החודש לפני שנה הרגו חיילי צה"ל את יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין, שני עיתונאים עזתים שתיעדו את המתרחש בהפגנות שבסמוך לגבול עם ישראל. מלבד מורתג'א ואבו-חוסיין נפצעו בשנה החולפת עוד כעשרים עיתונאים עזתים מירי כדורים חיים של חיילי צה"ל, ועוד עשרות עיתונאים אחרים נפגעו מירי כדורי גומי ורימוני גז מדמיע.

למרות שחלפה כבר שנה מאז הרג שני העיתונאים, בצה"ל טרם הכריעו מדוע נורו מורתג'א ואבו-חוסיין, האם נשקפה מהם סכנה כלשהי לכוחות צה"ל והאם הריגתם היתה מוצדקת.

מורתג'א, שעבד כצלם עצמאי, נורה ונהרג ב-6 באפריל 2018 כשסיקר את ההפגנות ממזרח לעיר עזה. הכדור פגע בבטנו, מתחת לאפוד המגן שלו, שעליו נכתבה בגדול המלה "Press". מיד לאחר מותו החל מסע תקשורתי מטעם מדינת ישראל במטרה לקעקע את תפקידו העיתונאי.

כבר למחרת מותו, שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, הטיל ספק בהיותו של מורתג'א עיתונאי. "אני לא יודע מיהו, צלם, לא צלם", אמר ליברמן על מורתג'א בעת שהתארח בחגיגת מימונה. "מי שמפעיל רחפנים מעל חיילי צה"ל צריך להבין שהוא מסכן את עצמו". מורתג'א, יש לציין, אכן הפעיל רחפן לצורך צילומיו, אך ככל הנראה לא הפעיל רחפן ביום שבו נהרג, ובצה"ל לא מצאו ראיות לכך שמורתג'א הפעיל את הרחפן מעל חיילי צה"ל בעת ההפגנה. בנוסף, גורמים שונים, בהם האמן הבינלאומי איי וויווי, טענו כי מורתג'א אכן היה צלם עיתונות שעבד עמם.

הצלם יאסר מורתג'א, לאחר שנפצע מירי צה"ל

ארבעה ימים לאחר מותו מסרו "גורמים במערכת הביטחון" כי הצלם מורתג'א היה פעיל חמאס. הגורמים צוטטו כטוענים שמורתג'א "שימש מזה שנים כקצין בדרגת נקיב במנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה". הראיות לכך מעולם לא הוצגו לציבור. במקביל דווח ב"ישראל היום" כי מורתג'א אמור היה להתחיל לעבוד בארגון הסיוע ההומניטרי מועצת הפליטים הנורבגית (NRC), שפועל משפטית נגד ישראל.

מנגד, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי ארצות-הברית אישרה מענק כלכלי לחברת התקשורת שהקים מורתג'א, וכי לקראת האישור עבר מורתג'א בדיקה מדוקדקת. בפדרציה הבינלאומית של העיתונאים (IFJ) הטילו ספק בהיותו של מורתג'א פעיל חמאס ודיווחו כי הוא נעצר והוכה על-ידי חמאס שלוש שנים לפני מותו. אולם השר ליברמן טען כי "מדובר במחבל עם ותק בזרוע הצבאית של חמאס. הוא קיבל משכורת באופן סדיר מ-2011 והשתמש ברחפן על מנת לאסוף מודיעין על כוחות צה"ל שנמצאים בחזית".

הצלם אחמד אבו-חוסיין מקבל טיפול לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

הצלם אחמד אבו-חוסיין מקבל טיפול לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

העיתונאי השני שמת מירי צה"ל בהפגנות על גבול הרצועה, אחמד אבו-חוסיין, לא הוגדר על-ידי מערכת הביטחון הישראלית כפעיל חמאס וסייען טרור. אבו-חוסיין, שעבד כצלם עבור סוכנות ידיעות מקומית וככתב בתחנת רדיו אזורית המזוהה עם החזית העממית לשחרור פלסטין, תיעד הפגנה שנערכה ליד מחנה הפליטים ג'באליה ב-13 באפריל 2018. גם הוא לבש אפוד עם הכיתוב "Press", אך זה לא מנע מכדור חי לפגוע בבטנו ולפצוע אותו קשה. כעבור יומיים אישרה מדינת ישראל להוציאו מהרצועה כשהוא מורדם ומונשם לצורך קבלת טיפול רפואי ברמאללה. היה זה מאוחר מדי. אבו-חוסיין לא התאושש, וכעבור ימים אחדים מת מפצעיו.

ב-8 באפריל 2018 מינה הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט את תא"ל מוטי ברוך לעמוד בראש צוות שיבחן את האירועים בגבול עזה, ובין היתר את הרג מורתג'א. בחודש יולי האחרון פורסם ב"הארץ" כי התחקיר הפנימי של צה"ל קבע כי לא היתה חריגה מהוראות הפתיחה באש בשלל המקרים שבהם מתו פלסטינים מירי חיילי צה"ל בהפגנות על הגבול. כל ההרוגים, כך דווח, יוסברו כ"תקלה מבצעית".

עד היום טרם פורסמו ממצאי צוות הבדיקה.

מדובר צה"ל נמסר: "עניינם של אחמד אבו-חוסיין ויאסר מורתג'א נבחן במנגנון הבירור המטכ"לי. עם סיום הבדיקה יועברו החומרים לבחינת הפרקליטות הצבאית".