התקשורת הישראלית נגד הציבור: משרד הבריאות מזהיר כי ידיעה שפורסמה בכלי תקשורת רבים, לפיה אכילת בשר אדום ומעובד אינה מזיקה לבריאות "כפי שחשבנו", נשענת על מחקר מפוקפק, סותרת את הידוע למדע, מנוגדת להמלצות ארגוני הבריאות המובילים בעולם ולהמלצות משרד הבריאות עצמו. בנוסף, לפי תחקיר ה"ניו יורק טיימס", שפירסם בעצמו ידיעה על המחקר מבלי לבדוק כהלכה את אמינותו, לא רק המסקנות מפוקפקות אלא גם החוקר, שהסתיר את קשרי העבר שלו עם תעשיית המזון באמצעות גוף צללים שמנסה לעצב מדיניות ברחבי העולם לפי צרכי התאגידים. החוקר, קנדי בשם בראדלי ג'ונסטון, מומן לפני שנים ע"י גוף זה, ILSI, בפרסום מחקר שעודד אנשים שלא להפחית בצריכת סוכר.

ידיעות על ה"מחקר" התפרסמו כמעט בכל כלי התקשורת המרכזיים בישראל: "מחקר: להימנעות מאכילת בשר אדום יש יתרונות שוליים בלבד", נכתב בכותרת ידיעה מתורגמת מה"ניו יורק טיימס" שהתפרסמה ב"הארץ" ביום שלישי האחרון, ה-1 לאוקטובר. עורך "הארץ", אלוף בן, נמנע מלהגיב, אם כי יש לציין שבעיתון אכן לא פרסמו בהמשך ידיעה עצמאית על ה"מחקר" (אך גם לא על הפרכתו). באותו יום ב"ישראל היום" פירסם אילן גטניו ידיעה תחת הכותרת "מחקר: בשר אדום פחות מסוכן משחשבנו" - זאת למרות שבידיעה מצוין כי "מדענים אמריקנים מהשורה הראשונה ניסו לעצור" את המחקר. ב"ישראל היום" נמנעו מלהגיב.

"מחקר חדש: צריכת בשר אדום ומעובד - לא מגדילה את הסיכוי לסרטן", היתה למחרת הכותרת בחדשות 13 לידיעה של עמנואל אלבז פיליפס, זאת למרות שבידיעה עצמה נאמר כי ארגוני הבריאות קבעו שמדובר ב"פייק ניוז". מחדשות 13 נמסר: "כלי תקשורת רבים בעולם סיקרו את המחקר הזה, שפורסם במגזין מקצועי בעל שם. ביניהם: ה-BBC, ה'ניו יורק טיימס', 'וושינגטון פוסט', ה'ניו סיינטיסט' ועוד. בכולם צוין שהמסקנה שנויה במחלוקת, כמו גם בחדשות 13- כפי שצוין בכתבה ששודרה למרות שהמחקר החדש טוען שאכילת בשר אדום ומעובד אינה מזיקה בניגוד לכל הדעות המקצועיות ולהנחיות הממשלתיות והרפואיות הקיימות. מטרת הכתבה הייתה לעשות סדר והגיון לצופה שנחשף למחקר ולהסביר מה נכון ומה לא נכון במחקר. אנו מציעים לעין השביעית לפנות גם לגופי התקשורת האלה בבקשת תגובה".

סרטן המעי (הדמיה: Blausen Medical Communications, Inc, רשיון CC 3.0)

סרטן המעי (הדמיה: Blausen Medical Communications, Inc, רשיון CC 3.0)

"מחקר עולמי: פחות בשר אדום ומעובד - לא מפחית הסיכון למחלות", נכתב למחרת גם בכותרת ידיעה באתר ynet, חתומה ע"י איתי גל. עורך ערוץ הבריאות באתר, דורון קופרשטיין, מסר כי "ynet, כמו גופי תקשורת גדולים בעולם כולל ה'ניו יורק טיימס', ה-BBC, ה'גרדיאן' ועוד, דיווח על המחקר שמצא שהפחתה בצריכת בשר אדום או מעובד, לא הפחיתה משמעותית תחלואה ותמותה מסרטן ומחלות לב. המחקר פורסם בכתב העת החשוב בעולם הרפואה הפנימית - annals of internal medicine ושעליו חתומים 29 מדענים מוכרים מהשורה הראשונה. זאת ועוד – חצי מהכתבה ב-ynet עוסקת בביקורת על המחקר. הדיווח על הקשר בעבר בין מי שעומד מאחורי המחקר לתעשיית הבשר נחשף ב-24 שעות האחרונות וכתבה על כך אמורה להתפרסם ב-ynet היום" (יצויין כי הקשר נחשף ב-4.10).

