הישג להנהלת "ידיעות אחרונות": בית-הדין האזורי לעבודה דחה את בקשת ארגון העיתונאים להוצאת צווים זמניים, ואישר להנהלת העיתון לקיים שיחות שימוע לשבעה עובדים במסגרת פיטורי צמצום בעיתון. השימועים אמורים להתקיים בשעה זו ממש.

בשבועות האחרונים עלה המתח בין הנהלת "ידיעות אחרונות" לארגון העיתונאים, המייצג את עיתונאי העיתון (יחד עם עיתונאי "כלכליסט", "לאשה" ו-Xnet). אחרי שנים של דיונים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי בעיתון צצו לאחרונה ויכוחים על זכותה של הנהלת העיתון לבצע פיטורים. העיתונאים נקטו בעיצומים במהלך שעות העבודה, ובארגון אף טענו כי הנהלת העיתון גייסה עובדים מן החוץ כדי לשבור את השביתה, אך בהנהלה דחו את הטענות הללו.

הצדדים נפגשו אתמול בבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, לדיון בפני השופטת מירב קליימן, כשעל הפרק בקשת העיתונאים להוציא צו שימנע את השימועים לעובדים המועמדים לפיטורים.

הנהלת "ידיעות אחרונות": "מצבו של העיתון הלך ורע באופן דרמטי" מאז 2015

בארגון העיתונאים טענו, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, כי הנהלת "ידיעות אחרונות" לא מיצתה את הליך ההיוועצות עם ועד העיתונאים לפני שהכריזה על הפיטורים וכי לא העבירה את כל הנתונים הרלבנטיים לגבי מצבה הכלכלי של הקבוצה. בהנהלת העיתון השיבו, באמצעות עורכי-הדין אריאל שמר וליזה הנדרוקר, כי התקיים הליך היוועצות ממושך והועברו הנתונים הרלבנטיים. בהנהלה טענו כי הארגון הגיש את בקשתו כדי להפעיל לחץ לא לגיטימי לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש, וכי לא נכון לקשור בין ההסכם לתוכנית הפיטורים.

במהלך הדיון הודיע עו"ד שמר, בא-כוח הנהלת "ידיעות אחרונות", כי מאז שנת 2015, אז נחתם ההסכם האחרון בין "ידיעות אחרונות" לארגון העיתונאים, "מצבו של העיתון הלך ורע באופן דרמטי", ועל כן אין מנוס מפיטורים נוספים. עו"ד שמר ציין כי מתוך עשרה עובדי "ידיעות אחרונות" שהוזמנו לשימוע, לשלושה נמצאה עבודה ב-ynet, כך שמדובר על שימועים לשבעה עובדים בלבד.

בארגון העיתונאים הציעו להקפיא את השימועים לשבועיים ולהיכנס למשא-ומתן מרתוני עם ההנהלה לצורך חתימה על הסכם קיבוצי כולל, אולם בהנהלה דחו זאת וטענו כי המשא ומתן ייארך עוד זמן רב, וכי יש צורך לצאת להתייעלות מיידית. ורד סוטו-אורגד, סמנכ"ל משאבי אנוש ב"ידיעות אחרונות", אמרה לשופטת קליימן: "לאורך כל הדרך הם יודעים שאנחנו חייבים להתייעל, שהמצב הולך ומחמיר. אני לא יודעת מה יתנו השבועיים האלה, ואנחנו בינתיים מדממים".

מימין: עו"ד ליאת כהן, יועצת משפטית של "ידיעות אחרונות", עורכי-הדין אריאל שמר וליזה הנדרוקר, באי כוח העיתון, וורד סוטו-אורגד, בית-הדין האזורי לעבודה, 28.1.2019 (צילום: אורן פרסיקו)

מימין: עו"ד ליאת כהן, יועצת משפטית של "ידיעות אחרונות", עורכי-הדין אריאל שמר וליזה הנדרוקר, באי כוח העיתון, וורד סוטו-אורגד. בית-הדין האזורי לעבודה, 28.1.2019 (צילום: אורן פרסיקו)

בית-הדין קיבל את עמדת הנהלת "ידיעות אחרונות". השופטת קליימן, לצד נציגי הציבור ברוך הראל וערן בסטר, כתבו בהחלטתם כי "לעת הזו לא מצאנו כי קיימת עילה משפטית המצדיקה את הוצאת הצווים שהתבקשו למנוע את 'ההליך החד-צדדי של פיטורים' בדמות הקפאת השימועים". בית-הדין אימץ את גרסת סוטו-אורגד, שהעידה כי הליך הפיטורים לא התקיים בחלל ריק אלא בעקבות ישיבות בעניין והיוועצות עם נציגי העובדים, וקבע לא נמצא "עיגון משפטי" לטענה כי יש לכרוך בין השימועים לעובדים לבין המגעים להסכם קיבוצי חדש.

בית-הדין אף מתח ביקורת על ארגון העיתונאים בשל העובדה שלא מסר להנהלה תגובה לרשימת העובדים שזומנו לשימוע, ואשר הועברה אליהם כבר לפני כשבועיים. "יש בכך לטעמנו טעם לפגם", כתבו השופטת ונציגי הציבור, "כאשר המבקשים [ארגון העיתונים] יוצאים כנגד הליך ההיוועצות ככלל ובאופן פרטני כנגד ביצוע השימועים ומנגד לא מציעים הצעות נגד או מתייחסים לרשימה שהועברה".

בית-הדין גם קיבל את עמדת "ידיעות אחרונות" שלפיה הנהלת העיתון העבירה לארגון העיתונאים את כל הנתונים הרלבנטיים על מצב הקבוצה. "בדיון היום", נכתב בהחלטה, "לא שמענו מפי המבקשים אילו נתונים חסרים להם, ומדובר בטענה שעלתה בצורה כוללנית ובלתי מסוימת, כאשר גב' סוטו-אורגד העידה בפנינו כי זולת הצגת דו"ח רווח והפסד הוצגו נתונים המלמדים על ירידה בהכנסות, ירידה בצריכת נייר, ירידה בהכנסות ממנויים".

לפיכך נדחתה בקשת הארגון, השימועים יצאו לדרך, ובמקביל התבקשו הצדדים על-ידי בית-הדין להמשיך ולהיפגש לצורך קידום ההסכם הקיבוצי הכולל.

27385-12-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 285KB)