ב"ישראל היום" מאשימים את יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, ב"פגיעה בחופש הביטוי הפוליטי" של העיתון ועיתונאיו. ההאשמה מגיעה במענה לתביעת דיבה שהגישו שרגא והתנועה נגד "ישראל היום", העורך בועז ביסמוט והכתב עקיבא ביגמן לפני כארבעה חודשים. בכתב ההגנה של החינמון, שהוגש על-ידי עו"ד עיינה נוימן, מתבקש בית-המשפט לדחות את התביעה ולהורות לתובעים לממן את הוצאות ההגנה. התובעים, מנגד, דורשים פיצויים בסך 286 אלף שקל.

הבסיס לתביעה של שרגא והתנועה לאיכות השלטון הוא סדרה של טורים וכתבות שפורסמו ב"ישראל היום" לפני כשנה. בטקסט המרכזי מביניהם, מאמר מאת עקיבא ביגמן, נטען כעובדה ששרגא כינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "בוגד".

לפי כתב ההגנה של "ישראל היום", שהוגש בשבוע שעבר לבית-משפט השלום בתל-אביב, ביגמן כתב בטורו נגד עצם השימוש במונח "בוגד". "הצמדת הכינוי 'בוגד' במולדתו, לשיטתו של ביגמן, היא חמורה לאין שיעור, בטח בהשוואה לכינויים והצמדת דימויים שכבר הושמעו במהלך המחאות הללו", נכתב בכתב ההגנה. "ביגמן הציג את דעתו כי לא ניתן להאשים ראש ממשלה בעבירת בגידה בפרשה שכלל לא נחקר בה" (פרשת הצוללות).

"ישראל היום": "תכליתה העיקרית של תביעה זו בהשתקה. למען יראו וייראו: כך ייעשה למי שיהין לבקר את התנהלותו של מר שרגא – תביעת לשון הרע תוגש נגדו"

שרגא אמנם לא קרא לנתניהו "בוגד" באופן ישיר, כפי שטען ביגמן, אך לפי "ישראל היום", בנאום החריף שנשא בהפגנה הוא לא השאיר הרבה מקום לפרשנות: הוא דיבר על "יד נעלמה שבגדה במולדת" וכתבה מכתב שלכאורה התיר לממשלת גרמניה למכור צוללות צבאיות מתקדמות למצרים. שרגא אמנם הצהיר בנאומו שהוא אינו יודע מיהי אותה "יד נעלמה", אך לפי כתב ההגנה של "ישראל היום" – "לכל היה ברור אל מי ועל מי דיבר מר שרגא".

"בנאומו מנה מר שרגא מי הן אותן דמויות שיכולות היו, לשיטתו של שרגא, 'לכתוב את המכתב' ו'לבגוד במולדת', אך לא עשו זאת", כתבה עו"ד נוימן בכתב ההגנה. "כך פסל שרגא את שר הביטחון, את מפקד חיל הים, את הרמטכ"ל ואף את נשיא המדינה, כשהוא מותיר לקהל לענות על השאלה 'אז מי כתב את המכתב?'". הקהל שאג בתגובה: "ביבי, ביבי".

"מר שרגא, לא למותר לציין, לא תיקנם", ציינה עורכת-הדין. "מר שרגא אף לא הציע 'בוגד' אחר מטעמו. נהפוך הוא. הוא המשיך לשאול את אותה השאלה, במטרה לקבל את אותה התשובה". שרגא והתנועה טענו בהקשר זה כי מדובר בהעלאת "שאלות לגיטימיות ביחס למכתב" שלא כללו אמירה או רמיזה לגבי אחריותו של נתניהו. "את הקישור ההזוי הזה עשו רק הנתבעים, והם בלבד", נטען בכתב התביעה.

כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ הכנסת)

לטענת "ישראל היום", דבריו של שרגא שלפיהם לא התכוון לטפול בגידה על ראש הממשלה "אינם יותר מהיתממות", שכן ברור שהתכוון לנתניהו. "לא בכדי 'נאום הבוגדים' עורר ביקורת רבה", נכתב בכתב ההגנה, לצד ציטוט של הבהרה שמסר שרגא בראיון רדיופוני. "התקשורת תיווכה מסר שאני אמרתי 'נתניהו בוגד', ומעולם לא קראתי לנתניהו בוגד", מצוטט שרגא מתוך שיחה שקיים עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בגלי-צה"ל, "אם הובנתי בצורה לא נכונה ומישהו הבין שאמרתי, אז אני מתנצל מפה ועד קצה העולם". הודעה רשמית ברוח דומה פורסמה גם מטעם התנועה לאיכות השלטון.

בתנועה מאשימים את "ישראל היום" בניהול קמפיין השחרה שנועד לסמן את התנועה כ"תנועת שמאל קיצוני" על רקע השתתפותו של שרגא בהפגנות נגד נתניהו והשחיתות השלטונית. ב"ישראל היום", מנגד, טוענים כי לא נפל רבב בסיקור. "תכליתה העיקרית של תביעה זו בהשתקה. למען יראו וייראו: כך ייעשה למי שיהין לבקר את התנהלותו של מר שרגא – תביעת לשון הרע תוגש נגדו", נטען בכתב ההגנה.

לטענת "ישראל היום", התביעה של שרגא והתנועה לאיכות השלטון "אינה אלא ניסיון לרפות את ידי התקשורת מקיום שיח והעברת ביקורת על אודות מר שרגא והתנועה. שיח זה, הקשור במעשיהם ובהתנהלותם הציבורית של התובעים, ראוי וחיוני לקיומו של דיון דמוקרטי תקין, שבמסגרתו מושמעים כלל הקולות מכל קצוות הקשת הפוליטית".

בכתב התביעה שהוגש נגד "ישראל היום" נמנים כמה כינויים ביקורתיים שהוצמדו בחינמון לשרגא ולתנועה לאיכות השלטון. אחד מהם הוא "בריון קשקשים", שהופיע במאמר של עקיבא ביגמן. בכתב ההגנה מובא הכינוי הזה בהקשרו המקורי: דברים שאמר שרגא עצמו על ח"כ דודי אמסלם, יו"ר הקואליציה, באותו נאום שעסק ב"יד הנעלמה".

אליעד שרגא כינה את ח"כ אמסלם "בריון קשקשים, רפה שכל וזב חוטם". לטענת "ישראל היום", מדובר ב"אמירות גזעניות ומשפילות". עם זאת, בכתב ההגנה לא מוסבר איזה חלק מהגידוף מתייחס או רומז לגזעו או מוצאו של חבר-הכנסת.

23244-09-18

לעיון בכתב ההגנה

להורדת הקובץ (PDF, 4.15MB)