בנק הפועלים שוב הודיע ביום חמישי האחרון (7.3) על גידול בהפסדיו בגין הסתבכותו בפרשה פלילית בארצות-הברית. לפי ההודעה של הבנק, החקירה האמריקאית, בחשד כי עובדי הבנק סייעו ללקוחות לחמוק מתשלום מסים, תעלה לו עוד 922 מיליון שקל, ובסך הכל סכום ההפסדים בגין הפרשה יגיע לכ-2.2 מיליארד שקל (נכון להיום).

שלושת היומונים הכלכליים המרכזיים דיווחו תוך זמן קצר על הודעת בנק הפועלים. "כלכליסט", שבעבר דווקא העניק סיקור מחניף לבנק, הבליט את הידיעה באתרו יותר ממתחריו, ובהמשך פירסם במהדורה המודפסת כותרת שנשאה ביקורת ישירה על הנהלת הבנק. "דה-מרקר", שלאחרונה החל בשיתופי פעולה מסחריים עם הבנק, נתן לידיעה באתר בולטות בינונית, ובהמשך הקדיש לבנק את השער האחורי במהדורה המודפסת. "גלובס", שבעידן שלאחר שליטת פישמן גילה עצמאות מערכתית אל מול הבנקים הגדולים, דווקא הצניע תחילה את הידיעה באופן יחסי, אך בהמשך היום הבליט מאוד מאמר פרשנות ביקורתי על הודעת הבנק – באתר וגם במהדורה המודפסת.

"כלכליסט": הבנק הכניס דירקטור, הטון השתנה

אתר "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" עלה עם הידיעה על הפסדי בנק הפועלים כבר בשעה 8:30 בבוקר, היישר בכותרת הראשית. הידיעה נותרה שם במשך שעתיים תמימות, ורק אז עברה למשבצת הצמודה לראשית. כותרת הידיעה היתה חד-משמעית ("בנק הפועלים יגדיל ההפרשה בגין פרשת חקירות העלמות המס ב-922 מיליון שקל") ולוותה בתצלום של מנכ"ל הבנק, אריק פינטו.

למחרת, יום שישי, לא הופיע עיתון "כלכליסט", אך ב"ממון", המוסף הכלכלי של "ידיעות אחרונות", נמצא מקום לידיעה שלילית עם תצלום של פינטו. הבוקר (10.3) הופיעה בתחתית שער "כלכליסט" כותרת שכיוונה את הביקורת היישר לעבר המנכ"ל לשעבר ציון קינן ("הפועלים דחה את ההתמודדות עם החקירה בארה"ב, והבונוסים לקינן זרמו").

הכותרת הראשית בדף הבית של "כלכליסט", 7.3.2019 (לחצו להגדלה)

הכותרת הראשית בדף הבית של "כלכליסט", 7.3.2019 (לחצו להגדלה)

"ממון", 8.3.2019

"ממון", 8.3.2019

שער "כלכליסט", 10.3.19 (פרט)

שער "כלכליסט", 10.3.2019 (פרט)

"כלכליסט" התאפיין לאורך השנים דווקא ביחס חיובי ביותר לבנק הפועלים, עד כדי מה שנראה כהטיה מערכתית בוטה. התקופה הבולטת ביותר היתה עת עמד העיתון לצדו של היו"ר דני דנקנר, שבהמשך הורשע בפלילים, אך אחת הדוגמאות האחרונות לכך התקבלה החודש לפני שנה, גם אז דיווח בנק הפועלים על גידול בהפסדיו בגין ההסתבכות הפלילית בארצות-הברית.

באתר "כלכליסט" העדיפו באותה הזדמנות להתמקד במידע אחר שסיפק באותו היום הבנק. הידיעה שהופיעה לפני שנה בדף הבית של "כלכליסט" נשאה את הכותרת "בנק הפועלים: הרווח הנקי עלה ב-1.2% ב-2017, התשואה השנתית – 7.5%". על ההפסדים הצפויים בגין החקירה יכלו לקרוא רק מי שנכנסו לידיעה.

כמה חודשים לאחר מכן כבר השתנה הטון. בחודש מאי 2018 דווח כי עו"ד אבי פילוסוף מונה לדירקטור ב"ידיעות אחרונות" מטעם כונסי נכסיו של אליעזר פישמן, שבידם כשליש ממניות קבוצת התקשורת, שמשועבדות לבנק הפועלים. לכניסת הדירקטור מטעם הבנק היה פוטנציאל לשנות את מערך הכוחות בדירקטוריון, והיא הציבה את מוזס, לראשונה זה שנים ארוכות, בפני מציאות חדשה.

כמה ימים אחר-כך יצא "כלכליסט" עם כותרת ראשית שהאירה באור שלילי את בנק הפועלים, וכשהבנק פרסם את הדו"חות הרבעוניים שלו ושוב הודיע על הפסדים בגין ההסתבכות הפלילית בארצות-הברית, הידיעה באתר "כלכליסט" הדגישה את ההפסדים. בתחילת השנה דיווח "דה-מרקר" כי מוזס צפוי לרכוש את 34% ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות" שמשועבדות לבנק הפועלים. ככל הידוע, העסקה טרם מומשה.