יום לאחר מכן, ב-3 לאוקטובר, התקיים ברדיו 103FM ראיון עם ד"ר מאיה רוזמן. ברדיו נהגו כשורה מבחינתם כשדיווחו על ה"מחקר" ע"י התייעצות עם דיאטנית, אלא שבאתר "מעריב" היתה הכותרת "צריכת בשר אדום פחות מסוכנת ממה שחשבו בעבר". גם ב-ynet התפרסם מאמר מאת רוזמן תחת הכותרת "לאור המחקר החדש: מותר לאכול בשר ללא הגבלה". בחדשות כאן 11 כבר ידעו על תגובת משרד הבריאות אך למרות זאת התפרסמה באתר התאגיד הכותרת "בשורה לחובבי הבשר? המחקר שמסעיר את העולם" לידיעה של קטי דור.

ידיעות על המחקר המפוקפק נפוצו גם באתרים נוספים, פחות מרכזיים. התקשורת הישראלית, רובה ככולה, בלעה את פתיון ה"מחקר", הטעתה את הציבור ופרסמה מידע מזיק תחת כותרות מטעות - גם כשלכתבים ולעורכים כבר היה ידוע כי מדובר במחקר בעייתי לכל הפחות, או "פייק ניוז" לכל דבר.

משרד הבריאות מסר כי ה"מחקר" נוגד עדויות חזקות לקשר שבין צריכת בשר מעובד ובשר אדום לסרטן ולמחלות נוספות, כמו גם את המלצות ארגון הבריאות העולמי שהתבססו על מעל 800 מחקרים

צדיק בסדום היה אתר "דוקטורס אונלי", המיועד לקהילה הרפואית, שהדגיש לא את ה"מחקר" אלא את הביקורת עליו: "מאמר ביקורת שסקר מחדש מחקרים על השפעת הצריכה של בשר אדום הגיע למסקנה כי 'אכילת בשר אדום איננה כל כך מזיקה כפי שחשבו עד כה'", נפתחה הכתבה שהתפרסמה באתר ביום רביעי האחרון, "אלא שהמאמר שפורסם השבוע ב-Annals of Internal Medicine הצית סערה בקהילה הרפואית בארה"ב ובמדינות נוספות וכמה מומחים הכריזו שאינם מסכימים לחלוטין עם מסקנות המחקר הזה ועם תוצאותיו שהם מצג שווא והצגה מסולפת. מבקרים אחרים הגדירו את המחקר כמביש ושערורייתי".

יצויין כי תעשיית הבשר האדום אינה אחראית רק להשפעה מזיקה על בריאות צרכניה הישירים. היא גם מהאחראים הישירים והגדולים ביותר להתחממות הגלובלית. למעשה, גם אם אכילת בשר אדום היתה אכן לא מזיקה, הרי שתהליך הייצור התעשייתי שלו מזיק ומסוכן למין האנושי בכללותו. ואכן, ה"מחקר" כלל לא התייחס להשלכות הסביבתיות של ייצור הבשר. עובדה זו לא מנעה מכלי תקשורת, גם כאלו שכבר הכירו במשמעויותיו ההרסניות של משבר האקלים, מלפרסם את הידיעה על ה"מחקר".

קשר ביולוגי מזיק

כאמור, משרד הבריאות מסר תגובה רשמית היוצאת נגד מסקנות ה"מחקר": "לאחרונה התפרסם מאמר, המצדד בצריכת בשר ומוצריו, למרות העדויות החזקות הקיימות לקשר שבין צריכת בשר מעובד ובשר אדום לסרטן ולמחלות נוספות. כנגד מאמר זה יצאו גם חוקרים מגופים מובילים, כדוגמת בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד. המאמר מבוסס על מחקרים אקולוגים בלבד ולא כלל מחקרים שהוכיחו קשר ביולוגי מזיק בין צריכה של בשר מעובד ותחלואה בעיקר של סרטן המעי הגס אבל לא רק", לשון ההודעה.

"באוקטובר 2015 פרסם ארגון הבריאות העולמי המלצות בנושא הקשר בין צריכת בשר אדום ומעובד להעלאת הסיכון לסרטן המעי הגס (השני הנפוץ ביותר בעולם) וסוגי סרטן נוספים. המלצה זאת התבססה על מעל 800 מחקרים שנסקרו בנושא וכללו מחקרים קלינים ואפידיולוגים. בסמוך לכך משרד הבריאות הישראלי יצא בהמלצות לגבי צמצום צריכת הבשר המעובד, בעיקר לילדים, והמלצה לא לאכול יותר מפעם בחודש בשר מעובד ולהפחית צריכת בשר בקר לעד 300 גרם לשבוע".

