בעיתון "כלכליסט" לא סיפקו גילוי נאות לגבי מימון שקיבלו ממשרד הכלכלה בראשות השר אלי כהן לצורך ועידה. מי שיעיינו בפרסומים המקדימים לוועידה, שממלאים את גליונות העיתון בימים האחרונים, יוכלו להבחין ברשימה מכובדת של נותני חסות: בנק הפועלים – ככל הנראה השותף המסחרי הבכיר ביותר של קבוצת "ידיעות אחרונות" – ועמו בית-ההשקעות פסגות, פרטנר, נספרסו, מימון ישיר ועוד.

מה שלא צוין בפני הקוראים הוא שהמשרד הממשלתי שבראשו עומד השר כהן, איש מפלגת כולנו של משה כחלון, התחייב לממן את האירוע ב-100 אלף שקל, לא כולל מע"מ.

הוועידה שיממן משרד הכלכלה, "ועידת התחזיות 2019", תתקיים מחר (31.12) בתל-אביב. באופן רשמי, התשלום שיעביר ל"כלכליסט" משרדו של כהן נועד לממן הענקת אותות הוקרה לחברות עסקיות שמעסיקות בעלי מוגבלויות. כנהוג בתעשיית הכנסים, הגורם המממן – במקרה זה השר כהן – יקבל הזדמנות לשאת דברים בפני באי הכנס.

בפרסומים המקדימים של "כלכליסט" צוין אמנם שאות ההוקרה מוענק מטעם משרד הכלכלה – שהוא גם הגוף שקובע למי יינתנו האותות – אך בשום מקום לא צוין שהמשרד הממשלתי גם מימן את הוועידה. מו"ל "כלכליסט", יואל אסתרון, סירב להשיב לפניית "העין השביעית" בנושא, אך במשרד הכלכלה אישרו את הפרטים.

לפי מסמך של משרד הכלכלה, הכסף שיועבר ל"כלכליסט" יממן הקמה של "ביתן לשיווק פעילות משרד הכלכלה, הזמנת הזוכים באות לוועידה, פרסום וסיקור הוועידה". איזה סיקור בדיוק נכלל בהתקשרות בין הצדדים? "העיתון לא התחייב על סיקור, אלא על פרסום האירוע במסגרת לו"ז הוועידה וסיקור שוטף של הוועידה כולה", נמסר במשרד הכלכלה.

בעבר, יש לציין, ב"כלכליסט" דווקא מכרו סיקור נקודתי לגורם שמימן ועידה של העיתון – ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים לשעבר. תמורת 118 אלף שקל מתקציב העירייה קיבל ברקת, בין היתר, ראיון מחמיא בעמודי החדשות של הכלכלון. לקוראים לא נמסר שמדובר בראיון ממומן, ומבדיקת "העין השביעית" עלה כי ייתכן שאפילו הכתבים והעורכים שלקחו חלק בסיקור הממומן לא ידעו על כך.

"ועידת התחזיות" אינה האירוע הראשון של "כלכליסט" שמתקיים בחסות משרד הכלכלה. בחודש ספטמבר האחרון התקיימה בתל-אביב "הוועידה הכלכלית הלאומית", שגם בה הוענק אות הוקרה (הפעם למי שהוגדרו כמעסיקים חברתיים, ומטעם "כלכליסט") לצד שיחה פומבית עם השר כהן.

בפרסומים המקדימים של אותו אירוע דווקא צוין כי הוא מתקיים "בשיתוף" עם משרד הכלכלה – מטבע לשון שבקבוצת "ידיעות אחרונות" מאותת בדרך כלל על התקשרות כספית. ואולם, ובאופן מוזר, מתברר שדווקא במקרה הזה – שבו ניתן גילוי נאות בולט – משרד הכלכלה כלל לא שילם ל"כלכליסט". ממשרד הכלכלה נמסר כי המשרד אמנם העניק חסות לאירוע, אך הודגש כי החסות ניתנה "ללא תשלום או התקשרות כספית" – כך על-פי תשובה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה.