עיתונאי חדשות 13 עמרי מניב הוצא היום (9.9) לחופשה בעקבות חשיפת אתר "פרספקטיבה" כי בכתבה שהכין על הרב אסף נאמבורג הוציא את דברי הרב מהקשרם.

הפרסום על הרב נאמבורג מצטרף לפרסומים רבים נוספים על השיח במכינות הקדם-צבאיות הדתיות בפרט והתבטאויות רבניות בכלל, שהמשותף להן הוא הטענה לשיח קיצוני, מיזוגני או מסית מצד רבנים ואישי חינוך דתיים, כמו גם הטענה ל"הדתה" במערכת החינוך.

זו אינה הפעם הראשונה ב"ז'אנר" זה בה מסתבר לאחר הפרסום כי הפרסום לא היה נכון. כך למשל ב-2016 פרסם "ידיעות אחרונות" כותרת ראשית שייחסה לרב הראשי אייל קרים אמירות קשות - אך ציטטו בפועל אדם אחר, ובשנה שעברה שידרה חברת החדשות (כיום חדשות 12) נתונים מטעים ביחס להדתה בתקציב החינוך. עם זאת, פרסומים רבים אחרים לא נסתרו, החל מאמירות שטנה נגד להט"בים ונשים, ועד למגמות כלליות במערכת החינוך.

הפרסום הנוכחי, של מניב, התפרסם ביום רביעי, ה-28.8, במהדורה המרכזית של חדשות 13 תחת הכותרת "'אסור להתקרב לחילונים': כך נשמעו השיעורים במכינה של רפי פרץ". בכתבה הוצגו דברי הרב נאמבורג בפני תלמידיו כאילו הוא יוצא נגד כל מגע עם העולם החילוני. בכתבה נכללו דברים קשים שיצאו מפיו של הרב נאמבורג, שכינה את החילונים "רשעים" והבהיר כי אסור להתקרב אליהם (ואף אסור להתקרב לצבא כיוון שמשרתים בו חילונים).

במהלך כל שעות אחר-הצהריים והערב ספגו מניב וחדשות 13 ביקורת חריפה ברשתות החברתיות לא רק על הכישלון העיתונאי אלא גם על חוסר נכונותם לקחת עליו אחריות ולהתנצל

בכתבה, שהתהדרה כ"תחקיר בלעדי", נטען כי אחרי ששר החינוך הרב רפי פרץ עזב את מכינת עוצם, המכינה הקדם צבאית שהקים לפני קרוב ל-30 שנה, "הוסרו לפתע מהרשת מאות השיעורים המצולמים, אותם שמעו אלפים רבים של תלמידים, שמדברים על הצורך לחזרה המונית בתשובה של חילונים למען הגאולה, וגם על התחליף של שר החינוך למוסדות האקדמיים".

מניב הציע לצופי חדשות 13 "הצצה נדירה" לתכני המכינה, שבהם נשמע השר פרץ אומר "אנחנו בצעדי ענק של החזרת הנבואה לישראל, במקום אוניברסיטאות יהיו בתי ספר לנבואה, לאט לאט אנחנו נגיע גם לזה". לצד הרב פרץ הופיע בכתבה גם נאמבורג, שדיבר כביכול בגנות החילוניות והתגייסות לצבא. "מאיפה שמעת שאפשר לקרב רשעים?", נשמע הרב נאמבורג אומר בהקשר של מגע עם החילונים. "לתת להם לגיטימציה? מקומות הבילוי שלהם זה מקומות רשעה של תערובת נשים וגברים".

מניב הדגיש בכתבה את האבסורד שבו מורה בישיבה קדם צבאית מחנך את תלמידיו נגד גיוס לצבא. "אני לא אלך לצבא אם אני יודע שאני מתנגד שם ליראת שמים", נראה הרב אומר. "עדיף לצאת חילונים? לכפור בשם ולמרוד בו? לצאת סמרטוטים? לאבד מסורת של 2000 שנה? לא להיות כלום? העיקר שיהיה לנו צבא?". פרסום דברי הרב עורר, כצפוי, סערה.

אלא שאתמול חשף חנן עמיאור באתר "פרספקטיבה" כי הרב נאמבורג תיאר בשיעורו בפני תלמידיו כיצד לדעתו האדם החרדי רואה את המציאות. הוא אף הבהיר זאת לתלמידיו כמה פעמים במהלך השיעור, בקטעים שבחדשות 13 לא הראו לצופים. הדעות האנטי-חילוניות אינן דעותיו של נאמבורג, כך התברר, אלא הדעות שהוא מייחס לאדם החרדי הממוצע. בנוסף פרסם עמיאור ב"פרספקטיבה" קטעים משיעורים אחרים של הרב נאמבורג שבהם הוא יוצא לא רק נגד שנאת חילונים אלא נגד שנאת השמאל.

אתמול לפנות ערב אירחו קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בתוכניתם שבכאן 11 את עמיאור לדקות ארוכות שהוקדשו לחשיפת הוצאת דברי נאמבורג מהקשרם, תוך הקרנת קטעים מהכתבה של מניב לצד קטעים נוספים מהשיעור של נאמבורג עליו התבססה ומשיעורים אחרים של הרב.

כתבת חדשות כאן 11 על הפרשה

מניב וחדשות 13 איחרו להבין את גודל המחדל העיתונאי. באתר "פרספקטיבה" ציטטו את התגובה הראשונית של מניב כך: "שוב חנן עמיאור, שמועסק במאות אלפי שקלים ככותב נאומים במשרד החינוך במינוי פוליטי חיצוני של נפתלי בנט ממפלגת ימינה, מתחפש למבקר תקשורת כדי לרצות את מעסיקיו ולהגדיל את סיכוייו לזכות בשלל נוסף מהקופה הציבורית" (יצוין כי מניב הוא שדיווח לראשונה בשנת 2017 על העיסוק הכפול של עמיאור, כשהיה בהתקשרות עם משרדו של שר החינוך דאז נפתלי בנט).

לאייטם בכאן 11, בתוכנית "קלמן וסג"ל", הגיבה חדשות 13 בטענה כי הדברים לא הוצאו מהקשרם וכי הכתבה ששידרו על המכינה לא כללה את אותם קטעים מהשיעור של הרב נאמבורג שבהם הוא מדבר כביכול מגרונם של החרדים.

במהלך כל שעות אחר-הצהריים והערב ספגו מניב וחדשות 13 ביקורת חריפה ברשתות החברתיות לא רק על הכישלון העיתונאי אלא גם על חוסר נכונותם לקחת עליו אחריות ולהתנצל. עמיתיו של מניב בחברת החדשות, גם אלה שבדרך כלל פעילים מאוד ברשתות החברתיות, שמרו ברובם על שתיקה מוחלטת.

רק בשעת לילה מאוחרת שינו בחדשות 13 את הטון והבהירו כי בעקבות הפרסום של עמיאור פתחו ב"הליך בדיקה מעמיק". לפי תגובת חברת החדשות, "נכון לעת הזו הבדיקה העלתה כי אכן מדובר בתרגיל מחשבתי של איפכא מסתברא, ולא כפי שנטען. הדבר נעשה ללא כוונה לפגוע ברב נאמבורג. חדשות 13 תמשיך את הליך הבדיקה הפנימי לעומק במטרה לבחון את הפרסום המקורי".

מניב עצמו צייץ התנצלות, ובעקבות זאת פורסמו גם ציוצים רבים מטעם עמיתיו שמברכים אותו על ההתנצלות ומציינים את מעלותיו כעיתונאי. הבוקר הובהר מטעם חדשות 13 כי התנצלות רשמית תשולב במהדורת החדשות המרכזית, ובהמשך, כאמור, הודיעו בחברת החדשות על הוצאתו של מניב לחופשה עד לסיום הליך הבירור בעקבות הכתבה. נאמבורג עצמו הגיב לדברים בשיעור שהוקלט והועלה ליוטיוב.