכותרת הראשית באתר.

דפי הבית של האתרים ערב חשיפת הקלטות שיחות נתניהו-מוזס

ב"ישראל היום", הכוכב הפאסיבי של תיק 2000, עלתה ידיעה על ההקלטות רק ב-23:30, אם כי במקרה של אתר "ישראל היום" יתכן ומדובר פשוט בחלק מדפוס התנהלות שגרתי של פיגור בדיווח על אירועים אקטואליים, כך או כך, לאורך כל הערב הוצגה בצמוד לכותרת הראשית ידיעה תחת הכותרת "תיקים 2000 ו-4000 חייבים להיסגר".

באתר ערוץ 20 נקטו קו מחניף אף יותר לנתניהו: רק בחצות הלילה הגיעה לדף הבית ידיעה על ההקלטות, עם כותרת המוקדשת לתגובת נתניהו: "מי ששמע את ההקלטות מבין שמוזס סוחט ומאיים".

הקלטות שיחות השוחד בין נתניהו למוזס אינן נוחות לא ל"ידיעות אחרונות", לכאורה המתחרה הישיר של "מעריב", ולא לנתניהו, מי שהפרשן הבכיר של "מעריב" הוא מגדולי מבקריו. למרות זאת, ידיעה על ההקלטות הגיעה לדף הבית של אתר "מעריב" רק אחרי חצות וגם אז לא כידיעה ראשית (זו הוקדשה למזג האוויר).

אך ההתעלמות הגדולה ביותר מחשיפת הקלטות בערוץ 13 היתה דווקא באתר mako, של חדשות 12. בערב השידור ובמשך כל הלילה ושעות הבוקר המוקדמות לא היה בדף הבית של האתר כל זכר לחשיפה של דרוקר. רק אתמול בבוקר, לקראת השעה תשע, יכלו הגולשים ב-mako לקרוא על ההקלטות, וגם זאת רק בשל הסכם חילופי תכנים של האתר עם "דה מרקר". מעט אחר כך הגיעה לכותרת הראשית בדף הבית ידיעה של חדשות 12, שהבליטה דווקא את התגובה של באי-כוח נתניהו להקלטות.

השימוע: מי סיקר, מי התעלם, מי הסיח דעת

בתחילת החודש (7.10) התקיים יומו השלישי של שימוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. שעות השימוע הארוכות הוקדשו הפעם להשלמות הטיעונים בנוגע לתיק 4000 (אלוביץ', נתניהו, בזק ו"וואלה") ובעיקר להצגת הטיעונים בנוגע לתיק 2000 (מוזס, נתניהו ו"ידיעות אחרונות"). בדיקת הדיווחים בכלי התקשורת המרכזיים על השימוע מעלה כי בחלק מהם נמנעו כמעט לחלוטין מלהתייחס לתיק 2000.

במהדורה המרכזית של כאן 11 (עורך: עילי לוין) הוקדשה הכותרת הראשית לשימוע, אך לפן צדדי שלו - היעדרה של הפרקליטה ליאת בן-ארי שיצאה לחופשה פרטית. כתבתה של תמר אלמוג על יום השימוע לא כללה את השם מוזס והוקדשה ברובה להיעדרותה של עו"ד בן-ארי. עם זאת, אחרי הכתבה דיווחה אלמוג מהאולפן על הטענות השונות שעלו בשימוע, הן לגבי תיק 4000 והן לגבי תיק 2000. גם הכתב צח שפיצן דיווח, בין היתר, על עדויות שנידונו בשימוע לתיק 2000.

בחלק מכלי התקשורת התעלמו כמעט לחלוטין מחלקו של תיק 2000 בשימוע, באחרים הקדישו מקום נרחב דווקא להיעדרותה של פרקליטה בכירה בשל יציאה לחופשה

גם במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13 (עורך: ליאור לנדנברג) הכותרת הראשית הוקדשה להיעדרה של עו"ד בן-ארי. הדיווח מאת אביעד גליקמן נפתח בהיעדרה של הפרקליטה והתגובות (כולל טענה כי הזעם מצד נתניהו על היעדרה הוא "ספין שנועד להשכיח את השימוע עצמו"). בהמשך הוקדשה הכתבה לסקירה של תיק 2000, כולל מגוון תצלומים של מוזס ופירוט החשדות בתיק. לאחר הכתבה דיווחו מהאולפן גליקמן וברוך קרא על תגובות נוספות להיעדרה של הפרקליטה הבכירה. כתבה נרחבת מאת רביב דרוקר הוקדשה לתיק 1000.

במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12 (עורך: גיא סודרי), מוזס כמעט ולא הוזכר. הכותרת הראשית במהדורה שחשפה את תיק 2000 עסקה בעו"ד בן-ארי, וכתבתו של גיא פלג, העיתונאי שחשף את התיק, הסתפקה באזכור קצרצר לתיקים שלגביהם טענו פרקליטיו של נתניהו בשימוע. בכתבה של פלג נכלל לשבריר שנייה תצלום של שאול אלוביץ' אך לא של ארנון (נוני) מוזס. על מהות החשדות בתיק 2000 לא נאמר כמעט דבר. לאחר הכתבה עברה המהדורה לנושא אחר.

מהדורת חדשות 12 היא המהדורה הנצפית בישראל. לפי נתוני ועדת המדרוג, צפו בה באותו יום כ-460 אלף איש, יותר מכל תוכנית טלוויזיה אחרת ואף יותר משתי המהדורות המתחרות גם יחד (בחדשות 13 צפו כ-185 אלף איש ובחדשות כאן 11 צפו עוד 116 אלף איש). צופי מהדורה זו למדו הרבה על היעדרה של עו"ד בן-ארי וכמעט לא דבר על תיק 2000 והיחסים הפסולים בין נתניהו למוזס.

סיקור היום השלישי לשימוע בעיתונות המודפסת

בעיתונות המודפסת בלט "ידיעות אחרונות" (עורך: נטע ליבנה), שהמו"ל שלו מוזס הוא שעומד לצד נתניהו בפני כתב אישום בתיק 2000. הידיעה בעיתון, מאת טובה צימוקי ורותם אליזרע, נפתחה בסקירה קצרה של תיק 2000 ורק בהמשך עסקה בעו"ד בן-ארי.

ב"הארץ" (עורך: אלוף בן) הוקדשה ידיעה בשער וכתבה נרחבת מאת נטעאל בנדל למהות הטיעונים בתיק 4000. בשוליה הוזכר גם כי בשימוע אתמול דנו בתיק 2000.

ב"מעריב" (עורכים: גולן בר-יוסף ודורון כהן) פורסמה ידיעה מאת אלון חכמון ומתן וסרמן שעסקה ברובה בהיעדרה של הפרקליטה הבכירה. תיק 2000 הוזכר בשוליים, באמצעות ציטוט מפי פרקליטי נתניהו.

ב"ישראל היום" (עורך: בועז ביסמוט) פורסם דיווח מאת עקיבא ביגמן ויאיר אלטמן שהוקדש ברובו לתיק 4000. בסיומו דווח בקצרה כי השימוע אתמול עסק בין היתר גם בתיק 2000 והובאו שני משפטים מפי פרקליטי נתניהו.