ראשית כל, אל תזיק

גם בפורום הישראלי לתזונה בת קיימא הגיבו לידיעות על ה"מחקר": "הקלות בה גוף פרטי שמקורות המימון שלו נסתרים, שלא מונה על ידי אף גורם רשמי, מרשה לעצמו להפיץ 'הנחיות' לא מבוססות, מטרידה. מדובר בסקירה מבלבלת ומבולבלת, שאמנם יוצרת כותרות 'קליקבייט' אך בפועל חוטאת לעקרון הבסיסי במדעי הבריאות: 'ראשית כל, אל תזיק'. לא בכדי הפרסום גרר ביקורת קשה של מיטב ארגוני הבריאות והתזונה, שכן הוא לוקה בשיטות המחקר ומכיל סתירות. הנזקים הבריאותיים בצריכת בשר אדום ומבשר מעובד מוכרים וידועים היטב, וקיימות המלצות גורפות להפחתה בצריכתם, בין היתר על ידי ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות הישראלי.

"אין זו הפעם הראשונה שהגוף המדובר יוצא בכותרות מופרכות. בעבר טען שניתן לצרוך שומן רווי כולסטרול ללא חשש, ובהמשך הצהיר כי ההנחיות בדבר נזקים בריאותיים בצריכת סוכר מופרזת אינן מבוססות. ניתן היה לפתור את הפרסומים הללו בגיחוך, אלמלא היה בהם סכנה של ממש לבריאות הציבור".

הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא: "הפרסום גרר ביקורת קשה של מיטב ארגוני הבריאות והתזונה, שכן הוא לוקה בשיטות המחקר ומכיל סתירות. הנזקים הבריאותיים בצריכת בשר אדום ומבשר מעובד מוכרים וידועים היטב, וקיימות המלצות גורפות להפחתה בצריכתם"

"כיום קיים קונצנזוס רחב שלבשר אדום יש השלכות סביבתיות מרחיקות לכת וחסרות פרופרציה (מבחינה אבסולוטית ופר חלבון מופק) וזה מהווה בעצמו סיבה מספקת לעודד צמצום צריכה של בשר אדום", כותבת הדיאטנית טל חייקין, מנהלת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, "בנוסף, מחקרים מדעיים רבים הוכיחו כי קיים קשר בין צריכת בשר מעובד ובשר אדום לבין תחלואה בסרטן, מחלות לב ומחלות נוספות. לכן משרד הבריאות הישראלי ממליץ לציבור לצמצם את צריכת הבשר ולגוון את מקורות החלבון במקורות צמחיים כגון קטניות לסוגיהן.

"יש להזהיר את הציבור כי הפרסומים שחותרים תחת הידע המדעי בתחום התזונה אינם מבוססים על מחקר חדש ואף אינם מתיימרים לטעון כי צריכת בשר מופרזת אינה מסוכנת, אלא מבקשים לפקפק ככלל במחקרים תצפיתיים הנהוגים במדעי התזונה. יש מקום לשיח אקדמי על שיטות מחקר, אך אין מקום לפרובוקציות על חשבון בריאות הציבור ולכותרות חסרות אחריות שבסופו של דבר עלולות לסכן חיי אדם. בשר מעובד גורם לתחלואה ולתמותה, והציבור צריך להיות מודע לכך".

"מדובר במחקר שמתפרסם רק כדי ליצור מהומת אלוהים ברשת והרבה טראפיק", מוסיפה ד"ר מורן בלושטיין, גם היא מהפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, "זה נכון לגבי 'ישראל היום' כמו גם לגבי 'הארץ', שמתיימר להיות עיתון לאנשים חושבים. יום קודם לכן דיווחו לנו בהרחבה על קטסטרופת האקלים, ולמחרת כבר לא מצליחים להתאפק ומפרסמים בהבלטה מחקר שמעודד צריכת בשר, וסותר את כל הקונצנזוס המדעי שהתגבש במאות מחקרים".

להפחית במזון מעובד

משרד הבריאות צירף להודעה את תמצית המלצותיו התזונתיות: "יש לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר את מקורות החלבון בחלבונים מהצומח כגון קטניות ודגנים מלאים – (עדשים, אפונה, חומוס, פול, לוביה ,שעועית ועוד) לפחות פעמיים בשבוע. ניתן לאכול בשר ממקורות שונים: עוף, דגים, בקר דל שומן. לא חייבים לאכול בשר בכל יום.

"מומלץ להגביל את כמות הבשר המעובד שצורכים, בעיקר ילדים, (ללא יותר מפעם בחודש נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ומוצרים דומים אחרים). יתרה מכך, הארגון העולמי לחקר הסרטן, WCRF, ממליץ להימנע כליל מצריכתו.

"יש להמנע מבישול בשר בטמפרטורות גבוהות ומצליה על אש פתוחה. יש לגוון את התזונה ולהגדיל צריכה של מזון טבעי כגון פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, לחם מדגן מלא, מוצרי חלב דלי שומן, בשר, דגים ועוף דלי שומן, ולהפחית ככל האפשר צריכת מזון מעובד. יש להפחית צריכת סוכר ומלח במזון ובעיקר במזונות מעובדים".