"דה-מרקר": החלו עסקאות תוכן שיווקי, הטון השתנה

באתר "דה-מרקר" הופיעה הידיעה על ההפסדים הנוספים של בנק הפועלים במקום בולט בדף הבית, אך לא בכותרת הראשית. בשעה 8:45 ניצבה הידיעה בתיבה הצמודה לכותרת הראשית באתר, ונדדה לאיטה לרוחב השורה בחלקו העליון של דף הבית במשך שעתיים, עד שנעלמה. "הפועלים ממשיך להסתבך בארה"ב: יפריש בדו"חותיו עוד 922 מיליון שקל בגין החקירה", נכתב בכותרת בדף הבית של "דה-מרקר" מתחת לתצלום של המנכ"ל פינטו.

למחרת יצא לאור מוסף "Markerweek", שמורכב מכתבות מגזין ומדורים קבועים, ללא ידיעות חדשותיות. בעמודי החדשות בגיליון יום שישי של "הארץ" לא הופיעה ידיעה על הפסדי בנק הפועלים. הבוקר, לעומת זאת, הופיעה בשער "דה-מרקר" כותרת על ההפסדים של שני הבנקים הגדולים, והכותרת הראשית בשער האחורי של העיתון המודפס הוקדשה למצב הקשה של הפועלים.

דף הבית של "דה-מרקר", 7.3.2019 (לחצו להגדלה)

דף הבית של "דה-מרקר", 7.3.2019 (לחצו להגדלה)

שער "דה מרקר", 10.3.2019 (פרט)

שער "דה מרקר", 10.3.2019 (פרט)

שער אחורי, "דה מרקר", 10.3.2019

שער אחורי, "דה-מרקר", 10.3.2019

במשך שנים ארוכות נודע "דה-מרקר" בסיקור הלעומתי שהעניק למערכת הבנקאית כולה, ולשני הבנקים הגדולים בפרט. עם זאת, לפני מעט יותר משנה נראה היה כי חל שינוי מסוים ביחסו של העיתון לבנקים. בשלהי 2017 התגבש מיזם משותף לבנק ולעיתון הכלכלי: תחת הכותרת "שישי – בוקר של קבלת החלטות" נערכו כמה אירועים בהשתתפות בכירי הבנק והעיתון. בדצמבר באותה שנה, כשפורסם דו"ח ביקורתי של בנק ישראל על פרשת ההטרדה המינית בבנק הפועלים, ניכר ההבדל בין "דה-מרקר" החדש לזה של ימים עברו.

החודש לפני כשנה, כשבבנק הפועלים דיווחו על מחיקת מאות מיליונים בגין החקירה הפלילית, דיווח על כך "דה-מרקר" בכותרת הראשית של דף הבית, אך בגיליון המודפס המגמה היתה מעורבת. בנובמבר האחרון החל סבב נוסף של אירועים משותפים לבנק ולעיתון.

לפי דיווח שפורסם ב"גלובס" לפני שנה, מו"ל "הארץ" עמוס שוקן הורה לא לפרסם שני תצלומים רגישים של מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח ללא אישורו.

"גלובס": פישמן הלך, הטון השתנה

במשך שנים ארוכות, כשהיה "גלובס" תחת שליטתו של איש העסקים אליעזר פישמן, נטה העיתון לטובת המערכת הבנקאית בכלל ושני הבנקים הגדולים בפרט. אחרי שפישמן פשט את הרגל ואלונה בר-און היתה למו"ל שונתה הגישה, והעיתון החל לגלות יחס ביקורתי יותר כלפי המערכת הבנקאית.

הידיעה על ההפסדים של בנק הפועלים הופיעה ביום חמישי האחרון ב-8:30 בבוקר ככותרת קטנה בצד דף הבית של אתר "גלובס". הכותרת שהתה במיקום הלא בולט הזה במשך כשעה, עד שירדה במורד דף הבית.

עם זאת, ובשונה מ"כלכליסט" ו"דה-מרקר", בשעות אחר הצהריים (בשעות 14:30–17:00) הופיע בכותרת הראשית של "גלובס" מאמר מאת עירית אבישר ואלי ציפורי, שהתייחס בביקורת רבה למצב בנק הפועלים על רקע הסתבכותו בארצות-הברית. המהדורה המודפסת של "גלובס" מאותו הערב התייחסה לפרשה בהרחבה, כשמרבית שער מוסף "שוק ההון" מוקדש להפניה למאמר של אבישר וציפורי, על רקע תצלום של מנכ"ל הבנק. המאמר עצמו פורסם בכפולה הפותחת של העיתון.

דף הבית של "גלובס", 7.3.2019, שעות הבוקר (לחצו להגדלה)

דף הבית של "גלובס", 7.3.2019, שעות הבוקר (לחצו להגדלה)

דף הבית של "גלובס", 7.3.2019, שעות אחר-הצהריים (לחצו להגדלה)

דף הבית של "גלובס", 7.3.2019, שעות אחר-הצהריים (לחצו להגדלה)

שער מוסף "שוק ההון" של "גלובס", 7.3.2019

שער מוסף "שוק ההון" של "גלובס", 7.3.2019